Gå til innhold

Noen spørsmål om rasen pomeranian

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal kjøpe meg hund, og vurderer sterkt rasen pomeranian. Jeg har lest en del om rasen, men er det noen med erfaring som kan fortelle meg litt?

Her er noen spørsmål jeg har:

- Hva er forskjellen på tispe og hannhund?

- Hvordan er tisper i løpetiden, og hvordan er hannhund?

- Hva er negativt med rasen? Hva er positivt?

- Er de lettlærte?

- Trenger de mye mosjon?

- Er de like gneldrete som de blir omtalt som?

- Hvordan få den husren fortest mulig?

- Klarer hunden seg alene en hel arbeidsdag? (Har lest at det er "tabu" å la hunden være alene i 8 timer).

Anonymous poster hash: 2749d...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere av spørsmålene dine virker å være mer generelle, så jeg svarer utfra det:

1. Hannhunder kan ofte være litt mer selvstendige og litt mer opptatt av andre hunder, lukter osv. Men det er individuelt, og du kan fint ende opp med en selvstendig tispe.

2. Tisper i løpetiden kan være sutrete, klengete, humørsyke og vil etterhvert begynne å markere mer ute, være mer interessert i og "flørtete" med hanner. Noen kan bli mer aggressive mot tisper akkurat da, men trenger ikke bli det. Hanner vil som regel være svært interessert i løpetisper, selv før tispa står og er parringsklar. De vil snuse mer, slikke på tisseflekker, markere mer. Noen kan begynne å sutre, være urolige inne og til og med slutte å spise med løpetisper i nærheten. Mens andre ikke bryr seg noe særlig. Veldig individuelt.

3. Her kan kanskje de som har mer erfaring med rasen enn meg svare.

4. Ja, de er som regel lettlærte, spesielt hvis du begynner fra de er små og belønningen er motiverende nok.

5. Det er en misoppfatning at små hunder ikke skal få mye mosjon. Selv om de naturlig nok ikke trenger like mye som en husky eller schäfer, så mener jeg alle hunder uavhengig av størrelse og rase bør få gjennomsnittelig ca en time med fysisk/mental aktivisering per dag.

6. Pommer har lav terskel for å bjeffe. Dette kan reduseres med trening, men vil nok aldri kunne fjernes helt.

7. Ta valpen ut når den har spist, sovet, drukket, lekt samt når den begynner å snuse rundt i kriker og kroker. Gå gjerne ut oftere enn dette også. Gå til samme sted i hagen hver gang og vent valpen ut. Ros og belønn rolig etter den er ferdig å gjøre fra seg. Alle uhell inne tørkes opp i stillhet.

8. Ja, hvis hunden har lært seg å være hjemme alene, og at den får godt med fysisk og mental aktivisering etter jobb samt helger, så kan den være hjemme alene en hel arbeidsdag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt sett er tisper mer selvstendige og hannhunder mer avhengige av eieren og kosete. Dette er dog mer individuelt enn kjønnsbestemt. Tisper har ofte en ekstra røyteperiode etter de har hatt løpetid, mens hanner ofte markerer mer.

En tispe med løpetid vil generelt blø nedentil, mange bruker tispetruse både for å hindre at det kommer blod på gulv og møbler og for å hindre potensielle uhell. Hun vil nok kreve mer oppmerksomhet og kos, det er viktig å gi henne dette og sørge for at hun er komfortabel. Har man en tispe med løpetid anbefaler jeg å gå turer enten steder eller tidspunkt hvor det ikke er så mange andre hunder ute og går.

En hannhund kan reagere på forskjellige måter når tisper i nærheten har løpetid. Noen bryr seg lite, andre blir så opphengt i det at de ikke klarer å slappe av pga stress. Jeg har selv en hannhund som ikke bryr seg når vi er innendørs, men lukter veldig intenst hvis vi går der ei tispe med løpetid har vært. Møter vi andre hunder spør jeg først om de har løpetid, har de det så får han ikke hilse.

- Hva er negativt med rasen? Hva er positivt?

De er utsatt for en del sykdommer, som patella luksasjon, hjerteproblemer, øyeinfeksjoner og tannproblemer. Dette kan minimeres ved å gjøre nøye forarbeid før dere velger en oppdretter, og ved å gå til regelmessige sjekker hos veterinær.

De trenger mye pelsstell og nærmest daglig børsting. Dette for å unngå floker og minimere røyting. De røyter hele året, men har to store røyteperioder. De kan være ganske stae og usikre på fremmede, men de knytter seg veldig til eierne sine. De anbefales ikke om man har eller planlegger små barn.

Siden de er små er de lette å få med seg rundt, og venner man dem tidlig til å bli båret så får man dem enkelt med de fleste steder. De er vennlige mot andre hunder og dyr

- Er de lettlærte?
De er relativt lette å trene, ja, hvis man starter tidlig og har riktig motivasjon.

- Trenger de mye mosjon?

De trenger et par gode turer per dag, men ikke så veldig mye mer. Jeg ville vært forberedt på tre turer om dagen på mellom 20 og 50 minutter pluss tisseturer, og heller se det an på hunden. Noen av de trenger mer mosjon enn andre, og det er lettere å redusere forventet treningsmengde enn å øke den.

De har en tendens til å bjeffe en del, og de har mye vaktinstinkt. De bjeffer også fort hvis de er veldig glade, kjeder seg, er nervøse... Hvis du trener på dette tidlig nok og gir den nok fysisk mosjon og mental stimulering så kan du minimere bjeffingen, men det er vanskelig å bli kvitt det helt.

Små hunder bruker generelt litt lenger tid på å bli husrene enn større hunder, men ved å være konsekvent kan man få det til på noen uker, eller et par måneder. De første par ukene må valpen ut etter å ha sovet, spist, lekt, kost... Ja, veldig ofte. Belønn rikelig når den går på do ute, og har dere uhell så bare tørk det opp uten å reagere mot valpen. Etter hvert lærer dere rutinene til valpen, og det blir lettere å forutse når den må på do, og hvilke signaler den gir før den må. En grei huskeregel er at en valp kan holde seg omtrent like mange timer som den er måneder gammel, men den får ikke god blærekontroll før den er rundt 4 måneder gammel. Trikset er å gi den færrest mulig muligheter til å ha uhell inne, og man må derfor være ute med den ofte.

- Klarer hunden seg alene en hel arbeidsdag? (Har lest at det er "tabu" å la hunden være alene i 8 timer).

Ikke helt uten videre. Dere må aktivt trene på at hunden skal være komfortabel med å være alene, og det tar lang tid før hunden fysisk greier å holde seg fra å gå på do i 8 timer. Når den klarer dette er det null problem å la den være alene en arbeidsdag, så lenge den får nok fysisk og mental stimulering når dere er hjemme med den.

Anonymous poster hash: b5a41...d20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar, begge to :)

Har lenge vurdert å gå til anskaffelse av hund, og blir mer og mer sikker på at pomeranian er rasen jeg vil ha. Virker som en fantastisk rase som er realativt lett å ha med og gjøre. At den vil trenge litt mosjon og en del pelsstell, er jeg forberedt på!

Men dette med å lære den at bjeffing ikke er lov - hvordan gjør man det? Skjønner at den alltid vil bjeffe litt pga vaktinstinktet sitt, men hvordan lære den å ikke bli en "gneldrebikkje"?

Og hva ville dere valgt av tispe og hannhund?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en valp av liten rase (ikke Pomeranian) som har bjeffet en del, så kan jo si litt om hva jeg har gjort for å trene det bort :)

Første trinn er å identifisere hvilke situasjoner hunden bjeffer. For oss er det når han ser ut av vinduet, møter mennesker og hunder ute og når vi leker. Når han ser ut av vinduet belønner jeg med jevne mellomrom når han ikke bjeffer. Ser jeg at han skal til å bjeffe (ser det på kroppsspråket) så gir jeg en kommando for å få ham til å se på meg, og belønner om han ikke bjeffer. Begynner han å bjeffe så er det litt samme greia, kommando for å se på meg, og belønne når han er stille i et par sekunder.

Det er egentlig samme fremgangsmåte når han bjeffer på folk og hunder ute. Han får rikelig med belønninger om han ikke bjeffer, også prøver jeg å få oppmerksomheten hans før han setter i gang.

Når det gjelder leking så stopper leken helt opp når han bjeffer (samme med når han biter). Han får ikke oppmerksomhet, ikke engang øyekontakt. Når han er stille i et par sekunder så er belønningen at vi fortsetter å leke.

Bjeffingen har i hvert fall blitt drastisk redusert hos oss! Og - jeg ville valgt hannhund. Jeg synes selv at de er lettere å ha med å gjøre, også liker jeg at de er litt klengete og avhengige av meg ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skal kjøpe meg hund, og vurderer sterkt rasen pomeranian. Jeg har lest en del om rasen, men er det noen med erfaring som kan fortelle meg litt?

Her er noen spørsmål jeg har:

Nå har jeg bare hatt tispe, men hun er veldig snill og rolig. Har hørt at hannhunder kan markere inne og uhm..sæde på ting. Men dette har jeg som sagt ikke peiling på selv.

Min tispe blir litt ekstra klengete under løpetiden. Hun blør svært lite, og nå under siste løpetid brukte jeg kun truse når vi var på besøk. Hannhund har jeg ikke hatt, men har sett mange sliter med markering inne under løpetid og noen står og uler og blir svært...oppgiret.

- Hva er negativt med rasen?

Det som er negativt med min er bjeffingen. Hun er nå tre år og har blitt mye bedre, men det kreves jobb rett og slett. En må alltid være påpasselig rundt barn, da barn ikke forstår hvor skjøre disse små er. Det er heller ikke alle som liker barn. Min går eldig greit med barn, men dette fordi hun er vant til å være med de. En annen ting er at andre folk har en tendens til å slippe sine hunder rett bort til din fordi den er søt og liten. Det vil si at oppstår det en konflikt, så driter de i det, da deres hund ikke blir skadd, siden pommen nesten alltid er minst.

- Er de lettlærte?

Min er veldig lettlært. Hun gjør nesten hva som helst for en liten bit med snop.

- Trenger de mye mosjon?

Nei, i teorien ikke. Men to timer om dagen er et must for min. Hun har heller ingen problem med å gå på en 5 timers fjelltur om det er det vi skal.

Ja.

Min brukte ganske lang tid på å bli husrein, så har ingen tips å komme med der.

Min er alene gjennom hele arbeidsdagen. Men jeg går aldri ut etter jobb uten hunden (hun blir også rasende om jeg gjør det) . Jeg går nesten heller aldri på fest i helgene, da jeg ikke har samvittighet til å la hunden være hjemme alene en dag til.

Anonymous poster hash: 65d46...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en valp av liten rase (ikke Pomeranian) som har bjeffet en del, så kan jo si litt om hva jeg har gjort for å trene det bort :)

Første trinn er å identifisere hvilke situasjoner hunden bjeffer. For oss er det når han ser ut av vinduet, møter mennesker og hunder ute og når vi leker. Når han ser ut av vinduet belønner jeg med jevne mellomrom når han ikke bjeffer. Ser jeg at han skal til å bjeffe (ser det på kroppsspråket) så gir jeg en kommando for å få ham til å se på meg, og belønner om han ikke bjeffer. Begynner han å bjeffe så er det litt samme greia, kommando for å se på meg, og belønne når han er stille i et par sekunder.

Det er egentlig samme fremgangsmåte når han bjeffer på folk og hunder ute. Han får rikelig med belønninger om han ikke bjeffer, også prøver jeg å få oppmerksomheten hans før han setter i gang.

Når det gjelder leking så stopper leken helt opp når han bjeffer (samme med når han biter). Han får ikke oppmerksomhet, ikke engang øyekontakt. Når han er stille i et par sekunder så er belønningen at vi fortsetter å leke.

Bjeffingen har i hvert fall blitt drastisk redusert hos oss! Og - jeg ville valgt hannhund. Jeg synes selv at de er lettere å ha med å gjøre, også liker jeg at de er litt klengete og avhengige av meg ;)

Tusen takk for utfyllende svar! :) Skjønner at de bjeffer en del, og at man burde begynner tidlig å lære den at det ikke er lov. Tipsene dine høres veldig fornuftig ut, og de skal jeg ta i bruk fra første stund. Godbit er en fin ting, skjønner jeg :)

Ja, jeg heller mer mot hannhund etter å ha hørt litt om forskjellene mellom dem. Vil også ha en hund som er kosete og litt avhengig av meg, hihi. Også er det jo veldig greit å slippe blod i løpetiden - sånn med tanke på møbler osv :)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips: Skift fokus fra å lære hunden hva du ønsker den ikke skal gjøre ("ikke er lov") til å lære hunden hva du ØNSKER den skal gjøre. Hunder har ingen forståelse av hva som er "lov" og ikke. De gjør det som lønner seg eller det som er instinktivt riktig for dem der og da.

Varselbjeffing kommer som regel av litt usikkerhet ("Dette virker litt skummelt, så det må jeg bjeffe på"). Bjeffing under f.eks lek kommer som regel av forventning og stress. Hvis du ser på hva som ligger bak og jobber med det (som nevnt gode eksempler på over), så er det større sjanse for å få resultater enn om du forsøker å stoppe bjeffingen når den først er der. ("Nei" på bjeffing har som regel liten effekt, f.eks).

Hvorvidt du får en hund som er kosete vil nok være temmelig individuelt, enten du skaffer deg hann eller tispe. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg heller mer mot hannhund etter å ha hørt litt om forskjellene mellom dem. Vil også ha en hund som er kosete og litt avhengig av meg, hihi. Også er det jo veldig greit å slippe blod i løpetiden - sånn med tanke på møbler osv :)

Ts

Det er ikke alle pommer som kommer seg opp i sofa/seng. Og det er mange som knekker foten når de hopper fra møbler, så det er en ting å tenke på. De kan være utrolig skjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke alle pommer som kommer seg opp i sofa/seng. Og det er mange som knekker foten når de hopper fra møbler, så det er en ting å tenke på. De kan være utrolig skjøre.

Vet at de er det. Men kommer jo sikkert til å ha den i sofaen/senga uansett - bare at jeg er påpasselig, og løfter den opp/ned :)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet at de er det. Men kommer jo sikkert til å ha den i sofaen/senga uansett - bare at jeg er påpasselig, og løfter den opp/ned :)

Ts

Det er enklere sagt enn gjort :) En skal bare glemme seg et lite sekund. Var ikke lenge siden en pom knekte foten fordi den falt ut av sengen, da eieren hadde glemt seg. Poenget er bare at det er ikke sikkert det er noe problem med løpetiden da det ikke er alle som kommer seg opp.

Noen hannhunder må en også vaske rundt snoppen hver gang de har vært ute på do, da de tisser på seg. Og det fort kan begynne å lukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er enklere sagt enn gjort :) En skal bare glemme seg et lite sekund. Var ikke lenge siden en pom knekte foten fordi den falt ut av sengen, da eieren hadde glemt seg. Poenget er bare at det er ikke sikkert det er noe problem med løpetiden da det ikke er alle som kommer seg opp.

Noen hannhunder må en også vaske rundt snoppen hver gang de har vært ute på do, da de tisser på seg. Og det fort kan begynne å lukte.

Ettersom jeg har skjønt det, er det fordeler og ulemper med begge kjønn, så sånn sett er det ikke veldig viktig for meg at det blir en hannhund. Det viktigste er at hunden er frisk. Men, etter å ha lest/hørt litt om begge kjønnene, ser en hannhund ut til å passe meg best :) Selv om det er ulemper med de også.

Har snakket litt med en oppdretter som jeg ble anbefalt som har pomeranians, og har skjønt dette med at de er VELDIG skjøre. Kommer nok ikke til å la hunden sove i sengen, for eksempel, da de i verste fall kan dø om de faller/hopper ned. I sofaen vil den kun få være om jeg er der. Så dette med høyder skal jeg være veldig påpasselig på :)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...