AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #1 Skrevet 24. mai 2015 Hei! Jeg er 20 år og på utkikk etter min første hund. Jeg ønsker å ha en hund som er veldig liten i størrelse, røyter og barker lite og er kosete. Gjerne en leken type, men ikke en som trenger for mye mosjon, da jeg max har tid til dette 1 gang om dagen. Har noen drevne hunde-kjennere her en rase de kan anbefale? Anonymous poster hash: 35bcb...782
Kragebein Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 Hvor mange turer tenker du å gå hver dag, og hvor lange? Hvor mye tid ellers kan du bruke på trening og mental stimulering? Hvor mye tid kan du bruke på pelsstell? Har du noe erfaring med hunder fra før? 2
Gjest Badebuksa Skrevet 24. mai 2015 #3 Skrevet 24. mai 2015 Mattilsynet har bestemt at hunder skal luftes minst 3 ganger daglig, så det går ikke. Men det finnes ingen raser som er av din beskrivelse, det du må gjøre er (i tillegg til å lufte hunden 3 ganger daglig) å finne en voksen hund. Da vet du hva du får.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #4 Skrevet 24. mai 2015 Hei! Jeg er 20 år og på utkikk etter min første hund. Jeg ønsker å ha en hund som er veldig liten i størrelse, røyter og barker lite og er kosete. Gjerne en leken type, men ikke en som trenger for mye mosjon, da jeg max har tid til dette 1 gang om dagen. Har noen drevne hunde-kjennere her en rase de kan anbefale? Anonymous poster hash: 35bcb...782 Virker ikke som om hund er det rette for deg. Hva med en bamse? Anonymous poster hash: b0d7b...9d9 9
Florence Skrevet 24. mai 2015 #5 Skrevet 24. mai 2015 Mattilsynet har bestemt at hunder skal luftes minst 3 ganger daglig, så det går ikke. Men det finnes ingen raser som er av din beskrivelse, det du må gjøre er (i tillegg til å lufte hunden 3 ganger daglig) å finne en voksen hund. Da vet du hva du får. Det er vel forskjell på lufting og mosjon? Lufting morgen og kveld, og en lengre tur på ettermiddagen holder vel for de mindre hundene? 2
daemonia Skrevet 24. mai 2015 #6 Skrevet 24. mai 2015 Hei! Jeg er 20 år og på utkikk etter min første hund. Jeg ønsker å ha en hund som er veldig liten i størrelse, røyter og barker lite og er kosete. Gjerne en leken type, men ikke en som trenger for mye mosjon, da jeg max har tid til dette 1 gang om dagen. Har noen drevne hunde-kjennere her en rase de kan anbefale? Anonymous poster hash: 35bcb...782 Lite bjeffing hos små raser må trenes på. De små har ofte et høyere stressnivå enn de mellomstore og store. Dette krever tid og tålmodighet. Om de er veldig kosete kommer helt an på individet og hva du venner hunden til. Du sier at du har tid til å gå maks en tur til dagen. Hvor lang tur mener du da? En time? 10 minutter? Når du skriver MAX 1 gang til dagen så høres det ut som at det enkelte dager ikke vil bli noen tur i det hele tatt. Da er du ikke egnet til å ha hund i det hele tatt. Jeg har en papillon, men jeg går tur 2 ganger til dagen i tillegg til mental stimulering. Et par ganger i uka så blir det turer som varer et par timer i slengen, og da gjerne 10-15 km lengde. De krever ikke lite mosjon bare fordi de er små. Ut fra kravene dine så vil du ha en hund til pynt, og da bør du faktisk ikke ha hund i det hele tatt. Å være så lite i aktivitet er ikke et verdig hundeliv uansett hvilken størrelse eller rase det er. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #7 Skrevet 24. mai 2015 Hvor mange turer tenker du å gå hver dag, og hvor lange? Hvor mye tid ellers kan du bruke på trening og mental stimulering? Hvor mye tid kan du bruke på pelsstell? Har du noe erfaring med hunder fra før? Hadde hun visst noe som helst om hund så hadde hun ikke hatt disse kriteriene. Anonymous poster hash: e34e3...164 1
Gjest Evans Skrevet 24. mai 2015 #8 Skrevet 24. mai 2015 Hadde hun visst noe som helst om hund så hadde hun ikke hatt disse kriteriene. Anonymous poster hash: e34e3...164 Alle må starte et sted. Jeg visste ikke mye om hund før jeg begynte å lese om aktivt om hunder. Et sted å starte er med det man ser for seg, også leser man seg videre opp og kanskje er det noen av kriteriene som blir mindre viktig etter hvert. Om hun ikke vet så mye om hunder nå gjør ikke at hun ikke kan ha noen kriterier, og kriterene hennes er ikke nødvendigvis så dumme? Størrelse, hårstell og bjeffing er vel noe mange har som utgangspunkt.
Kragebein Skrevet 24. mai 2015 #9 Skrevet 24. mai 2015 Alle må starte et sted. Jeg visste ikke mye om hund før jeg begynte å lese om aktivt om hunder. Et sted å starte er med det man ser for seg, også leser man seg videre opp og kanskje er det noen av kriteriene som blir mindre viktig etter hvert. Om hun ikke vet så mye om hunder nå gjør ikke at hun ikke kan ha noen kriterier, og kriterene hennes er ikke nødvendigvis så dumme? Størrelse, hårstell og bjeffing er vel noe mange har som utgangspunkt. Akkurat. Å ikke kunne noe om hunder eller å ha kriterier gjør man ikke automatisk til en uegnet hundeeier. Det kommer helt an på hva man kan og ønsker å tilby hunden, derav mine spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #10 Skrevet 24. mai 2015 Hvor mange turer tenker du å gå hver dag, og hvor lange? Hvor mye tid ellers kan du bruke på trening og mental stimulering? Hvor mye tid kan du bruke på pelsstell? Har du noe erfaring med hunder fra før? Har tid til en tur om dagen, varer i rundt 1 time. Ellers jobber jeg hjemmefra, så lek og stell kan jeg gjøre så ofte som trengs, men helst ikke en hund som må aktiviseres hele tiden. Nei har ingen erfaring med å eie hund, men omgås ofte med hundene til venner og familie. Anonymous poster hash: 35bcb...782
Gjest Evans Skrevet 24. mai 2015 #11 Skrevet 24. mai 2015 Akkurat. Å ikke kunne noe om hunder eller å ha kriterier gjør man ikke automatisk til en uegnet hundeeier. Det kommer helt an på hva man kan og ønsker å tilby hunden, derav mine spørsmål. Ja, og da er det ikke dumt å gå åpent ut på forum, for da får man spørsmål man må tenke mer nøye over og tips om lesestoff osv
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #12 Skrevet 24. mai 2015 Dvergpuddel. Anonymous poster hash: 50901...515
Kragebein Skrevet 24. mai 2015 #13 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Har tid til en tur om dagen, varer i rundt 1 time. Ellers jobber jeg hjemmefra, så lek og stell kan jeg gjøre så ofte som trengs, men helst ikke en hund som må aktiviseres hele tiden. Nei har ingen erfaring med å eie hund, men omgås ofte med hundene til venner og familie. Anonymous poster hash: 35bcb...782 Se her ja, det var jo ikke så ille som flere i tråden her var forberedt på En times tur om dagen pluss et par tisseturer er nok for mange små hunder. Det du må være obs på er at mange små hunder har en tendens til å bjeffe en del. Trener du aktivt på dette fra starten av, i tillegg til å gi hunden rikelig med mental stimulering så kan du minimere dette. Skal du ha en hund som røyter lite så må du være forberedt på en del pelsstell, ofte regelmessig børsting og klipp. Jeg har selv en Malteser som ikke røyter, men hvis vi lar vær å børste ham et par dager på rad så begynner det å formes floker. Han må også klippes regelmessig, for pelsen hans slutter ikke å vokse. Husk at valper krever utrolig mye oppmerksomhet, lek og aktivisering. Man må ut med dem nesten hele tiden, og du må følge med på dem hele tiden med mindre de sover. Er du sikker på at du har tid til dette? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale å se etter en voksen hund. Det kan være litt vanskeligere å finne en som passer inn i kriteriene dine, men da slipper du valpeperioden i tillegg til at du vet hva du får med tanke på aktivitetsnivå. Endret 24. mai 2015 av Kragebein 2
daemonia Skrevet 24. mai 2015 #14 Skrevet 24. mai 2015 Flott at det viste seg at du har mer tid enn hva du faktisk gav uttrykk for i hovedinnlegget Se her ja, det var jo ikke så ille som flere i tråden her var forberedt på En times tur om dagen pluss et par tisseturer er nok for mange små hunder. Det du må være obs på er at mange små hunder har en tendens til å bjeffe en del. Trener du aktivt på dette fra starten av, i tillegg til å gi hunden rikelig med mental stimulering så kan du minimere dette. Skal du ha en hund som røyter lite så må du være forberedt på en del pelsstell, ofte regelmessig børsting og klipp. Jeg har selv en Malteser som ikke røyter, men hvis vi lar vær å børste ham et par dager på rad så begynner det å formes floker. Han må også klippes regelmessig, for pelsen hans slutter ikke å vokse. Husk at valper krever utrolig mye oppmerksomhet, lek og aktivisering. Man må ut med dem nesten hele tiden, og du må følge med på dem hele tiden med mindre de sover. Er du sikker på at du har tid til dette? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale å se etter en voksen hund. Det kan være litt vanskeligere å finne en som passer inn i kriteriene dine, men da slipper du valpeperioden i tillegg til at du vet hva du får med tanke på aktivitetsnivå. Angående røyting/pelsstell, TS, så må du velge. Børsting og løse opp floker, eller støvsuge en ekstra gang? De fleste raser røyter ikke så mye med unntak av i røyteperiodene som er 2 ganger i året. Enkelte tisper røyter også en del under løpetid, så for å være sikker kan du helst se etter en hann. Og som jeg nevnte tidligere: Små raser har et høyere stressnivå generelt sett enn de større. Det gir ofte utslag i bjeffing. De jeg opplever som de absolutte verstingene er chihuahua og pomeranien. Så gå for noe annet hvis du vil unngå bjeffeproblemer som vanskelig lar seg trene bort. Ellers så tar det en stund før hunder blir modne, og de skal gjennom mange rare og slitsomme perioden mellom 8 uker og 2 år. De første 2 årene er tidkrevende så om du har begrenset med tid for å legge grunnlaget så bør du enten vente, eller se etter en voksen hund.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #15 Skrevet 24. mai 2015 Se her ja, det var jo ikke så ille som flere i tråden her var forberedt på En times tur om dagen pluss et par tisseturer er nok for mange små hunder. Det du må være obs på er at mange små hunder har en tendens til å bjeffe en del. Trener du aktivt på dette fra starten av, i tillegg til å gi hunden rikelig med mental stimulering så kan du minimere dette. Skal du ha en hund som røyter lite så må du være forberedt på en del pelsstell, ofte regelmessig børsting og klipp. Jeg har selv en Malteser som ikke røyter, men hvis vi lar vær å børste ham et par dager på rad så begynner det å formes floker. Han må også klippes regelmessig, for pelsen hans slutter ikke å vokse. Husk at valper krever utrolig mye oppmerksomhet, lek og aktivisering. Man må ut med dem nesten hele tiden, og du må følge med på dem hele tiden med mindre de sover. Er du sikker på at du har tid til dette? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale å se etter en voksen hund. Det kan være litt vanskeligere å finne en som passer inn i kriteriene dine, men da slipper du valpeperioden i tillegg til at du vet hva du får med tanke på aktivitetsnivå. Tusen takk for utfyllende svar, hjelper masse! Det med valpeperiode kan nok bli for mye for min del ja, har ingenting i mot å skaffe meg en voksen hund, bare det er en rase som er liten av størrelse. Har du noen slike raser i tankene? Flott at det viste seg at du har mer tid enn hva du faktisk gav uttrykk for i hovedinnlegget Angående røyting/pelsstell, TS, så må du velge. Børsting og løse opp floker, eller støvsuge en ekstra gang? De fleste raser røyter ikke så mye med unntak av i røyteperiodene som er 2 ganger i året. Enkelte tisper røyter også en del under løpetid, så for å være sikker kan du helst se etter en hann. Og som jeg nevnte tidligere: Små raser har et høyere stressnivå generelt sett enn de større. Det gir ofte utslag i bjeffing. De jeg opplever som de absolutte verstingene er chihuahua og pomeranien. Så gå for noe annet hvis du vil unngå bjeffeproblemer som vanskelig lar seg trene bort. Ellers så tar det en stund før hunder blir modne, og de skal gjennom mange rare og slitsomme perioden mellom 8 uker og 2 år. De første 2 årene er tidkrevende så om du har begrenset med tid for å legge grunnlaget så bør du enten vente, eller se etter en voksen hund. Tusen takk for godt svar, tenker jeg heller vil stelle hunden enn å støvsuge etter den Har fortsatt masse å lære om hunder ser jeg, jeg er helt i begynnerfasen av å kjøpe en hund, så skal absolutt undersøke mye før den tid! Som jeg nevnte over her kan jeg gjerne kjøpe en voksen hund, men av praktiske grunner bør de være små i størrelse. Har du noe slikt i tankene? Anonymous poster hash: 35bcb...782 2
Kragebein Skrevet 24. mai 2015 #16 Skrevet 24. mai 2015 De fleste toy-raser kan være passende, men du kan jo kikke mer på Malteser, Havanese, Bichon Frise, Yorkshire Terrier, Shih Tzu, Bolognese, Coton De Tulear, for å nevne noen Jeg anbefaler deg uansett å sette deg ned og lese om hver rase før du eventuelt bestemmer deg for en. De fleste av disse rasene er ganske like, men det er uansett viktig å sette deg inn i hver enkelt på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #17 Skrevet 24. mai 2015 IKKE dvergpuddel, dersom du ikke er interessert i en hund som trenger mye aktivisering. Det finnes mange andre miniatyrraser som krever langt mindre enn dvergpuddelen. Anbefaler deg å søke råd i forum som f.eks Hundesonen, der det finnes mange mennesker med både kunnskap og erfaring som kan hjelpe deg Anonymous poster hash: d7c69...92a 2
Gjest Honeyblossom Skrevet 24. mai 2015 #18 Skrevet 24. mai 2015 Hva med en mops? Har en kompis som har det og utifra det han har fortalt så trenger ikke den så veldig mye morsjon utenom det vanlige og bjeffer heller ikke så mye. Også så er de kjempesøte ♥
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #19 Skrevet 24. mai 2015 Hva med en mops? Har en kompis som har det og utifra det han har fortalt så trenger ikke den så veldig mye morsjon utenom det vanlige og bjeffer heller ikke så mye. Også så er de kjempesøte ♥ Mops røyter mye og er blant de sykeste hunderasene. Ikke til å anbefale. Anonymous poster hash: b9101...64e 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #20 Skrevet 24. mai 2015 Tusen takk dere, da skal jeg sette i gang og lete etter min drømmehund Anonymous poster hash: 35bcb...782
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå