AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #21 Skrevet 24. mai 2015 Det varierer nok fra kommune til kommune. At den henger en meter over bakken sprer ikke røyken noe mindre enn bråtebrenning gjør. Jeg ville mok undersøkt med kommunen før jeg konkluderte. Når det er sagt, synes jeg det burde være lov med bråtebrenning og bål på utvalgte datoer, men det er en annen diskusjon. Uavhengig av hva man måtte mene eller ikke mene, så bør man ta hensyn til sine naboer.Anonymous poster hash: 8b63c...8af Bråtebrenning er ikke forbudt grunnet røykspredning, men grunnet stor fare for ildspredning med påfølgende brann, som oftest skogbrann. Anonymous poster hash: 01020...f52 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #22 Skrevet 24. mai 2015 § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. Denne paragrafen er din venn. Du trenger ikke å forplikte deg til noe ved å ta kontakt med advokat, du kan jo bare høre om du har noen muligheter her. Dersom denne bålpannen er til uvanlig stor ulempe for deg, og naboen f.eks kan flytte den til et annet sted på tomta si for å minimere plagene, så kan han ende med å bli pålagt å gjøre det. Høres slitsomt ut hvertfall :-/ Anonymous poster hash: 27155...1d7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #23 Skrevet 24. mai 2015 Meld deg inn i Huseiernes landsforbund. koster kr. 460 pr år. Da har du gratis juridisk rådgivning på telefon. 30 minutter gratis juridisk hjelp hos avtaleadvokater. Samt andre fordeler. Anonymous poster hash: cceda...102
AnonymBruker Skrevet 27. april #24 Skrevet 27. april Jeg er jo denne som liker å fyre opp bålpanna. Gjør det ikke ofte, men en gang i blant, si maks en gang i mnd. Har fått en sur melding fra en nabo som «må lufte med vinduer på andre siden av bygget og da blir hele leiligheta kald». Hvor mye hensyn må man faktisk vise? Jeg tror jo at det er irriterende, absolutt, men jeg klarer ikke helt å bare «ok, dere bestemmer». Hva bør man gjøre? Anonymkode: 30d9b...826 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #25 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er jo denne som liker å fyre opp bålpanna. Gjør det ikke ofte, men en gang i blant, si maks en gang i mnd. Har fått en sur melding fra en nabo som «må lufte med vinduer på andre siden av bygget og da blir hele leiligheta kald». Hvor mye hensyn må man faktisk vise? Jeg tror jo at det er irriterende, absolutt, men jeg klarer ikke helt å bare «ok, dere bestemmer». Hva bør man gjøre? Anonymkode: 30d9b...826 Tråden er nesten ti år gammel…! Anonymkode: 9800f...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #26 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er jo denne som liker å fyre opp bålpanna. Gjør det ikke ofte, men en gang i blant, si maks en gang i mnd. Har fått en sur melding fra en nabo som «må lufte med vinduer på andre siden av bygget og da blir hele leiligheta kald». Hvor mye hensyn må man faktisk vise? Jeg tror jo at det er irriterende, absolutt, men jeg klarer ikke helt å bare «ok, dere bestemmer». Hva bør man gjøre? Anonymkode: 30d9b...826 Hvis man bor veldig tett kan jeg kanskje forstå det. Men hvis man bor i hus med vanlig avstand forstår jeg det ikke. Huset mitt blir ikke fult av røyk når vi bruker bålpanne på verandaen. Men vi har døra lukket. Et tips er bålpanne formet som en bøtte. Blir mye mindre røyk Anonymkode: 002b2...de1
Tekumseh79 Skrevet 27. april #27 Skrevet 27. april Det ryker som F når man lager bål i ei bålpanne. Jeg grilla noe pølser her utafor trappa i påska, og det lukta røyk i hele huset etterpå. Altså når bålet brenner ut. Så neste gang blir det grillkull i stedet. Er det ikke noen regel på at ildsted skal ha pipe 4 meter over bakken eller noe sånt i boligområde da? Eller er det en vandrerhistorie? Det er i vertfall forferdelig, og like helseskadelig som passiv røyking. Nå var heldigvis bålpanne i boligstrøk et blaff, så de fleste har vel rusta i stykker og er glemt nå etter innspurten under CoVid. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #28 Skrevet 27. april Gjest Herr Heftig skrev (På 23.5.2015 den 15.02): Jeg tror virkelig du overdriver. Så mye røyk tror jeg ret og slett ikke på at den lager. Jeg også! stan skrev (På 23.5.2015 den 14.59): Jeg ville ringt politiet og sjekket vilke politivedtekter som gjelder der du bor. Ellers ville jeg sjekket mulighetene for at naboen kan bruke bålpannen uten at det sjenerer dere. Annen plassering eller noe. Politi er vel overdrevent….. AnonymBruker skrev (På 23.5.2015 den 16.52): Det kan da virkelig ikke være slik at huset deres blir fylt av røyk når dere har vinduene igjen? Isåfall hadde jeg vært mer beskymret for huset enn naboen som griller. Er enig i den over her som sier at du bør gi en hyggelig liten gave med brennbart materiale som ikke gir så mye røyk, men jeg tror du overdriver. Anonymous poster hash: f4719...eed Jeg forstår ikke det heller. Vi har selv bålpanne, og 2 av soverommene ligger over terrassen i 2 etg. Vinduene lukkes og ventiler lukkes også hvis det kommer litt røyk. Ingen problem hos oss i løpet av 20 år hvertfall…. Anonymkode: 26a40...81b
AnonymBruker Skrevet 27. april #29 Skrevet 27. april Nå bor vi i enebolig på landet, så evt plager kommer kun til oss selv, selv om bølpanne aldri har vært noe problem. Vi lukker jo vinduer og ventiler som vender mot bålpannen. Det jeg derimot har opplevd med naboer, ikke personlig, men gjennom et 50-årene langt liv, er at noen bare MÅ klage og finne feil hos naboen uten å være villig til å finne løsninger selv og derfor også overdriver plagene sååå vanvittig! TS; hvis dere får røyk inn når vinduer og ventiler er lukket, hadde jeg som noen før meg har svart, vært bekymret for hvordan huset er bygget og tettheten osv…. Anonymkode: 26a40...81b 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #30 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er jo denne som liker å fyre opp bålpanna. Gjør det ikke ofte, men en gang i blant, si maks en gang i mnd. Har fått en sur melding fra en nabo som «må lufte med vinduer på andre siden av bygget og da blir hele leiligheta kald». Hvor mye hensyn må man faktisk vise? Jeg tror jo at det er irriterende, absolutt, men jeg klarer ikke helt å bare «ok, dere bestemmer». Hva bør man gjøre? Anonymkode: 30d9b...826 Det er ikke bare irriterende, det er helseskadelig på lik linje med passiv røyking. Anonymkode: 40aca...d84 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #31 Skrevet 27. april Vi fikk huset fullt med røyk fra naboens bålpanne når vinden gikk mot oss. Jeg ringte brannvesenet og det tok 10 minutter så sto de på terrassen til naboen. Ble helt slutt på at de brukte bålpanna etter det. Anonymkode: d828d...cf8 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #32 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi fikk huset fullt med røyk fra naboens bålpanne når vinden gikk mot oss. Jeg ringte brannvesenet og det tok 10 minutter så sto de på terrassen til naboen. Ble helt slutt på at de brukte bålpanna etter det. Anonymkode: d828d...cf8 Så bra! Anonymkode: 40aca...d84 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #33 Skrevet 27. april Tråden er fra 2015, så jeg tror nok TS har funnet en løsning på dette nå… Anonymkode: cecad...c18
AnonymBruker Skrevet 27. april #34 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tråden er fra 2015, så jeg tror nok TS har funnet en løsning på dette nå… Anonymkode: cecad...c18 Er det vanskelig å tenke seg at andre kan ha samme problemet? Anonymkode: 40aca...d84 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #35 Skrevet 27. april Gjest Herr Heftig skrev (På 23.5.2015 den 15.02): Jeg tror virkelig du overdriver. Så mye røyk tror jeg ret og slett ikke på at den lager. Det lager utroligt mye røyk! Forstår godt det fyller hele huset om huset er vedsiden av. Dette vet jeg av erfaring selv! Anonymkode: 3ad76...bbf 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #36 Skrevet 28. april Til tross for at det er en gammel tråd, slenger jeg inn en tråd som rentbrennende bålpanner som har kommet i det siste. Produserer nesten ikke røyk når den er i gang. F.eks. FCC BBQ Volcano Anonymkode: 3047a...983
AnonymBruker Skrevet 28. april #37 Skrevet 28. april Hvorfor i all verden må dere fyre opp bål i hagen? Ta en tur i skogen heller da vel. Anonymkode: 92b4d...644 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #38 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det lager utroligt mye røyk! Forstår godt det fyller hele huset om huset er vedsiden av. Dette vet jeg av erfaring selv! Anonymkode: 3ad76...bbf Lager ikke mye røyk om man fyrer med bjørk som er helt tørr. Anonymkode: 9ddfd...42c
MannTypeGammal Skrevet 21. juni #39 Skrevet 21. juni Vi bor i et sameie og hadde nylig en lignende sak. Når han fyrte opp bålpannen kunne alle naboene rundt han se røyken danse rundt i lufta i deres egen enhet. Jeg ser at noen her mener at han kan gjøre hva han vil på egen eiendom, men dette er en veldig løs tolkning av regelverket. Utgangspunktet er selvfølgelig at du ofte kan gjøre hva du vil hjemme, men dette er ikke en absolutt sannhet. Det blir litt som å argumentere for at det er greit å hacke DNB og stjele sparepengene til folk fordi du gjorde det fra laptopen i din egen stue. Du var hjemme i handlingsøyeblikket, derfor er det ikke ulovlig. Idiotisk, ikke sant? Hvis naboen din gjør noe på sin eiendom som påfører deg vesentlig ulempe (les: fyller boligen din med røyk, som vi alle vet at er helseskadelig), så blir handlingen ulovlig. Bålpanna er ikke ulovlig, men de forutsigbare konsekvensene av å bruke den i tettbebygde området er gjør den ulovlig. Ring alle du kan ringe, være seg sameie, borettslag, brannvesen, politi... faktisk, ring brannvesenet og si at boligen er full av røyk og du vet ikke hvor det kommer fra. Da kommer naboen til å få en streng lekse fra brannvesenet, med tilhørende forbud om å gjenta handlingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå