AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #1 Skrevet 23. mai 2015 Jeg prøver å finne informasjon om ulike sovemedisiner, men synes det er vanskelig å lete i felleskatalogen uten å vite hva jeg skal søke på. Jeg er IKKE interessert i å lese om medisiner som egentlig er for noe annet, men som i tillegg brukes for søvn/innsovning (antihistaminer, antipsykotikum, antidepressiva osv). Kan noen hjelpe meg, enten med å fortelle hva jeg skal søke etter i felleskatalogen, eller en liste/oversikt over hvilke sovemedisiner som er godkjente i Norge? Anonymous poster hash: 12b77...907
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #2 Skrevet 23. mai 2015 Må bare legge til, jeg har funnet denne listen i felleskatalogen, men er det virkelig ikke flere? De står jo i tilllegg dobbelt opp her, med både original- og synonympreparat.Apodorm «Actavis» tabl.Circadin «Neurim» depottabl.Heminevrin «Cheplapharm» kaps., mikst.Imovane «sanofi-aventis» tabl.Mogadon «Meda» tabl.Stilnoct «sanofi-aventis» tabl.Valerina Forte, Valerina Natt «Pharbio Medical» tabl.Zolpidem «Actavis» tabl.Zolpidem Vitabalans «Vitabalans» tabl.Zopiclone «Actavis» tabl.Zopiklon «Mylan» tabl.Zopitin «Vitabalans» tabl. Anonymous poster hash: 12b77...907
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #3 Skrevet 23. mai 2015 Dette bør du snakke med lege om. det finnes ikke sovemedisiner som ikke er på resept. Reseptskriving er legejobb. Anonymous poster hash: 51554...e01 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #4 Skrevet 23. mai 2015 Mogadon, imovane, apodorm, stilnoct, zopiklonAnonymous poster hash: baa26...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #5 Skrevet 23. mai 2015 Dette bør du snakke med lege om. det finnes ikke sovemedisiner som ikke er på resept. Reseptskriving er legejobb.Anonymous poster hash: 51554...e01 Jeg er ikke ute etter reseptfrie legemidler, og jeg tar aldri reseptbelagte midler uten at det er i samråd med lege. Jeg ønsker å lese om halveringstid og effekt av ulike sovemedisiner som er til salgs i Norge. Anonymous poster hash: 12b77...907
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 Mogadon, imovane, apodorm, stilnoct, zopiklonAnonymous poster hash: baa26...6f5 Apodorm og mogadon er det samme, imovane og zopliklone er også det samme. Imovane og Stilnoct er forøvrig innsovningspreparater. Anonymous poster hash: 12b77...907 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #7 Skrevet 23. mai 2015 Alle sovetabletter er medisiner for andre ting. Epilepsi, allergi, schizofreni, angst osv. Eneste som kan gå som "ren" sovetablett er vel imovane, men da heter det ikke sovetablett (ingenting heter faktisk det medisinsk) men innsovningstablett. Benzodiazepam, diazepam, clonopam (valium, apodorm, rivotril, rohypnol++) osv er det som på gaten går under sovetablett eller downers, men er egentlig medikamenter for psykiske lidelser og fysiske sykdommer med en sterk sedativ(hypnotiserende) og søvndyssende effekt. Halveringstiden på de fleste av disse er 5 dager, mens innsovningstabletter har en halveringstid på max 48 timer. Anonymous poster hash: 29289...eef 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #8 Skrevet 23. mai 2015 Alle sovetabletter er medisiner for andre ting. Epilepsi, allergi, schizofreni, angst osv. Eneste som kan gå som "ren" sovetablett er vel imovane, men da heter det ikke sovetablett (ingenting heter faktisk det medisinsk) men innsovningstablett. Benzodiazepam, diazepam, clonopam (valium, apodorm, rivotril, rohypnol++) osv er det som på gaten går under sovetablett eller downers, men er egentlig medikamenter for psykiske lidelser og fysiske sykdommer med en sterk sedativ(hypnotiserende) og søvndyssende effekt. Halveringstiden på de fleste av disse er 5 dager, mens innsovningstabletter har en halveringstid på max 48 timer. Anonymous poster hash: 29289...eef Takk for svar. Det er vanskelig å orientere seg i dette synes jeg. Jeg er ute etter å finne informasjon om tabletter i samme gate som apodorm, men som er sterkere enn innsovningstablettene imovane og stilnoct. Grunnen til at jeg presiserte at jeg ikke ønsket tips om antipsykotikum eller antihistaminer er at disse medisinene har jeg oversikt over. Jeg ser at indikasjonene for rivotril kun er epilepsirelatert. Valium er vel ikke like sterkt som apodorm hva søvn angår? Og rohypnol er vel ikke lengre tilgjengelig i Norge? Mulig det ikke finnes medisiner i den kategorien jeg ønsker, bortsett fra apodorm. Anonymous poster hash: 12b77...907
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #9 Skrevet 24. mai 2015 Ts, du må se i ATC-registeret i felleskatalogen under seksjon N05C. Allikevel synes jeg det er en dårlig idé, for det krever ganske mye utdannelse å forstå alt som står om et preparat, og enda mer for å finne riktig medisin for deg. Det du oppnår er sannsynligvis bare at du finner et preparat du tror vil fungere, for så å bli skuffet over at legen din ikke er enig. Dette er en legevurdering. Du trenger ikke å plage deg selv for å gjøre legens jobb.Anonymous poster hash: 11cad...d7e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #11 Skrevet 24. mai 2015 Jeg prøver å finne informasjon om ulike sovemedisiner, men synes det er vanskelig å lete i felleskatalogen uten å vite hva jeg skal søke på. Jeg er IKKE interessert i å lese om medisiner som egentlig er for noe annet, men som i tillegg brukes for søvn/innsovning (antihistaminer, antipsykotikum, antidepressiva osv). Kan noen hjelpe meg, enten med å fortelle hva jeg skal søke etter i felleskatalogen, eller en liste/oversikt over hvilke sovemedisiner som er godkjente i Norge? Anonymous poster hash: 12b77...907 Latterlig, Selv bruker jeg Seroquel og de er helt fantastiske. Ingen ruseffekt, ingen hangover, kun god søvn. Anonymous poster hash: eb9f4...28b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #12 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Tusen takk for langt og utfyllende svar. Grunnen til at jeg spør, er at jeg ønsker å undersøke om det finnes medisiner som kan hjelpe mot søvnen min. Jeg tar sovemedisiner bare en gang i blant, dersom jeg har hatt veldig mange netter med dårlig søvn. Jeg sliter med at det er veldig lite som både får meg til å sove og som ikke gir bivirkninger. Jeg bruker for tiden apodorm, men da får jeg ikke kjøre bil på veldig lenge på grunn av lang halveringstid, og dette gir meg praktiske problemer i hverdagen da jeg er avhengig av bil. Antihistaminer og antipsykotikum er utelukket på grunn av bivirkninger, ellers hadde det selvsagt vært mer praktisk å ta noe som ikke hadde trekantmerke. Vil bare presisere at jeg selvsagt kommer til å ta medisiner i samråd med lege, å ta noe som legen min ikke har gitt meg resept på er helt uaktuelt. Jeg bruker også sovemedisiner sjelden. Jeg får oppfølging av lege ang søvnproblemene mine, men synes det er vanskelig å diskutere medisiner når jeg selv ikke har helt oversikt over hva som finnes. Latterlig, Selv bruker jeg Seroquel og de er helt fantastiske. Ingen ruseffekt, ingen hangover, kun god søvn. Anonymous poster hash: eb9f4...28b Hvorfor er det latterlig? At det fungerer for deg betyr ikke at det fungerer for meg. Jeg får enorme bivirkninger av seroquel og fungerer ikke i det hele tatt dagen etterpå, så da vil jeg heller være trøtt. TS Anonymous poster hash: 12b77...907 Innlegget er endret som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Endret 24. mai 2015 av Yvonne
Anglofil Skrevet 24. mai 2015 #13 Skrevet 24. mai 2015 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Yvonne (mod)
Fremhevede innlegg