Gå til innhold

Flytende jern kontra tabletter?

Silfen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Der er minst 6 til 7 ulike prøver utenom Ferritin og HB, som er relevant for å se sammenhengen og mulig fange opp årsaken til anemi. Fritt jern, Hematokritt, Kobalaminer er noen av disse komponentene. (Orker ikke reise meg og finne....)

Tror jeg ville prøvd me Floradix morgen og kveld samtidig som jeg brukte appelsinjuice og Niferex granulat tabletter. (De er dyre men har selv god erfaring med dem, også der jeg har anbefalt dem til andre). De er og mer skånsomme mot magen, generelt.

Om det kan være fornuftig å snu medisintidene for å få tilpasset jerntilskuddet er jeg noe usikker på når du har flere medisiner, det kan bli mer stress enn nytte.

Har du blitt testet for Cøliaki? Da er opptak fra rarmen av både jern og vitaminer redusert. Lite sannsynlig at dette er forklaringen, men muligheten er jo alltid tilstede.

Anonymous poster hash: 924b7...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nok ikke cøliaki med mindre man kan ha det uten et eneste symptom. ;) Kobalaminer har jeg tatt, de er fine husker jeg. Ikke fritt jern med mindre det heter noe annet og jeg tror ikke hematokritt heller. Thanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva jeg måler, mener det er ferritin, men skal sjekke etterpå.

Tipper det er s-ferritin?

Har selv hatt lave nivåer der, men normalt hb. Jeg tok Niferex, legen min mente de var snillere mot magen enn diverse andre alternativer. For meg fungerte det greit, men tok de bare seks uker eller hva det var. Fikk i hvert fall nivået opp på 42 eller noe, så det var jo bra. Magen gikk litt treigere enn vanlig, men ble ikke forstoppet. Tror effekten på magen like gjerne kan ha kommet av at jeg drakk mindre kaffe de ukene, i håp om å ta opp jern bedre. Og kaffe er det som holder systemet i gang her altså...

Jeg tror greien med flytende jern er at en del opplever at de får større opptak. Mener at noen kan oppleve en så stor forskjell som nesten hundre prosent opptak fra flytende kosttilskudd, mens bare ti-tjue prosent fra tabletter. Sikkert et greit alternativ for de som merker dårlig effekt fra tabletter, men jeg vet ikke om det er et fullgodt alternativ dersom nivåene er veldig lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytende jern smaker forferdelig, men det er ikke noe problem å få sønnen min til å ta det når det blandes med sviskemos. Har tatt meg en litn smaksprøve, sviskene kamuflerer det ganske greit. Er ikke så mye som skal til heller.

Anonymous poster hash: b80a7...1ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er s-ferritin?

Har selv hatt lave nivåer der, men normalt hb. Jeg tok Niferex, legen min mente de var snillere mot magen enn diverse andre alternativer. For meg fungerte det greit, men tok de bare seks uker eller hva det var. Fikk i hvert fall nivået opp på 42 eller noe, så det var jo bra. Magen gikk litt treigere enn vanlig, men ble ikke forstoppet. Tror effekten på magen like gjerne kan ha kommet av at jeg drakk mindre kaffe de ukene, i håp om å ta opp jern bedre. Og kaffe er det som holder systemet i gang her altså...

Jeg tror greien med flytende jern er at en del opplever at de får større opptak. Mener at noen kan oppleve en så stor forskjell som nesten hundre prosent opptak fra flytende kosttilskudd, mens bare ti-tjue prosent fra tabletter. Sikkert et greit alternativ for de som merker dårlig effekt fra tabletter, men jeg vet ikke om det er et fullgodt alternativ dersom nivåene er veldig lave.

Du fikk det opp såpass på 6 uker med niferex? Hadde du prøvd annet før da og i få fall hvor høyt kom du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk det opp såpass på 6 uker med niferex? Hadde du prøvd annet før da og i få fall hvor høyt kom du da?

Nei, første gang jeg tok jern. Gikk opp fra 6 eller hva det var, så legen mente lagrene var så godt som tomme. Niferex var det første han foreslo, ettersom det var best for magen. Så da så jeg ikke helt poenget med å utfordre sjebnen med noe annet; er ganske kjipt når magen slår seg vrang. Ellers drakk jeg appelsinjus til jerntablettene, unngikk (mye) kaffe, og la om kosten litt... ble mye leverpostei og kjøttmat. Sikkert tablettene som gav best effekt, men testet ut litt andre tips og triks også. Begynte seriøst å miste hår liksom... fikk jo panikk, og hadde sikkert drukket rent blod om jeg hadde fått muligheten. Men de tablettene var gode i seg selv, så ble raskt bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, egentlig ikke.

Neofer? Skal prøves. Har også hørt at floradix er tull, men det er også det eneste flytende preparatet jeg har hørt om, så takk for tips.

Neo fer ja, fra nycoplus :)

Anonymous poster hash: af095...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spøre hvor mye jernnivået bør ligge på? Jeg fikk brev om at jeg hadde 5 i jernlager, og noe D-vitaminmangel. Jeg får ikke i meg jern. Jeg glemmer det hver eneste dag, mulig jeg i underbevisstheten glemmer det med vilje da jeg syns det flytende tilskuddet er hjerteskjærende vondt. Det er det eneste jeg har. Jeg fikk det gratis og må nesten drikke det opp da jeg ikke har råd til noe tabletter nå. Jeg har hørt om flere som får jern-sprøyter. Er dette noe hvem som helst kan ta, eller er det ved tilfeller hvor kroppen ikke tar opp jernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er minst 6 til 7 ulike prøver utenom Ferritin og HB, som er relevant for å se sammenhengen og mulig fange opp årsaken til anemi. Fritt jern, Hematokritt, Kobalaminer er noen av disse komponentene. (Orker ikke reise meg og finne....)

Tror jeg ville prøvd me Floradix morgen og kveld samtidig som jeg brukte appelsinjuice og Niferex granulat tabletter. (De er dyre men har selv god erfaring med dem, også der jeg har anbefalt dem til andre). De er og mer skånsomme mot magen, generelt.

Om det kan være fornuftig å snu medisintidene for å få tilpasset jerntilskuddet er jeg noe usikker på når du har flere medisiner, det kan bli mer stress enn nytte.

Har du blitt testet for Cøliaki? Da er opptak fra rarmen av både jern og vitaminer redusert. Lite sannsynlig at dette er forklaringen, men muligheten er jo alltid tilstede.

Det er nettopp denne tankegangen jeg savner hos legen. Årsaken til lavt jernlager. Har anemi, men håper og tror at det er på vei opp.

Hvor tar du disse ekstra prøvene? På Fürst? Evt Aker i Oslo?

Hvor får man kjøpt Floradix?

Tar selv dobbel dose av Amino jern fra helsekost. Liker ikke legemidler, vil ha mest mulig rene produkter.

S - jern var på : 2.5 sist ( skal være mellom 9-34 ), og ferritin var på : 8.

Til ts: hvis du sliter med forstoppelse, bør du se på kostholdet ditt. Det er superviktig!

Anonymous poster hash: 53b40...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet mitt er bortimot perfekt. Masse vann, godt med fiber, rene produkter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nettopp denne tankegangen jeg savner hos legen. Årsaken til lavt jernlager. Har anemi, men håper og tror at det er på vei opp.Hvor tar du disse ekstra prøvene? På Fürst? Evt Aker i Oslo? Hvor får man kjøpt Floradix?Tar selv dobbel dose av Amino jern fra helsekost. Liker ikke legemidler, vil ha mest mulig rene produkter.S - jern var på : 2.5 sist ( skal være mellom 9-34 ), og ferritin var på : 8. Til ts: hvis du sliter med forstoppelse,

bør du se på kostholdet ditt. Det er superviktig! Anonymous

poster hash: [acronym="Full hash:

53b4030ef337efa90bfafb4a47780362"] 53b40...362

Det er helt vanlig at fastlegene tar hele "samlingen" av blodprøver ved gjentatt anemi. Disse sendes og analyseres på samme sted som Ferritin analyseres. Noen legekontor har utstyr til og utfører f.eks. Hematokritt selv, det samme gjelder diff, et utstryk av en bloddråpe på en liten glassplate. Dette farges og legges under mikroskop hvor man kan se på de ulike blodcellene og vurdere dem. Dette kan gjøres maskinelt i dag.

Samt andre analyser ofr å finne årsaken til gjentatt anemi.

Noen ganger finnes der ingen direkte årsaker, dårlig jernopptak fra kosthold kombinert med menstruasjon er en kjent årsak til anemi. Da må man enten spise jern jevnt og trutt, eller ha jo-jo effekten, fylle opp, vente til det blir lavt og fylle opp på nytt.

Et annet alternativ kan være prevensjon som minsker eller stopper menstruasjonsblødninger. Men det har og sine bivirkninger.

Så kanskje det bare er å holde ut, og vente på at overgangsalderen løser problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker

Hei!

Jeg lurer mer på dette!

Flytende jern, som IKKE er Floradix, men skikkelilg jern, hvor får man tak i det og hva heter det?

Hva er best for å få opp jernnivået fort?

Anonymous poster hash: ad3e7...8b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt anemi i mange år, først og fremst pga.store mensblødninger (bruker ikke p-piller).Jeg fikk jernnivået opp fra 6 til 18 vha Niferex 1 kapsel daglig og Floradix 20mL per dag.Nå er jeg altså akkurat innenfor normalgrensen og merker at håret ser sunnere ut og neglene er blitt mye sterkere.Dessuten kan jeg trene og leve som før med overskudd og ikke være dødstrøtt hele tiden.

En annen ting jeg har merket er at mensen er mindre nå enn før.Noen andre som har merket dette?

Jeg vet at store mensblødninger kan gi anemi men kan anemi gi store mensblødninger?Noen som vet? Jeg mener å ha lest noe om dette,at anemi kan endre blodårene slik at man blør mer,men finner ikke ut hvor jeg leste det.

Hadde vært interessant å høre om andre har opplevd det samme.

Jeg er forøvrig nesten vegetarianer (spiser veldig lite kjøtt) og gruet meg til å hive innpå med leverpostei og andre gode jernkilder.Legen min sa det uansett ikke ville bety så mye fordi jeg blør så mye under mensen likevel.

Anonymous poster hash: e33bc...488
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt anemi i mange år, først og fremst pga.store mensblødninger (bruker ikke p-piller).Jeg fikk jernnivået opp fra 6 til 18 vha Niferex 1 kapsel daglig og Floradix 20mL per dag.Nå er jeg altså akkurat innenfor normalgrensen og merker at håret ser sunnere ut og neglene er blitt mye sterkere.Dessuten kan jeg trene og leve som før med overskudd og ikke være dødstrøtt hele tiden. En annen ting jeg har merket er at

mensen er mindre nå enn før.Noen andre som har merket dette?Jeg

vet at store mensblødninger kan gi anemi men kan anemi gi store

mensblødninger?Noen som vet? Jeg mener å ha lest noe om

dette,at anemi kan endre blodårene slik at man blør mer,men finner

ikke ut hvor jeg leste det. Hadde vært interessant å høre om andre

har opplevd det samme. Jeg er forøvrig nesten vegetarianer (spise

veldig lite kjøtt) og gruet meg til å hive innpå med leverpostei og andre gode jernkilder.Legen min sa det uansett ikke ville bety så

mye fordi jeg blør så mye under mensen likevel. Anonymous

poster hash: [acronym="Full hash:

e33bc546e242bb24a6810adf97478488"] e33bc...488 [/

i]

Klar du blør mer enten det er snakkmom menstruasjon eller ved å få andre skader der du blør, når du har for lite jern i kroppen.

For lite jern i omløp betur og for lite av de komponentene i blodet som stanser/reparerer blødninger/blodtap, enkelt sagt.

Ved for lite jern, blir det og for lite av komponentene i blodet som frakternoksygen rundt til alle kroppens organer, så det er ikke uten grun at vi skal passe på og ha tilstrekkelig av jern i kroppen.

Slev om Ferritinen din nå er innenfor "normalen" så er det viktig å ikke slutte med jerntilskudd. Da detter du neď under normalen igjen i løpet av få måneder.

Anonymous poster hash: 75235...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg lurer mer på dette!

Flytende jern, som IKKE er Floradix, men skikkelilg jern, hvor får man tak i det og hva heter det?

Hva er best for å få opp jernnivået fort?

Anonymous poster hash: ad3e7...8b5

Man får kjøpt det på apoteket. Det smaker drit. Og ser enda verre ut. :Knegg:

Selv endte jeg opp med å kjøpe Niferex. Det ser foreløpig ut til å funke veldig godt på meg. Siste blodprøven viste ferritin på 41.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som har erfaring med flytende jern? Jeg har liksom sett for meg at det er et sånt tøyseprodukt for de som ikke har issues med jern sånn egentlig. Ser at anbefalt døgndose med floradix er 19.15 mg. Det er jo en femtedel av tablettene. Tanker?

Flytende jern er ikke noe jeg kan anbefale. Jeg jobber til daglig med det og kan si såpass at opptaket er ekstremt dårlig ved svelging. Det kan lett stivne og forusake sår i munnhulen og magesekken.

Anonymous poster hash: e3a98...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får kjøpt det på apoteket. Det smaker drit. Og ser enda verre ut. :Knegg:

Selv endte jeg opp med å kjøpe Niferex. Det ser foreløpig ut til å funke veldig godt på meg. Siste blodprøven viste ferritin på 41.

Bravo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klar du blør mer enten det er snakkmom menstruasjon eller ved å få andre skader der du blør, når du har for lite jern i kroppen.

For lite jern i omløp betur og for lite av de komponentene i blodet som stanser/reparerer blødninger/blodtap, enkelt sagt.

Ved for lite jern, blir det og for lite av komponentene i blodet som frakternoksygen rundt til alle kroppens organer, så det er ikke uten grun at vi skal passe på og ha tilstrekkelig av jern i kroppen.

Slev om Ferritinen din nå er innenfor "normalen" så er det viktig å ikke slutte med jerntilskudd. Da detter du neď under normalen igjen i løpet av få måneder.

Dette visste jeg ikke.Det er altså derfor jeg har holdt på å blø "ihjel" da altså..At ingen lege har fortalt meg dette er helt utrolig! :(

Og ja,jeg vet jeg må fortsette med jern for å holde nivået oppe.Tenkte på å ta en Niferex-kapsel morgen og 1 om kvelden fra nå av,sammen med et glass juice.Hvis magen tåler det.

Anonymous poster hash: e33bc...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...