AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #1 Skrevet 23. mai 2015 Heisann. Samboeren min har 2 barn fra før, 1 gutt og 1 jente, og vi har 1 gutt sammen. Eldstemann er 7 år, og når vi har dem annenhver helg klager han på at det klør på tissemannen og på pungen. -Det har vist seg at han har sopp og at mor er klar over det, men ikke gjør noe med det. De dusjer 1-2 ganger når de er hos oss på ei helg (fredag, lørdag og søndag), men de dusjer de bare 1 gang i uken hos mor. Vi har gitt beskjed om at han må vaskes oftere, og kanskje få litt hjelp til å vaske seg for å sikre seg at han faktisk blir ren(!) for å få bukt med problemet, men mor orker ikke dusje dem oftere og mener det går over av seg selv. Kuren for å bli kvitt soppen varer mere enn 3 dager, så selv om vi begynner, følger hun ikke opp, og problemet vedvarer. Syntes det er ekkelt at guttungen skal klø/lukte slik, og at de bare dusjer 1 gang i uken, og 2 ganger de ukene vi har dem i helgene. Hva kan vi gjøre? Anonymous poster hash: 5aa09...811
Luckiness Skrevet 23. mai 2015 #2 Skrevet 23. mai 2015 Kanskje faren hans kan bestille legetime for gutten og invitere moren med? Da kan legen gi info til begge to om viktigheten av riktig behandling mot sopp og hygiene. Ellers så må far opplyse henne selv om riktig hygiene. Jeg vil kalle det noe omsorgssvikt dersom en mor ikke hjelper barnet i god hygiene og å bli kvitt sopp. Det krever da ikke så mye av henne...En syvåring klarer å gjøre mye selv med litt veiledning. Ellers så kan dere kanskje prøve å ha ham hos dere noen dager lengre så dere får gjennomført kuren? Mot at hun heller har ham noen ekstra dager en annen gang. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2015 #3 Skrevet 23. mai 2015 En forelder som ikke følger opp medisinsk behandling og anbefaling nærmer seg grensen for omsorgssvikt. Og det synes jeg faktisk at noen kan fortelle vedkommende. Det å bestille legetime der mor er invitert med og får beskjed om hva som skal til er en god ide. Hvis mor fortsatt ikke følger opp mener jeg barnevernet bør kobles inn.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #5 Skrevet 23. mai 2015 Kanskje faren hans kan bestille legetime for gutten og invitere moren med? Da kan legen gi info til begge to om viktigheten av riktig behandling mot sopp og hygiene. Ellers så må far opplyse henne selv om riktig hygiene. Jeg vil kalle det noe omsorgssvikt dersom en mor ikke hjelper barnet i god hygiene og å bli kvitt sopp. Det krever da ikke så mye av henne...En syvåring klarer å gjøre mye selv med litt veiledning. Ellers så kan dere kanskje prøve å ha ham hos dere noen dager lengre så dere får gjennomført kuren? Mot at hun heller har ham noen ekstra dager en annen gang. Hadde vi bare bodd i samme by hadde det vært mye enklere. Kjøreturen herrfa til mor tar litt over 2 timer, og han mister da skolen sin. Han fyller 8 om noen dager, og jeg syntes det er helt forferdelig. Vi har ikke, og jeg understreker IKKE et godt samarbeid med mor. Faktisk var det hun som gjorde oss oppmerksom på soppen. Men at hun ikke orker/kan gjøre noe med det. Han har vært hos lege for soppen med mor. Ungene har "in general" fryktelig, fryktelig, fryktelig dårlig hygiene. De tørker seg ikke i rumpa etter de har vært på do og gjort nr 2, noe som gjør at selv om de dusjet dagen før, ser trusene ut som de har vært brukt i 2-3 uker. Det har endt med at hos oss dusjer de 1-2 ganger, samt at vi tørker dem i rompa, samt bruker våtserviett etterpå. Det luker så fælt, og vi kan ikke gjøre noe mere enn å gjøre så godt vi kan når vi har dem. Men hvordan få mor til å forstå at man må kanskje hjelpe dem litt i gang til de forstår viktigheten i hygienen og vasken.? Anonymous poster hash: 5aa09...811
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 Har han blitt sjekket for diabetes? ja, null diabetes. Eneste er et et meget, meget høyt adhd "innhold". MYE problematferd, men dette er ikke hans feil, når han ikke har lært seg å tørke seg i rumpa, vaske seg på hendene, skylle ned osv. Det er mors oppfølging som er dårlig. Anonymous poster hash: 5aa09...811 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #7 Skrevet 23. mai 2015 En forelder som ikke følger opp medisinsk behandling og anbefaling nærmer seg grensen for omsorgssvikt. Og det synes jeg faktisk at noen kan fortelle vedkommende. Det å bestille legetime der mor er invitert med og får beskjed om hva som skal til er en god ide. Hvis mor fortsatt ikke følger opp mener jeg barnevernet bør kobles inn. Av andre grunner som jeg ikke orker nevne, bør det nok vært gjort for flere år siden. Men det er ikke det jeg egentlig vil frem til her. Det er bare å få bukt på problemet å få gutten selv til å forstå viktigheten. Han kan om 5-10 år sitte igjen som en sløkkis som ikke vet hvordan man tørker seg, vasker seg, osv. Dette er jo da ikke ønskelig. Anonymous poster hash: 5aa09...811
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #8 Skrevet 23. mai 2015 *Lege. *Han er for fuktig i underlivet. Anonymous poster hash: 2fe48...f08
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Skrevet 23. mai 2015 *Lege. *Han er for fuktig i underlivet. Anonymous poster hash: 2fe48...f08 Han dusjer 1 gang i underlivet og tørker seg ikke etter dobesøk, og vaskes ikke med klut eller noe slikt annet enn den ene dusjingen i uken. Så det er nok ikke bare det at han er fuktig. Det er generelt en bakteriebombe. Gutten vet ikke hvordan han skal vaske/tørke seg, og får ikke hjelp til det når han først dusjer f.eks. Heller aldri ved dobesøk Anonymous poster hash: 5aa09...811
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Kan dere lære gutten å påføre sopp-behandlingen selv? Og kanskje ringe annen hver dag og si med ham at han må ta seg en dusj? Lære ham når han er hos dere hvordan man vasker seg godt nok? Anonymous poster hash: 71cbd...c8e 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #11 Skrevet 23. mai 2015 Vaskes undertøyet på tilsrekkelig høy temperatur både hos dere og hos moren? Anonymous poster hash: f8de5...706
Gjest O.G. Skrevet 23. mai 2015 #12 Skrevet 23. mai 2015 ja, null diabetes. Eneste er et et meget, meget høyt adhd "innhold". MYE problematferd, men dette er ikke hans feil, når han ikke har lært seg å tørke seg i rumpa, vaske seg på hendene, skylle ned osv. Det er mors oppfølging som er dårlig. Anonymous poster hash: 5aa09...811 Vel, men hva har far gjort med det her da?
Minimum Skrevet 23. mai 2015 #13 Skrevet 23. mai 2015 Tror nok ikke det er så mye far kan gjøre, hvis mor ikke er samarbeidsvillig. Men det jeg derimot tror, er at guttungen kanskje trenger mere oppfølging ved do-besøk, og dusjing. Verre blir det ikke i alle fall. Han trenger kanskje å lære seg at god hygiene fra andre enn mor da. Gode rutiner er alfa o' mega.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #14 Skrevet 23. mai 2015 Vaskes undertøyet på tilsrekkelig høy temperatur både hos dere og hos moren? Anonymous poster hash: f8de5...706 60 grader, og hvis de er "utskitt" 90 grader, med forsvask. så ja, de blir ordentlig vasket her i alle fall. Anonymous poster hash: 5aa09...811
Gjest Nori Skrevet 23. mai 2015 #15 Skrevet 23. mai 2015 Dette er omsorgsvikt TS og far må melde i fra til de rette instanser og ta grep om sine barns omsorg.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #16 Skrevet 23. mai 2015 Vel, men hva har far gjort med det her da? Tidligere dusjet han selv, helt til vi fant ut at han faktisk ikke vasker seg, men bare "varmer seg", så da begynte far å følge med når han dusjer, å sørge for at han faktisk blir ren, både her og der. Men også samme med do-besøk at han tørker han etter han har gjort nr 2. og vasker med våtserviett etterpå. Anonymous poster hash: 5aa09...811 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2015 #17 Skrevet 23. mai 2015 Av andre grunner som jeg ikke orker nevne, bør det nok vært gjort for flere år siden. Men det er ikke det jeg egentlig vil frem til her. Det er bare å få bukt på problemet å få gutten selv til å forstå viktigheten. Han kan om 5-10 år sitte igjen som en sløkkis som ikke vet hvordan man tørker seg, vasker seg, osv. Dette er jo da ikke ønskelig. Anonymous poster hash: 5aa09...811 Så sett i gang. Forholdet til mor kan ikke bli verre. Barna, spesielt dette barnet, trenger at noen voksne hjelper til. Barnet har store utfordringer alt med sin ADHD, ikke la han bli utenfor grunnet hygiene også. Det er et stort skritt å gå til barnevernet, men det må da være jævlig å se hvordan barnet har det når mor ikke makter/vil/gidder (whatever) å lære dem helt elementær hygiene. Hvorfor er det ikke far som har bosted og mor samvær når barna lider slik.
Gjest O.G. Skrevet 23. mai 2015 #18 Skrevet 23. mai 2015 Tidligere dusjet han selv, helt til vi fant ut at han faktisk ikke vasker seg, men bare "varmer seg", så da begynte far å følge med når han dusjer, å sørge for at han faktisk blir ren, både her og der. Men også samme med do-besøk at han tørker han etter han har gjort nr 2. og vasker med våtserviett etterpå. Anonymous poster hash: 5aa09...811 Hææææ? Våtserviett etter hver gang man har bæsjet skal da ikke være nødvendig hvis man lærer ungene å tørke seg skikkelig, kan være det der er en delgrunn til soppinfeksjonen.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #20 Skrevet 23. mai 2015 Så sett i gang. Forholdet til mor kan ikke bli verre. Barna, spesielt dette barnet, trenger at noen voksne hjelper til. Barnet har store utfordringer alt med sin ADHD, ikke la han bli utenfor grunnet hygiene også. Det er et stort skritt å gå til barnevernet, men det må da være jævlig å se hvordan barnet har det når mor ikke makter/vil/gidder (whatever) å lære dem helt elementær hygiene. Hvorfor er det ikke far som har bosted og mor samvær når barna lider slik. Nei du sier så sant er... Jeg sitter bare å tenker på hvordan hun er med sin egen hygiene.. æsj. Men det blir igjen hennes problem, men det skal ikke gå utover barna. Jeg tror jeg må sette meg en runde ned med far å høre hva han sier, å sende link til posten her Anonymous poster hash: 5aa09...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå