AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #1 Skrevet 23. mai 2015 Trenger et lite spark i ræva. Ender alltid opp med å sprenge budsjettet hver eneste uke. Ønsker å leve på 500 kroner i uken. Dette inkludert hygiene og husholdningsartikler. Jeg er alene, så det burde i teorien ikke være noe problem. Hva er dine tips for å holde budsjettet nede? Kom gjerne med billige middagstips også! Anonymous poster hash: f01bc...334
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #2 Skrevet 23. mai 2015 Tenker over alle innkjøp, velger billigvariantene i de fleste tilfeller, dropper brus og alt annet unødvendig dilldall. Anonymous poster hash: 8bfc9...217 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #3 Skrevet 23. mai 2015 Kutt ned på kjøtt og ost når du planlegger mat! Erstatt det med grønnsaker, bønner, linser og så videre. Sinnssykt mye billigere. Anonymous poster hash: 2fc18...883 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #4 Skrevet 23. mai 2015 Det jeg anbefaler er å ha separate konto. Du kan lage det på nettbanken, trur det er gratis.. Men du kan sjekke på nettsiden til den banken du har. Vær Mandag fører du over 500kr. Skriv ned det du trenger, slik at du ikke glemmer noe å bare må en tur på nærbutikken. Da ender du alltid opp med å kjøpe noe mer også. Handle stort, en gang i uken eller annen hver uke. Jeg liker å ha et måltid klar til en hver tid, i tilfelle jeg har brukt opp pengene den uken og det er to dager til jeg kan føreover mer. Jeg har alltid hamburger og chips, tomatsuppe eller noe annet enkelt og som krever lite, ikke melk eller sjampinjong som jeg ofte må fylle etter. Sauser, slike posesauser, er ofte for mye når du bare er en person. Så det å dele opp posen går faktisk an! Skaff deg ei lita vekt, og vei opp pulveret og skriv det ned på et ark. Slik du neste gang vet hvor mye pulver du må ha. og halvere alt annet som skal i sausen. Jeg bruker mye posesauser, og kastet ufattelig mye saus! og det er da smør og melk i ofte, og det blir mye penger rett i søpla. Og en pakke med 4 posjoner blir plutselig til 8 måltider, det er penger spart og mindre "svinn". Jeg prøver å gjøre det enkelt og godt. I stedet for å hive oppi 6 forskjellige småting. Ta spagetti, jeg bruker å ha sjampinjong (fersk), bacon, pølse, hvitløk, løk og ost i sausen. Bruker alltid ost oppå spagettien også, så nå har jeg droppet å ha det i sausen. Bruker bare hvitløk og pepper for smak, og kun to av de andre. Enten sjampinjong og pølse, eller sjampinjong og bacon. Det er billigere å bruke krydder, enn for eksempel mye løk, hvitløk, paprika osv i sauser og i retter. Prøv å finne noe billigere for å gi det den samme gode smaken. Om du synes pasta er kjedelig, og bare MÅ ha en saus og mye stæsj til, prøv en liten klump hvitløksmør, det er sykt godt å gir det en god smak! Billig og enkelt. Anonymous poster hash: 02f04...97e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #5 Skrevet 23. mai 2015 Sauser, slike posesauser, er ofte for mye når du bare er en person. Så det å dele opp posen går faktisk an! Skaff deg ei lita vekt, og vei opp pulveret og skriv det ned på et ark. Slik du neste gang vet hvor mye pulver du må ha. og halvere alt annet som skal i sausen. Jeg bruker mye posesauser, og kastet ufattelig mye saus! og det er da smør og melk i ofte, og det blir mye penger rett i søpla. Og en pakke med 4 posjoner blir plutselig til 8 måltider, det er penger spart og mindre "svinn". Anonymous poster hash: 02f04...97e Da vil jeg heller anbefale å lære seg å lage saus selv, for posesaus trenger man virkelig ikke å bruke penger på. Det er langt billigere å lage sausen selv. Anonymous poster hash: 8bfc9...217 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 Det er billigere å bruke krydder, enn for eksempel mye løk, hvitløk, paprika osv i sauser og i retter. Prøv å finne noe billigere for å gi det den samme gode smaken. Anonymous poster hash: 02f04...97e Nei, løk og hvitløk er så billig at det absolutt ikke er noe å spare på å bruke krydder som erstatning. Jeg tror du trenger en god kokebok? Anonymous poster hash: 8bfc9...217 13
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #7 Skrevet 23. mai 2015 - Ikke gå i butikken når du er sulten. - Lag handleliste før du går i butikken og følg den lista til punkt og prikke. - Handle bare én gang i uka, så unngår du impulskjøp du ikke trenger eller hadde planlagt. Dette krever planlegging, dermed gjør du bedre prioriteringer. Når det er salg på noe, så kjøp mer av det. Men ikke kjøp noe bare fordi det er billig, det må være noe du faktisk trenger eller som kan erstatte noe annet du vanligvis bruker. Lag store middager og frys ned i porsjoner. Planlegg så du bruker opp all mat og ikke kaster noe. Har du flere dager igjen av uka eller måneden og har brukt opp budsjettet, så ikke bruk mer penger, men la det være en lærepenge på at du har brukt dem feil. Man tar ikke skade av å leve på havregrøt et par dager. Anonymous poster hash: 3b0f7...919 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #8 Skrevet 23. mai 2015 Nei, løk og hvitløk er så billig at det absolutt ikke er noe å spare på å bruke krydder som erstatning. Jeg tror du trenger en god kokebok? Anonymous poster hash: 8bfc9...217 Det blir dyrt i lengden om du bruker det i absolutt alt, slik som meg. Og krydder trenger man lite av og varer lenge. Anonymous poster hash: 02f04...97e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Skrevet 23. mai 2015 Det blir dyrt i lengden om du bruker det i absolutt alt, slik som meg. Og krydder trenger man lite av og varer lenge. Anonymous poster hash: 02f04...97e Jeg bruker løk og hvitløk i absolutt alt og jeg lever helt fint på 2000,- i måneden. Jeg har kommentert at du bruker posesaus, det er mye dyrere enn å lage saus selv. Som nevnt tror jeg du trenger å lære deg litt mer matlaging. Det vil du spare på. Anonymous poster hash: 8bfc9...217 5
Gjest Uhumskheter Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Har du fryser kan du spare masse, og spise godt selv om budsjettet uheldigvis skulle sprekke av en eller annen grunn.
Pengebingen Skrevet 23. mai 2015 #11 Skrevet 23. mai 2015 Trenger et lite spark i ræva. Ender alltid opp med å sprenge budsjettet hver eneste uke. Ønsker å leve på 500 kroner i uken. Dette inkludert hygiene og husholdningsartikler. Jeg er alene, så det burde i teorien ikke være noe problem. Hva er dine tips for å holde budsjettet nede? Kom gjerne med billige middagstips også! Anonymous poster hash: f01bc...334 Mitt beste tips for å holde utgifter nede er at hver gang du skal kjøpe noe så tenker du "trenger jeg virkelig dette/denne?" Og "finnes det rimeligere alternativer som fyller samme behov?" Er du ærlig med deg selv er det svært lite som virkelig trengs... Har du tak over hodet, strøm, nok mat til ikke å gå sulten og enkle klær på kroppen så er det meste annet en type luksus. Kan sette en effektiv stopper for unødvendig forbruk. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #12 Skrevet 24. mai 2015 Du må huske at en måned består av mer enn 4 uker. Dvs skal du planlegge for mai feks må du ta høyde for at det er 31 dager, eller nesten ei halv uke mer å bruke penger på. Anonymous poster hash: 103c1...700 2
teknosilje Skrevet 24. mai 2015 #13 Skrevet 24. mai 2015 Hjemmelaget tomatsuppe og brokkoli og blomkålsuppe. MYE sunnere og bedre☺ Pasta er jo billig, hjemmelaget lapskaus, nachos, gratenger av forskjellige slag☺
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #14 Skrevet 25. mai 2015 Tusen takk for alle tips! Nå skal jeg sette meg ned og planlegge neste uke, og denene uken skal jeg klarer å holde meg til budsjettet. Problemet mitt er bare at jeg har en matbutikk så og si rett utenfor døren og da er det veldig lett å gå ned der i svake øyeblikkk og raske med meg alt jeg har lyst på. Er også veldig svak for jordbær, og de dagene jeg skal unne meg en kurv, kommer jeg alltid ut med så utrolig mye mer enn bare jordbærene. Anonymous poster hash: f01bc...334
Flyvefisken Skrevet 25. mai 2015 #15 Skrevet 25. mai 2015 Jeg har samme prosjekt nå, men jeg bor sammen med noen. Jeg prøver å ta ut kontanter, slik at jeg ser hvor mye 500 kroner faktisk er, og når det er tomt er det rett og slett tomt. Jeg planlegger også alle kjøp og lager fullstendig liste på søndag over alle måltider for uka, med utgangspunkt i hva vi har i skapene/fryseren og hvilke tilbud som blir lagt ut (så av og til må det utsettes til mandag om tilbudene ikke er ute). Du trenger ikke lage kjedelig og usunn mat, men det er lurt å lage store porsjoner slik at du kan spise det samme over flere dager. Når jeg planlegger hva jeg skal lage til middag iløpet av uken, prøver jeg også å planlegge måltider som trenger råvarer jeg kan bruke til mye annet også. Lykke til! Vær litt streng med deg selv, så skal det gå fint
Gjest 82girl Skrevet 25. mai 2015 #16 Skrevet 25. mai 2015 Ta ut kontanter, ta med deg kontanter KUN til kjøp av jordbærene.. problem solved. Samme gjelder når du skal handle inn til uka. Ta med deg kun 500 kr på butikken, max 550. Da har du faktisk ikke mulighet å handle for mer enn du har i kontanter ☺
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #17 Skrevet 25. mai 2015 Ta ut kontanter, ta med deg kontanter KUN til kjøp av jordbærene.. problem solved. Samme gjelder når du skal handle inn til uka. Ta med deg kun 500 kr på butikken, max 550. Da har du faktisk ikke mulighet å handle for mer enn du har i kontanter ☺ Skal gjøre det på onsdag! Kjenner jeg er skikkelig gira nå, har så lyst til å klare å holde meg innenfor budsjett for en gangs skyld! Anonymous poster hash: f01bc...334
Cowboy Lotte Skrevet 25. mai 2015 #18 Skrevet 25. mai 2015 For de pengene kan du kjøpe masse havregryn og kanskje noen sovepiller, slik at du kan sove deg gjennom ukene, så du ikke dør av næringsmangel. 500 kr er ikke så mye.... 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #19 Skrevet 25. mai 2015 For de pengene kan du kjøpe masse havregryn og kanskje noen sovepiller, slik at du kan sove deg gjennom ukene, så du ikke dør av næringsmangel. 500 kr er ikke så mye.... Man trenger altså ikke næring når man sover ? Anonymous poster hash: 71472...cfb
Cowboy Lotte Skrevet 25. mai 2015 #20 Skrevet 25. mai 2015 Man trenger altså ikke næring når man sover ? Anonymous poster hash: 71472...cfb Jo, det jeg mente var kanskje dø av kjedsomhet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå