Gå til innhold

Til dere som har bygd hus....

Tari

Anbefalte innlegg

Vi tenker på å bygge hus. Vi tenker at vi kommer til å betale ca. 500000 for tomten, men det er huset jeg lurer på. Hvor mye kostet det å bygge huset? Vi skal ikke ha et gedigent hus, og tenker oss en helt grei standard. Ikke designtoaletter,designfliser osv. Men, likevel slik at man kan bo der noen år uten å måtte pusse opp fordi man har spart for mye under bygging.

Håper noen skjønte hva jeg mente og kan svare meg på hvor mye dere betalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at 500.000,- er inkl vei, vann og kloakk?

En familie-enebolig må vel ha et BOA på 140-160 kvm. Avhengig av egeninnsats-graden, så må dere nok regne med at et hus i denne størrelsen kommer på 1,5-1,8 mill. Uten at dere har flottet dere noe. Så drygt 2 mill inkl ferdig opparbeidet tomt, kommer dere neppe utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at 500.000,- er inkl vei, vann og kloakk?

En familie-enebolig må vel ha et BOA på 140-160 kvm. Avhengig av egeninnsats-graden, så må dere nok regne med at et hus i denne størrelsen kommer på 1,5-1,8 mill. Uten at dere har flottet dere noe. Så drygt 2 mill inkl ferdig opparbeidet tomt, kommer dere neppe utenom.

Ja, vi har et håp om å få til det for 500000,- Men, vi skal litt utenfor Oslo da så det skal vel være en mulighet for at det skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat bygget hus utenfor Oslo, det kom på ca 2,5 mill inkl. tomt til ca 400 000. Da har vi kostet på oss litt mer enn bare det aller enkleste som er presentert i huskatalogene (byttet ut kjøkkeninnredningen, flisla badene, la vannbåren varme i gulvet) men uten noen annen spesiell luksus. Huset er ment å passe for en familie på cirka 4. Dette er uten garasje.

Hvis du samler inn kataloger med prislister fra husfirmaer, må du generelt gange katalogprisen med 2 og deretter legge til tomteprisen (ekskl. vann etc) for å få totalsummen. Dette ifølge alle de utallige firmaene vi snakket med før vi bestemte oss. Det viste seg å stemme ganske bra i vårt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere skal gjøre veldig mye selv og bygge et veldig moderat hus på flat tomt for å komme noe særlig under 2 mill i dag!

I tillegg til tomteprisen kommer jo eksempelvis påkobling og graving som jeg kan love deg ikke er noe billige greier. Vi ga 380.000 for tomta, og du kan jo bare følge med i dagboka mi for å se hvordan vår byggeperiode forløper.

Lykke til!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er redd for at vi ikke kommer noe særlig under 2 millioner jeg også. Vi har tenkt å gjøre endel selv da vi har snekkere i familien og mannen er elektriker, men det blir nok dyrt for det ja.

Vi kommer vel til å spare på ting som kjøkken fra Ikea, fliser, trenger ikke den mest fancy trappen osv. Og bruke litt mer penger på ovn (skal ha pelletsovn, mulig med tilknytning til vannbåren varme) ventilasjon med varmegjenvinning, og styringssystemer for lys og varme. Mye av dette er jo ganske dyrt, men ettersom mannen kan gjøre mye selv og også prosjektere alt selv så håper jeg vi kan spare litt på det.

Men, jeg tror nok vi går for ferdighus...Vi må sjekke priser først selvfølgelig.

Lykke til videre med deres husbygging :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er redd for at vi ikke kommer noe særlig under 2 millioner jeg også. Vi har tenkt å gjøre endel selv da vi har snekkere i familien og mannen er elektriker, men det blir nok dyrt for det ja.  

Vi kommer vel til å spare på ting som kjøkken fra Ikea, fliser, trenger ikke den mest fancy trappen osv. Og bruke litt mer penger på ovn (skal ha pelletsovn, mulig med tilknytning til vannbåren varme) ventilasjon med varmegjenvinning, og styringssystemer for lys og varme. Mye av dette er jo ganske dyrt, men ettersom mannen kan gjøre mye selv og også prosjektere alt selv så håper jeg vi kan spare litt på det.

Men, jeg tror nok vi går for ferdighus...Vi må sjekke priser først selvfølgelig.

Lykke til videre med deres husbygging :-)

Glemte å logge inn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...