AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #1 Skrevet 24. mai 2015 Hei, har vært samboer nå i 5 mnd med en god mann. Han er relativt hemmeligholdende når det kommer til sin egen økonomi og så videre. Etter hans ønske har vi helt seperat økonomi, hvor han faktisk går gjennom kvitteringer og krever tilbake eller betaler tilbake på kronen. Ja ok,greit det for meg, det blir da riktig i hvert fall... vi har blitt enig om å gjøre dette en stund for så å skaffe felleskonto for mat og andre felles utgifter. Samboer har AAP, men må viser det seg at han også får bostøtte. Da kommer følgende problemstilling. Han betaler husleie på 6000 kroner og jeg overfører min del,3000 kroner, til han. I dag fant jeg ut ved en tilfeldighet at han mottar kroner 4000 i bostøtte. Han "tjener" derfor på at jeg bor sammen med han. Utgiftene er 6000 kr mens han "får inn" til sammen 7000 fra husbank og meg... Han mener det er riktig fordi vi uansett bor billig og fordi vi har seperat økonomi. Jeg syns det blir feil fordi det ikke er riktig at han skal tjene penger på meg. Jeg føler meg også litt sur, fordi jeg har fått en økt daglig pendleavstand på 110 km, med de ekstra utgiftene i diesel,forsikring og slitasje det medfører. Noen synspunkter?...Anonymous poster hash: 3d047...f31 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 Haha, For en dust! Du har seelvsagt blitt lurt! For en sleiping! Anonymous poster hash: a1466...1d7 18
sirenas Skrevet 24. mai 2015 #3 Skrevet 24. mai 2015 Han høres helt dust ut, somm klarer å argumentere på den måten. Selvsagt er det urettferdig at han sitter igjen med en 1000 lapp i gevinst. Dere burde dele utgiftene etter bostøtte i 2 spør du meg! Men, antalig vil han ikke ha krav på bostøtte når du har flyttet inn... 4
Jacuzzi Skrevet 24. mai 2015 #4 Skrevet 24. mai 2015 Tror du han hadde gått med på det om situasjonen var omvendt? Du får i hvert fall legge frem kvitteringer for økte drivstoffavgifter tenker jeg, siden han er så pinlig nøye på det. Også kommer det kanskje litt an på hvor mye du tjener i forhold til ham, og hvor raus du har tenkt å være. Dere har uansett veldig lave boutgifter, og du tjener på å bo med ham versus å bo alene. Men nei, synes ikke det er riktig at han skal gå med 1000kr i overskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #5 Skrevet 24. mai 2015 TS her Ja,jeg sparer penger på husleie ved å bo med han, men vinninga går opp i opp med høyere utgifter vedrørende pendling. Vi hadde egentlog avtalt at vi betaler prosentvis ut ifra inntekt, men det nektet han etter at han innså at jeg som student fra og med august vil ha 60% lavere inntekt enn han i ett år Pdd tjener jeg ca 20% mer enn han - men samtidig er jeg jo borte fra hjemmet på jobb eller pendling over 50 t i uka også da. Kjenner at jeg føler meg lurt. Anonymous poster hash: 3d047...f31 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #6 Skrevet 24. mai 2015 Han har ikke lov til å motta bostøtte da dere bor sammen, blir dette oppdaget, så blir han faktisk anmeldt. Så det er veldig viktig at han sier fra så raskt som mulig. Anonymous poster hash: 9da29...bb7 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #7 Skrevet 24. mai 2015 Han må ha svært lav AAP hvis han har husleie på 6000,- og mottar bostøtte på 4000,- Anonymous poster hash: 98dc2...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #8 Skrevet 24. mai 2015 Han har ikke lov til å motta bostøtte da dere bor sammen, blir dette oppdaget, så blir han faktisk anmeldt. Så det er veldig viktig at han sier fra så raskt som mulig.Anonymous poster hash: 9da29...bb7 jeg spurte om dette da jeg oppdaget det, men han sa at det ikke hadde betydning fordo han fikk bostøtte basert på renteutgifter på leiligheten han eier i en annen del av landet? Han har mottatt bostøtte siden han fikk innvilget AAP sa han. Bare hans navn står på leiekontrakten, om det har noe å si.Anonymous poster hash: 3d047...f31
Wildstar Skrevet 24. mai 2015 #9 Skrevet 24. mai 2015 Begynn å ha en kjøregodtgjørelse bok, så skriver du ned økte utgifter for bosted lengre unna jobb.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #10 Skrevet 24. mai 2015 Begynn å ha en kjøregodtgjørelse bok, så skriver du ned økte utgifter for bosted lengre unna jobb. TS her Poenget med delt økonomi er jo at pendleutgiftene er mine utgifter. Samtidig så har han direkte gevinst på at jeg bor med han, og det er det som gjør meg trist.Anonymous poster hash: 3d047...f31
Jacuzzi Skrevet 24. mai 2015 #11 Skrevet 24. mai 2015 Han eier en leilighet på andre siden av landet?? Leier han ut den da eller? Sorry, jeg tror ikke jeg hadde orket å være sammen med en fyr som ikke er åpen om økonomien altså. Hvis han insisterer på å holde alt så hemmelig er det nok fordi det er noe muffens. Skjønner ikke hva som er problemet med å dele slik informasjon? Går han på aap fordi han lider av paranoia? 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #12 Skrevet 24. mai 2015 TS her. Ja,jeg skjønner hva du skriver Jacuzzi... Leiligheta er utleid ja. Så lave uteforståtte utgifter han må dekke altså.Anonymous poster hash: 3d047...f31
teknosilje Skrevet 24. mai 2015 #13 Skrevet 24. mai 2015 Så dårlig gjort! Ville tenkt meg veldig godt om hvis jeg var deg... 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #14 Skrevet 24. mai 2015 Den sleipe snylteren ville jeg vurdert om jeg ville gidde å bruke tid på. Han er dyktig til å sno seg, slike folk er slitsomme forholde seg til i det lange løp. Anonymous poster hash: 06778...02b 7
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 24. mai 2015 #15 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Dette forholdet ville jeg revurdert om jeg orket. Når det begynner på denne måten så kommer det ikke til å bli bedre evt. om jeg skulle vært såpass jævlig og ringt boligkontoret. "Kjære dere. Jeg bor faktisk sammen med denne mannen og betaler han husleie. Kan det virkelig være riktig at han skal få 4.000 i bostøtte og dermed ha en inntekt på 1.000 kroner hver måned?" Endret 24. mai 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #16 Skrevet 24. mai 2015 Spørsmålet er her mer op han lurer til seg bostøtte han ikke skal ha, ved å ikke oppgi at dere er to om boutgiftene? Blir dette oppdaget at han gjør må han tilbakebetale. Så her bør du ta en telefon til kommunen og undersøke litt. Forøvrig en person jeg ikke ville bodd sammen med!Anonymous poster hash: b8d8e...505 5
altflyter Skrevet 24. mai 2015 #17 Skrevet 24. mai 2015 Da syntes jeg ordningen til mange av mine bekjente er mer "rettferdig". Da betaler de ut av evne. Hun betaler 20% av sin inntekt og han betaler 20% av sin... Men alt går jo på hva man føler selv. Fra mitt synspunkt er det mest rettferdig (nå er det sikkert noen som kommer til å si at den ene parten da burde fått seg en bedre betalt jobb... som om det er så enkelt, men jeg tenker at dette er en fin løsning)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #18 Skrevet 24. mai 2015 Ja, han lurer deg og tjener fint på å ha deg der... Enig med de over, han har IKKE krav på bostøtte og lyver til deg for at han ikke skal bli oppdaget ved at du sier fra om dette. Det kan gå hardt ut over deres separate 《fellesøkomomi》 at han plutselig får et tilbakebetalingskrav. Vil du da måtte betale ennå mer fordi du sitter med mest innskudd? Si til han at du kommer til å ringe for å være på den sikre siden, og se hvordan han reagerer på det. Om han nekter deg i å ta kontakt eller bortforklare det, da vet han godt at det han gjør er galt... Generelt, du betaler for mye om dere skal dele utgiftene 50/50 med hans bostøtte. Han kan være så god ham bare vil, men du blir lurt. Anonymous poster hash: 598db...faa 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #19 Skrevet 24. mai 2015 Du har "felles økonomi" med én som ikke lar deg få innsikt i hverken inntekter eller utgifter? Du kan like godt gi ham hele lønna di, og håpe han vil gi deg litt lommepenger. Anonymous poster hash: ca0a0...710 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #20 Skrevet 24. mai 2015 Hvorfor er du sur for dette? Han tjener penger på at du bor der. Du tjener penger på at du bor der. Han ville da fått bostøtte selv om du ikke hadde bodd der.. Selv om han skulle sagt ifra, så er det en annen sak. Men 4.000kr i bostøtte er mye.Anonymous poster hash: bb4bc...46e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå