Gjest Rosemor Skrevet 24. mai 2015 #1 Skrevet 24. mai 2015 For ikke å spore av en annen tråd, refererer jeg til en samtale fra en annen tråd. Prøvde et annet bilde, og da fikk jeg rett kjønn, men ble 30 år eldre enn jeg var på det tidspunktet. På 3. bilde fikk jeg bare 8 år elre, OG riktig kjønn. Jeg har alltid sagt at jeg ikke er fotogen, og dette bekrefter det til det fulle. Rosemor, gå til en proffotograf. Anonymous poster hash: 42eaf...c54 Takk for tipset, men jeg er mindre pen, er lite fotogen, og selv om proffe fotografer er flinke kan de ikke utrette mirakler. (Unntatt om de bruker photoshop da ) Det eneste som er uattraktivt her er at du snakker nedsettende om deg selv. Anonymous poster hash: 42eaf...c54 Da jeg fikk siste kommentar ble jeg litt overrasket. Jeg snakket da, etter min mening, ikke nedsettende om meg selv. Jeg konstaterte, etter min mening, fakta. Objektivt sett er jeg mindre pen, og er ikke fotogen. Subjektivt sett er jeg meg selv, hverken mer eller mindre. Jeg vet jeg har fine øyne, og omgivelsene sier de elsker smilet mitt, fordi øynene utstråler varme og kjærlighet når jeg smiler. Og jeg måtte begynne å tenke, hvorfor er oppfattelsen min så ulik den anonyme brukerens oppfattelse. Kan det være at utseendet ikke betyr noe for meg, og at jeg ikke definerer meg ut i fra utseendet mitt på noen som helst måte? Jeg er kunnskapsrik, engasjert, glad, positiv, en problemløser, er en kontroll- og listefreak, hissig når jeg blir provosert osv. Dette er hva jeg mener definerer meg, ikke hvordan jeg ser ut. Så hva er det egentlig jeg ønsker å diskutere? Jo, det må være om det virkelig er å snakke nedsettende om seg selv når man selv ikke vektlegger det som andre mener er negativt? 2
Silfen Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 Man skal for guds skyld ikke si noe negativt om utseendet, da er man både det ene og det andre, selv om det bare er fakta. 3
Gjest Rosemor Skrevet 24. mai 2015 #3 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Man skal for guds skyld ikke si noe negativt om utseendet, da er man både det ene og det andre, selv om det bare er fakta. At man ikke bør si noe negativt om andres utseende synes jeg for så vidt er riktig, og det kan være slitsomt med folk som søker bekreftelse ved å snakke nedsettende om seg selv. Men jeg ser, som deg, ikke noe galt i å komme med en generell "saksopplysning" vedrørende eget utseende. Ingen ville vel ment at jeg snakket nedsettende om meg selv dersom jeg i forbifarten bemerket et negativt karaktertrekk ved min personlighet, så hvorfor er det galt når det gjelder utseendet? Endret 24. mai 2015 av Rosemor 1
Silfen Skrevet 24. mai 2015 #4 Skrevet 24. mai 2015 Folk er livredde for ikke å være politisk korrekt.
Gjest Bossa Nova Skrevet 24. mai 2015 #5 Skrevet 24. mai 2015 Det er vel ikke direkte galt å snakke nedsettende om eget utseende. Men jeg tolker ab sitt innlegg, på grunnlag av det som du siterte, at det er for ditt eget beste at du ikke ser på deg selv sånn. Jeg syns også du motsier litt deg selv. Du hevder at du ikke definerer deg ut fra utseendet, men samtidig virker du ganske opptatt av det likevel. Merket meg også hvordan du beskrev deg som person, forstår det sånn at du er perfeksjonist og kontrollerende (?). Da har man lett for å henge seg opp i hva som er feil, i behovet av å rette på ting. Jeg synes det er greit at en nevner "i forbifarten" feil ved seg selv, kanskje i en selvironisk tone. Men å gjenta hele tiden hva du er misfornøyd med er å snakke nedsettende om seg selv. Kjenner personer som stadig gjør et poeng ut av sine feil, og det er faktisk ganske slitsomt i lengden.
Gjest The damned Skrevet 24. mai 2015 #6 Skrevet 24. mai 2015 Jeg gjør det eller i mine øyne er det bare fakta. Men hvis man skriver at man synes at man selv er pen så er jo det også galt. Man skal altså ikke være for positiv, men heller ikke for negativ. Synes egentlig det er litt irriterende når folk skriver "du er sikkert kjempefin" til en som skriver at de er stygg. Kanskje de bare er stygge? Alle er ikke pene og slik er det bare.
Gjest Rosemor Skrevet 25. mai 2015 #7 Skrevet 25. mai 2015 Det er vel ikke direkte galt å snakke nedsettende om eget utseende. Men jeg tolker ab sitt innlegg, på grunnlag av det som du siterte, at det er for ditt eget beste at du ikke ser på deg selv sånn. Jeg syns også du motsier litt deg selv. Du hevder at du ikke definerer deg ut fra utseendet, men samtidig virker du ganske opptatt av det likevel. Merket meg også hvordan du beskrev deg som person, forstår det sånn at du er perfeksjonist og kontrollerende (?). Da har man lett for å henge seg opp i hva som er feil, i behovet av å rette på ting. Jeg synes det er greit at en nevner "i forbifarten" feil ved seg selv, kanskje i en selvironisk tone. Men å gjenta hele tiden hva du er misfornøyd med er å snakke nedsettende om seg selv. Kjenner personer som stadig gjør et poeng ut av sine feil, og det er faktisk ganske slitsomt i lengden. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg motsier meg selv, men det er vel igjen et eksempel på hvordan det skrevne ord kan misforstås. Slik jeg ser det lekte jeg meg med "how-old.net", og postet uhøytidelige kommentarer, som alle andre gjorde, da jeg fikk et velment seriøst forslag. Jeg prøvde å svare med et snert av galgenhumor, men mislyktes med det, derav kommentaren som inspirerte denne tråden. Og helt ærlig, jeg bryr meg ikke om utseendet mitt. Jeg er ikke misfornøyd, jeg er ikke fornøyd, jeg ser ut som jeg gjør på godt og vondt, og slik er det bare. Jeg er enig i det jeg har uthevet, noe jeg også nevnte i mitt andre innlegg, men det er reaksjonen på det som var ment å være en galgenhumoristisk kommentar jeg reagerer mest på. Jeg gjør det eller i mine øyne er det bare fakta.Men hvis man skriver at man synes at man selv er pen så er jo det også galt. Man skal altså ikke være for positiv, men heller ikke for negativ. Synes egentlig det er litt irriterende når folk skriver "du er sikkert kjempefin" til en som skriver at de er stygg. Kanskje de bare er stygge? Alle er ikke pene og slik er det bare. Ja det er noe rart med det.
waco Skrevet 25. mai 2015 #8 Skrevet 25. mai 2015 Man skal for guds skyld ikke si noe negativt om utseendet, da er man både det ene og det andre, selv om det bare er fakta. Det er jo helt teit å snakke negativt om sitt eget utseende. Vise til mennesker at man misliker hvordan man ser ut. Skal man snakke nedsettende om noe hos seg selv som vinner gehør hos andre, - ja da kan man begynne å snakke nedsettende om sin egen personlighet. Det liker alle, og det synes mennesker er flott selvransakelse. 1
Silfen Skrevet 25. mai 2015 #9 Skrevet 25. mai 2015 Det er jo helt teit å snakke negativt om sitt eget utseende. Vise til mennesker at man misliker hvordan man ser ut. Skal man snakke nedsettende om noe hos seg selv som vinner gehør hos andre, - ja da kan man begynne å snakke nedsettende om sin egen personlighet. Det liker alle, og det synes mennesker er flott selvransakelse. Å påpeke fakta er ikke nedsettende med mindre mottaker ikke takler det. Det er altså dere mottakere som har problemer, ikke avsender. 1
waco Skrevet 25. mai 2015 #10 Skrevet 25. mai 2015 Å påpeke fakta er ikke nedsettende med mindre mottaker ikke takler det. Det er altså dere mottakere som har problemer, ikke avsender. Nja, jeg vet ikke. Jeg synes du ser flott og tiltrekkende ut. Men om det har noe med det smarte blikket ditt eller photoshopping å gjøre vet jeg jo ikke.
Silfen Skrevet 25. mai 2015 #11 Skrevet 25. mai 2015 Jeg photoshopper ikke bilder. Og hva du syns kan jeg i grunnen ikke noe for.
waco Skrevet 25. mai 2015 #12 Skrevet 25. mai 2015 Jeg photoshopper ikke bilder. Og hva du syns kan jeg i grunnen ikke noe for. Vel, det er du som legger ut bildene jeg ser av deg. Nå kan det jo hende at du ikke er noe smart eller reflektert, og at det skarpe blikket bare er en vrangforestilling, at selv om du ser smart ut så er du egentlig dum. Akkurat det kan jeg jo ikke se ut av bildet. Der er jeg enig. At du ikke er tiltrekkende, nei der er jeg uenig. Men dette kunne jo være fordi jeg selv er uattraktiv og selv ser ut som et monster! Litt sånn at for veldig fæle mennesker blir alle pene. Det kunne jo hende. Dessverre har ikke jeg den samme selvransakelsen som deg, jeg synes jeg selv er kjekk jeg, - og litt innbilsk- og fordelen med å være innbilsk er at det ikke gjør noe at folk synes jeg stygg! 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #14 Skrevet 25. mai 2015 Jeg er heller ikke fotogen i det hele tatt, blir utrolig stygg på bilder, såpass at om man ikke kjenner man kan man lure på om det er meg på bildet eller en som har fellestrekk. Når jeg sier det til folk svarer de at jeg overdriver og bør ha et bedre syn på meg selv. Så utfordrer jeg dem å ta et bilde av dem, og det samme skjer hver gang: Det tar et bilde, ser rart på det, er flaue, sier ingenting, prøver flere, og til slutt innrømmer de at de er enige, men prøver å si det på en mildere måte. Dette er ikke å snakke nedsettende om meg. jeg sier bare fakta. Om du TS føler at du bare sier fakta når du forteller om at du er mindre pen og ikke fotogen, og at dette har du akseptert for lengs, så ser jeg ikke på det som at du snakker nedsettende om deg. Og siden du skriver selv at du ikke fokuserer på det, men heller sier ting som de er, så bør folk ikke insistere på at du må la være å "nedsette deg selv". Selv om det er klart at man aldri har et helt objektivt syn på seg selv, kan man ovære objektiv i stor grad, de fleste mener sikkert godt, men samtidig er det blitt slik at man poster bilder her eller på fb, og så kommer detmasse komplimenter om hvor fin, flott vedkommende er osv. Uansett hvor mye folk faktisk mener det. Som om vi skylder hverandre det, som om utseende skal avgjøre vår verdi. Dermed er det ikke akseptert at folk ikke sier noe positivt om egen eller andres utseende. Så for meg har det ingen verdi når folk kommenterer et bilde av meg med å gi meg kompilmenter. At noen av dem mener det kan det hende, jeg sier ikke det motsatte. Men jeg tolker heller det slik at enten er de glad i meg eller mener de å være høflige. Og dessuten forstår jeg ikke hvorfor det skal være så viktig å være pen. Jeg faller pladask for folk som har karisme eller sjarm, og disse kan uttrykkes ved noen fysiske trekk (et smil, et blikk, hvordan man ler) eller ikke (humor, det som jeg oppfatter som intelligens, positive osv), det kan handle om ren kjemi uten at jeg klarer å forklare hvorfor osv Heia til deg som vet hva som definerer deg! Anonymous poster hash: 10084...de2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #15 Skrevet 25. mai 2015 Jeg er heller ikke fotogen, det vet jeg utmerket, men det er nå mer en ærlighetssak enn at jeg sier jeg er stygg(for det er jeg ikke!). Å være ufotogen er ikke det samme som å være stygg. Og jeg har dessuten til gode å se et menneske jeg virkelig vil kalle stygg, folk er stygge pga. sine handlinger. Men leste nå i en annen tråd der folk virkelig mener de er stygge og tilsynelatende uten verdi. Var helt forferdelig lesing:( Anonymous poster hash: 96e30...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #16 Skrevet 25. mai 2015 Jeg er heller ikke fotogen, det vet jeg utmerket, men det er nå mer en ærlighetssak enn at jeg sier jeg er stygg(for det er jeg ikke! ). Å være ufotogen er ikke det samme som å være stygg. Og jeg har dessuten til gode å se et menneske jeg virkelig vil kalle stygg, folk er stygge pga. sine handlinger. Men leste nå i en annen tråd der folk virkelig mener de er stygge og tilsynelatende uten verdi. Var helt forferdelig lesing:( Anonymous poster hash: 96e30...6bc Er veldig enig med deg. Fra da jeg var kanskje 6 til 20 mente jeg alvorlig at jeg var så stygg at det var pinlig for meg å gå ut blant folk som jeg ikke kjente. Når folk ga meg komplimenter takke tjeg høflig, men så måtte jeg forte meg på do eller annet sted for å grine fordi jeg ikke visste om de gjorde narr av meg eller syntes synd på meg ville være snille. Heldigvis har jeg fått bearbeidet nå, men det har vært hardt... Jeg forstår nå at det synet jeg hadde på meg selv skyldes oppveksten min. Fysisk vet jeg at jeg er søt (hverken pen eller stygg), men jeg får utrolig mye oppmerksomhet pga jeg utstråler positiv energi. For jeg setter pris på alt som er positivt, smiler alltid, er oppegående og lett å snakke med, oppfører meg ikke stygg mot andre osv. Det peneste mennekse kan være stygg... Handlinger og måten å være på i tillegg til sjarm som jeg nevnte før, gjør en mye penere enn rent fysisk penhet. Pluss at når man føler seg stygg og virkelig opplever det som problematisk og føler at man pga det ikke er verd noe, sender man ubevisst til de andre beskjed om det, da blir det vanskelig for de andre å se hvor pen vi faktisk er. Og i likhet med at man utstråler pga positiv energi, ødelegger man sin egen sjarm når man synes så lite om seg selv. Men dette gjelder ikke TS som du også har forstått, og når jeg leste hvordan TS beskrev det som definerer henne, fikk jeg et veldig positivt inntrykk og ble jeg sjarmert Anonymous poster hash: 10084...de2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #17 Skrevet 25. mai 2015 Hvilken tråd er det? Trenger mer kontekst. Det eneste som er uattraktivt her Betyr dette at du spurte i tråden om du var uattraktiv eller noe? Kommer veldig an på hvordan og hva du skrev i den andre tråden for å vite om du snakket nedsettende om deg selv. Men dersom jeg skal dømme fra denne tråden alene ville jeg sagt at det eneste uattraktive er å være så opptatt av om man er uattraktiv Noen personer vil like deg, andre ikke. Dette gjelder til og med gærne seriemordere. Anonymous poster hash: fb4f5...24b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #18 Skrevet 25. mai 2015 Hvilken tråd er det? Trenger mer kontekst. Betyr dette at du spurte i tråden om du var uattraktiv eller noe? Anonymous poster hash: fb4f5...24b Hele samtalen står referert i startinnlegget. Anonymous poster hash: f65de...df8
King in the North Skrevet 25. mai 2015 #19 Skrevet 25. mai 2015 Man skal for guds skyld ikke si noe negativt om utseendet, da er man både det ene og det andre, selv om det bare er fakta. Jeg har i hvertfall fått med meg at du er feit. Sikkert 100 ganger også ... Over til ts: jeg snakker ofte negativt om meg selv. Tenker ofte over hvorfor jeg gjør det, og det kommer fra at jeg blir lett flau i sosiale settinger, og har litt dårlig selvtillit. Det blir dermed min måte å beskytte meg selv på feks. Noe jeg syntes er håpløst av meg selv, og som jeg jobber med å forbedre. Å snakke nedlatende om seg selv er utrolig lite attraktivt, selvdestruerende og bare helt utrolig unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå