Gå til innhold

Jeg hater bankkort som legitimasjon!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg pleide å være glad for at vi hadde bankkort som legitimasjon før, men nå begynner jeg å bli grundig lei! Etter at jeg fikk meg jobb i butikk, har jeg fått masse kjeft og vært et stort spørsmålstegn pga. disse jævla bankkortene folk har!

Det er mange useriøse bankkort der ute som går. Selv har jeg mange venner der man så vidt ser hvem personen er på bildet fordi det blir brukt elendig lys og iPad når man skal bli tatt bilde av på bankkontoret. Venninna mi f.eks. fikk helt nytt bankkort med bilde, men det ser ut som hun har blondt hår og ingen øyenbryn. I realiteten har hun brunt hår og tykke bryn...

Det er ingen klare linjer for når man skal bytte bilde på det kortet, og det er flere som kommer i posten for å hente legitimasjonsbelagte pakker og viser et bankkort med bilde som ble tatt for sikkert 30 år siden... Hvordan jeg da skal identifisere personen er et helvete, spesielt om de ikke har noe annet! Samme med de som kjøper øl eller snus og har bilder fra når de var 11 år...

Dessuten er det lett å fake bursdagsdatoen sin på disse, og det er den mest useriøse legitimasjonsformen som finnes! Jeg har flere ganger spurt folk om tillegslegitimasjon, men de som ikke har det fem minutter før ølsalget stenger blir jo drittsure, og det ender jo med at jeg får en kjeftekule fordi de selv ikke kan stå for å bytte bilde når de ikke engang ligner på seg selv...

Takk for meg, og bruk førerkort/pass eller vis frem studentbevis om du har et ugjenkjennelig bilde på bankkortet ditt!

Anonymous poster hash: d63e2...23c
Videoannonse
Annonse
Gjest Evans
Skrevet

Det skal vel bli laget et nasjonalt ID kort for oss i Norge snart?

Frem til det blir en realitet, er det vel bare pass, førerkort og bankkort vi kan bruke her i Norge som er godkjent legitimasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nektet å kjøpe snus i forrige uke, for hun i kassen klarte ikke å tyde fødselsdatoen. det er slike.. "merker" eller trykk rett over fødselsdatoen, slik at hun klarte ikke å se hva de to siste tallene i fødselsdatoen min var. Jeg sa at jeg er 23 og det står jo på kortet, om man ser nøye.

Men nei, hun klarte ikke å se det så da fikk jeg ikke kjøpe :fnise:

Dro til en butikk ved siden av og da fikk jeg kjøpe. Så det gikk jo bra.

Men allikevel, hva er poenget med å gjøre fødselsdatoen umulig å lese!

Anonymous poster hash: 7ae35...b15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du tar oppgaven din litt for alvorlig. Jeg har selv jobbet et sted hvor jeg ofte måtte be om legitimasjon, men jeg ba ytterst sjelden om tillegslegitimasjon.

Jeg hadde også blitt irritert på deg. Du virker overivrig og slitsom.

Anonymous poster hash: 99ce7...e19
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du tar oppgaven din litt for alvorlig. Jeg har selv jobbet et sted hvor jeg ofte måtte be om legitimasjon, men jeg ba ytterst sjelden om tillegslegitimasjon.

Du vet at man kan få sparken, samt at butikken mister skjenkebevillingen om det kommer ut at man har solgt til mindreårige flere ganger og vært slapp med det?

Anonymous poster hash: b64ef...31c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at man kan få sparken, samt at butikken mister skjenkebevillingen om det kommer ut at man har solgt til mindreårige flere ganger og vært slapp med det?

Selvsagt, men jeg tror som nevnt at du er veldig, veldig ivrig i tjenesten. :)

• Liker 5
Skrevet

Som Evans nevner er bankkort en av de godkjente legitimasjoner. Så lenge folk presenterer deg et bankkort kan du gjerne spør om en annen leg, men ikke kreve det.

Om det er synlig og helt sikkert at de har forfalsket fødselsdato, spør om noe annet og kall en kollega/sjef. Men at det er en risiko for at selv om kortet ser greit ut, har folk forfalsket det, er utover dine arbeidsoppgaver, tenker jeg. Det er dessverre sånn at du med beste evne skal sjekke identiteten med den leg kundene presenterer deg.

Det høres ut som du er blitt så irritert av det at du bryr deg litt mer enn nødvendig og som følge av det påtar deg ansvar som ikke er ditt...

Som nevnt over, sjekk f.dato etter beste evne med den leg du har, og jeg tviler på at du har lov til å kreve to leg med mindre den som ble gitt deg er ulesbart eller veldig åpenbart tvilsomt :)

• Liker 2
Skrevet

Men hvis det viser seg at mindreårig hadde et forfalsket kort eller om det kan begrunnes at man ble lurt om alder blir det helt sikkert ikke noen konsekvenser for butikken eller ansatte.

Krever man ikke leg eller godtar man å selge til mindreårige gjelder det du skrev, ja.

Ellers ville alle butikkansatte få opplæring på politikontor. Dere har ikke fått det, dere har ikke de nødvendige egenskapene for å avsløre forfalskede leg ut over det som kan merkes av envher litt observant person

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt, men jeg tror som nevnt at du er veldig, veldig ivrig i tjenesten. :)

Da kan jo søsteren min, som ligner litt på meg ta bankkortet mitt og kjøpe øl selv om hun er 14 da? :) Siden ingen bryr seg uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kan jo søsteren min, som ligner litt på meg ta bankkortet mitt og kjøpe øl selv om hun er 14 da? :) Siden ingen bryr seg uansett.

Stråmannsargumentasjon gir jeg ikke respons på.

Innleggene Rysiseal har om temaet er gode og nyttige for deg. Les dem.

Jeg ville også reagert svært negativt om du drev på slik og jeg ikke hadde tid til å gå i neste butikk for å kjøpe alkohol før salget stengte for kvelden.

Hvis du fremdeles er usikker på hvordan du håndterer legitimasjonskontroll, foreslår jeg at du ber om en ny gjennomgang med sjefen din. Jeg tviler på at han/hun er interessert i at du fornærmer og provoserer kunder unødig slik du gjør nå.

Det kan faktisk komme klager på din oppførsel og det forstår jeg godt. Jeg har selv klaget inn ansatte som drev på som deg, som åpenbart hadde misforstått sin oppgave og som i tillegg var unge og frekke. Man skal ikke trakassere kunder fordi man har i oppgave å sjekke legitimasjonen deres.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gamblet levebrødet mitt på at noen syns jeg er slitsom. Du får klage til stortinget, hvis nasjonale regler plager deg

Anonymous poster hash: f9ece...7aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for meg, og bruk førerkort/pass eller vis frem studentbevis om du har et ugjenkjennelig bilde på bankkortet ditt!

Anonymous poster hash: d63e2...23c

Studentbevis er IKKE gydlig legitimasjon.

Jeg gjentar eg selv nå, men jeg tror virkelig du bør ta en ny gjennomgang av rutinene for legitimasjonskontroll med sjefen din. Du gjør noe feil om du opplever så mange situasjoner hvor det er et problem for deg.

• Liker 4
Skrevet

Så lenge man ikke får kurs i å lære seg å kjenne igjen falsk ID, så kan man faktisk ikke være 100% sikker og da må du ta det på sparket. Hør med kollegaer eller sjef hvis du er veldig usikker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gamblet levebrødet mitt på at noen syns jeg er slitsom. Du får klage til stortinget, hvis nasjonale regler plager deg

Anonymous poster hash: f9ece...7aa

Jeg gjentar meg igjen, du trenger en ny gjennomgang av rutinene.

Du skriver at du er nyansatt, jeg skjønner at du er litt usikker og vil gjøre ditt beste. Men slik du driver på så gjør du noe feil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjentar meg igjen, du trenger en ny gjennomgang av rutinene.

Du skriver at du er nyansatt, jeg skjønner at du er litt usikker og vil gjøre ditt beste. Men slik du driver på så gjør du noe feil.

Hun gjør ikke noe feil da det er hun som er ansvarlig for at hun ikke selger alkohol (eller lignende) til midreårige. Om man ikke har ID der det går ann å kjenne deg igjen på ID'en så er det ens egen feil.

Anonymous poster hash: 274e7...fed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis det viser seg at mindreårig hadde et forfalsket kort eller om det kan begrunnes at man ble lurt om alder blir det helt sikkert ikke noen konsekvenser for butikken eller ansatte.

Krever man ikke leg eller godtar man å selge til mindreårige gjelder det du skrev, ja.

Ellers ville alle butikkansatte få opplæring på politikontor. Dere har ikke fått det, dere har ikke de nødvendige egenskapene for å avsløre forfalskede leg ut over det som kan merkes av envher litt observant person

For noen år siden mistet min daværende nærbutikk alkoholsalg i en uke grunnet falsk legitimasjon, men jeg vil tro at det da var såpass ulikt bilde/gammelt kort eller lignende.

Anonymous poster hash: afd54...471

• Liker 1
Skrevet

Studentbevis er IKKE gydlig legitimasjon.

På festival var det studentbeviset som reddet venninna mi i å det hele tatt slippe inn fordi de ikke klarte å lese fødselsdatoen på kortet fordi det var trykt akkurat der det går innover pga. kortnummeret. De hadde jo alt på bankkortet, men studentbeviset bekreftet at hun var gammel nok :fnise:

Godt å bruke kortet man betaler med som legitimasjon da. Så slipper jeg å tenke på å ha med meg hele lommeboka når jeg skal en liten tur på nærbutikken. Likevel er jeg enig i at det er mange som har bilder der de ikke ser ut som seg selv, inkludert meg fordi banken photoshoppet bildet mitt på en veldig rar måte...

AnonymBruker
Skrevet

Hun gjør ikke noe feil da det er hun som er ansvarlig for at hun ikke selger alkohol (eller lignende) til midreårige. Om man ikke har ID der det går ann å kjenne deg igjen på ID'en så er det ens egen feil.

Anonymous poster hash: 274e7...fed

Jeg har selv jobbet et sted hvor jeg bedrev legitimasjonskontroll og det var sjelden jeg måtte be om tilleggslegitimasjon.

TS er nyansatt og usikker, hun bør be om en ny gjennomgang av dette før hun skremmer vekk kunder for godt eller blir klaget på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går desverre ikke med passet mitt med meg noen annen gang enn når jeg skal til utlandet. Og førerkortet mitt har billde fra da jeg var 18, så det hjelper lite med det i stedenfor bankkort. Forsåvidt samme bilde på de to.

Anonymous poster hash: e51df...815
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde også mange dårlige bilder da jeg jobbet i butikk. Ofte hadde de trykk over tall/tekst som gjorde det vanskelig å lese. Kaster litt stein i glasshus nå siden bildet på mitt eget visakort er over 10 år gammelt :fnise: Men har som regel med meg førerkortet sånn til vanlig da, men aldri blitt spurt om tilleggslegitimasjon.

Anonymous poster hash: 66cc0...9c9
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...