Silfen Skrevet 23. mai 2015 #1 Del Skrevet 23. mai 2015 Jeg sliter med å få opp ferritinnivået, men hb er normal. Jeg har tidvis gått på ferro retard og duoferon, men siden jeg blir så insanely forstoppet så har jeg kuttet det ut. Nå har jeg en vikarlege, men før hun kom så diskuterte jeg med fastlegen min om injeksjoner kanskje kunne prøves. Dette ville ikke vikarlegen siden hun mener risikoen er stor for allergisk sjokk og mener nå at jeg skal ta flytende jern istedet. Jeg tok 100-200 mg jern pr dag i 7 mnd tidligere og fikk ferritinen opp fra 16 til 42. Nå, et halvt år etter slutt er den på 14. Er det noen som har erfaring med flytende jern? Jeg har liksom sett for meg at det er et sånt tøyseprodukt for de som ikke har issues med jern sånn egentlig. Ser at anbefalt døgndose med floradix er 19.15 mg. Det er jo en femtedel av tablettene. Tanker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boudicca Skrevet 23. mai 2015 #2 Del Skrevet 23. mai 2015 Har ikke så mye erfaring med flytenr jern, bare at du bør oppbevare flaska i kjøleskapet! Tyktflytende guffe med jernsmak bør virkelig ikke være varm! Kjennes ut som du drikker blod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 23. mai 2015 Aaaaargh, takk for den innlevende beskrivelsen. Jeg hater virkelig flytende gørr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colorama Skrevet 23. mai 2015 #4 Del Skrevet 23. mai 2015 Kjenner meg igjen i den forstoppelse-greia, prøvde to forskjellige typer jerntabletter, men fikk opp ferritinnivået faktisk. Var bare veldig forstoppet i det halve året... Har hørt at flytende jern smaker høgg, husker enda uttrykket til pappa når han tok det da jeg var liten, for sånn 15 år siden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edinbruh Skrevet 23. mai 2015 #5 Del Skrevet 23. mai 2015 Har ikke prøvd flytende jern, men har tatt jernsprøyte. Det er en siste utvei som du virkelig vil prøve å unngå med mindre jern-nivåene dine har endet helt nedi 6 som jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 23. mai 2015 Har ikke prøvd flytende jern, men har tatt jernsprøyte. Det er en siste utvei som du virkelig vil prøve å unngå med mindre jern-nivåene dine har endet helt nedi 6 som jeg har. Har vært nedi 5. Men generelt så holder det seg på 10-15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chanque Skrevet 23. mai 2015 #7 Del Skrevet 23. mai 2015 Flytende jern er ikke så ille på smak etter min mening, og jeg foretrekker det fremfor tabletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edinbruh Skrevet 23. mai 2015 #8 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) Har vært nedi 5. Men generelt så holder det seg på 10-15. Bra det, ihvertfall. Jeg har ikke vært høyere enn 8 på over et år nå. Det på tross av tre injeksjoner nå. Er litt frustrert over det hele, men antar at det løser seg etterhvert. Men er ikke så kjekt å måtte ha en flekk øverst på rumpa at det gjør noe. Heller det, så klart. Endret 23. mai 2015 av Edinbruh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Del Skrevet 23. mai 2015 Har selv veldig lavt jernlager jeg strever med å få opp. Bruker for tiden amino jern man kjøper på helsekost. Håper det vil hjelpe. Tar og organic blackstrap molasses. Når dere måler jernverdier, ser dere på : S- jern, eller S- Ferritin? Vet dere grunnen til de lave jernverdiene, eller forblir de en gåte? Vet jo at mange mister mye jern pga sterk menstruasjon. Men ts har normal blodprosent, så har du problemer med opptaket av jern? Anonymous poster hash: 53b40...362 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #10 Del Skrevet 23. mai 2015 P.s : dere med lavt jernlager : merker dere det på håret? Anonymous poster hash: 53b40...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edinbruh Skrevet 23. mai 2015 #11 Del Skrevet 23. mai 2015 P.s : dere med lavt jernlager : merker dere det på håret? Anonymous poster hash: 53b40...362 Ja. Det pleide å være verre (pga. b-vitamin mangel), men mister fortsatt en god del hår når jeg bøster meg/tørker håret/dusjer. Er ikke like pent som det pleide å være heller. Men jeg har andre helseproblemer i tillegg som kan forklare det også, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #12 Del Skrevet 23. mai 2015 Tok flytende jern som barn, likte det mye bedre enn tabletter siden det smakte bedre og var enklere å ta. Hadde en lege en gang som sa flytende jern var alt for svakt til å ha virkning. Vi snakker Floradix eller noe sånt, ja? Anonymous poster hash: 734f1...51d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #13 Del Skrevet 23. mai 2015 Tok flytende jern som barn, likte det mye bedre enn tabletter siden det smakte bedre og var enklere å ta. Hadde en lege en gang som sa flytende jern var alt for svakt til å ha virkning. Vi snakker Floradix eller noe sånt, ja? Anonymous poster hash: 734f1...51d Trodde det var omvendt? At flytende jern virker sterkere? Anonymous poster hash: 53b40...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #14 Del Skrevet 23. mai 2015 Hadde lavt jernnivå. Målte hos legen etter en flaske floradix og nivået hadde ikke økt det gram. Kjøpte flytende neofeer på apoteket og fikk opp nivået veldig fort. Så flytende jern funker bra, bare unngå floradix om du ønsker god effekt. Anonymous poster hash: af095...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2015 Forfatter #15 Del Skrevet 23. mai 2015 Har selv veldig lavt jernlager jeg strever med å få opp. Bruker for tiden amino jern man kjøper på helsekost. Håper det vil hjelpe. Tar og organic blackstrap molasses. Når dere måler jernverdier, ser dere på : S- jern, eller S- Ferritin? Vet dere grunnen til de lave jernverdiene, eller forblir de en gåte? Vet jo at mange mister mye jern pga sterk menstruasjon. Men ts har normal blodprosent, så har du problemer med opptaket av jern? Anonymous poster hash: 53b40...362 Aminojern er jo bare tull. Det er jo nesten ikke virkning i de i det hele tatt. Husker ikke hva jeg måler, mener det er ferritin, men skal sjekke etterpå. Så langt er de en gåte. Har alltid lagt lavt i ferritin, men det blir egentlig bare lavere med årene. P.s : dere med lavt jernlager : merker dere det på håret? Anonymous poster hash: 53b40...362 Nei, egentlig ikke. Hadde lavt jernnivå. Målte hos legen etter en flaske floradix og nivået hadde ikke økt det gram. Kjøpte flytende neofeer på apoteket og fikk opp nivået veldig fort. Så flytende jern funker bra, bare unngå floradix om du ønsker god effekt.Anonymous poster hash: af095...576 Neofer? Skal prøves. Har også hørt at floradix er tull, men det er også det eneste flytende preparatet jeg har hørt om, så takk for tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #16 Del Skrevet 23. mai 2015 Har du prøvd Niferex? Det er kaplser så de gir mindre plager enn vanlige tabletter. Det hjalp på meg ihvertfall. Anonymous poster hash: 59505...dad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #17 Del Skrevet 23. mai 2015 Silfen, kan du forklare hva du mener med flytende jern? Er det Floradix jernekstrakt? Har du prøvd Niferex? Anonymous poster hash: 924b7...713 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2015 Forfatter #18 Del Skrevet 23. mai 2015 Se siste posten min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #19 Del Skrevet 23. mai 2015 Se siste posten min. Beklager men jeg ble ikke helt kok av site posten,din. Og jeg pleier rømme når du er i en tråd, fordi du kan være litt kvass i svarene dine. Jern er en gruppe på flere prøver som taes når Ferritin er lav eller er vedvarende lav. Ferritin er og et akuttfaseprotein, på lik linje med CRP. Slik at Ferritin kan bli falsk forhøyet / normal ved i feksjon/begynnende infeksjon. Det er vanlig å ta flere ulike prøver for å se forholdene mellom de ulike "jernprøvene". I forsøk på å finne ut hvor / hvilke komponent som er for lite av. Jernsprøyter har jeg ingen tro på. Floradix regnes som "helsekost". Men Floradix i kombinasjon med Duroferon eller Niferex kan medvirke til at jernet lettere taes opp i kroppen. Det samme kan appelsinjuice sammen med jerntabletter. Noen får forstoppelse av Ferroretard, andre av Duroferon. En kombinasjon med annen hver dag av hver tablett kan være fornuftig mht magen. Niferex er granulater i kapsler sommlettere taes opp av kroppen. Det varierer og når tid på døgnet kroppen nyttegjør seg jern best. Så dette er og noe en bør prøve seg frem med. Noen hevder det er best å ta jern til middag, andre på bar mage før frokost. Ved jernmangel som gjentar seg så klarernikke tarmen å nyttiggjøre seg jern fra kosten. Enten fordi kostholdet er for jernfattig, eller fordi tarmen ikke tar opp nok. Da er det vanlig å anbefale jern en uke for måneden. Dårlig jernopptak er og en av de tingene som blir sett på ved tarmsykdom. Fastlegen har sikkert undersøkt en del, har du sett hvilke prøver som er tatt gjennom de siste årene? Dette er skrevet i beste mening, med håp om at det blir oppfattet slik det er ment.Anonymous poster hash: 924b7...713 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2015 Forfatter #20 Del Skrevet 23. mai 2015 Med se siste post så mente jeg da å svare på spørsmålet ditt; hva jeg mener med flytende jern. Hvor jeg skriver at jeg visste bare om floradix. Nå er det nevnt mange andre typer her, så jeg er mer opplyst. Jeg har tatt s-ferritin og b-hemoglobin nå sist. Jeg har tatt jevnlige blodprøver de siste 2-3 årene, hvorpå høyest påviste s-ferritin altså var 42, etter 7 måneder med duroferon og ferro retard. Nå, 6 måneder etter der igjen er s-ferritin 14. Av andre prøver som d-vit og b12 og slike som kan ha sammenheng med jern, så er disse helt fine. Er det noen andre typer prøver du tenker på? Når det gjelder tid på døgnet, så har jeg fått beskjed om morgen, siden jeg også tar andre ting som skal tas på avstand med jern. Mulig disse kan byttes om, men siden siste ikke skal tas med mat, så blir det muligens litt vanskelig. Jeg har også fått beskjed om å ta jern uten mat, men vente 20-30 min før mat. Tar ikke appelsinjuice når jeg har tatt jern, men tar c-vitaminer. Jeg reagerer veldig med forstoppelse. Når jeg tar ferro retard for eksempel i 4-5 dager under mensen, så sliter jeg de neste to ukene. Jeg har issues på området fra før av, grunnet en annen tilstand, som da altså forverres veldig i forbindelse med jerntabletter. Derfor ønsker jeg ikke å gå på dem, toalettbesøk en gang i uken syns jeg er plagsomt, da går jeg heller rundt i svime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå