Gå til innhold

Trenger desperat råd, naboen har fått seg bålpanne!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et vanlig tettbygd nabolag. Naboen har fått seg bålpanne og røyken fra denne fyller hele vårt hus. Det stinker røyk hver gang de fyrer denne opp, og datteren vår hoster og hoster, hun har barneastma. Vi har forsøkt å snakke med naboen, som alltid drikker øl og er litt beruset, virker det som. Og han eksploderer, ingen form for normal diskusjon finner sted. "vi kan lukke de jævla vinduene å holde kjeft". Røyken kommer inn uansett om vi lukker vinduer. Vi har sagt ifra mange ganger, men han nekter foreta seg noe. jeg har forsøkt å finne regelverk på dette, men har bare funnet en plass at man kan kontakte kommunelege og røyk fra nabo gir sjenanse av helsemessig årsak, å klage via kommunelegen/kommunen.

Synes det er veldig rart at naboen ikke tenker lenger, vi bor så tett!!

Er så tritt lei dette nå, og datteren min får ikke sove... like ille på mitt soverom.

Råd??

Jeg tenker advokathjelp, men blir så mye styr...

Anonymous poster hash: c80cf...75b
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

naboen kan gjøre som han vil på sin eiendom, så lenge han følger lover og regler. Ingen allmenn norsk lov som sier du ikke får lov til å ha en bålpanne i hagen din.

Evt om dere bor i et brl eller sameige, kan være utearealet deres er regulert der.

Alternativt hadde jeg gitt naboen en hyggelig gave med brennbart materiale som ikke oser særlig røyk. Plantasjen eller europris eller felleskjøpet eller coop... noen, har nok noe nabovennlig briketter eller slikt

evt flytte da

Anonymous poster hash: d5a91...e54
  • Liker 12
Skrevet

Jeg ville ringt politiet og sjekket vilke politivedtekter som gjelder der du bor.

Ellers ville jeg sjekket mulighetene for at naboen kan bruke bålpannen uten at det sjenerer dere. Annen plassering eller noe.

• Liker 4
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg tror virkelig du overdriver. Så mye røyk tror jeg ret og slett ikke på at den lager.

AnonymBruker
Skrevet

Folk må da få bruke bålpanne i sin egen hage. Så mye røyk kommer det ikke fra en bålpanne at det fyller huset deres.

Anonymous poster hash: 2565c...29e

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk må da få bruke bålpanne i sin egen hage. Så mye røyk kommer det ikke fra en bålpanne at det fyller huset deres.

Anonymous poster hash: 2565c...29e

Kommer jo helt an på hva naboen fyrer med, det.

Halvvåt dritt gir enormt mye røyk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken eieform er det? Selveier, brl, eneboliger?

Anonymous poster hash: cceda...102

• Liker 2
Skrevet

Du kan ringe politiet, men det med at barnet har astma, huset blir fullt av røyk og naboen er som regel beruset sier meg at du overdriver situasjonen

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette følger vel samme regler som for bråtebrann?

Bråtebrann er forbudt i svært mange kommuner. Ta en telefon til kommunen eller brannvesenet og spør om de lokale vedtekter som gjelder i din kommune.

Anonymous poster hash: 8b63c...8af

AnonymBruker
Skrevet

Dette følger vel samme regler som for bråtebrann?

Bråtebrann er forbudt i svært mange kommuner. Ta en telefon til kommunen eller brannvesenet og spør om de lokale vedtekter som gjelder i din kommune.

Bålpanne er noe annet, de kan feks. brukes til grilling og kaffekoking. Den henger også over bakken (ikke alle, men de fleste gjør det).

Å bruke bålpanne eller grill i egen hage er ikke forbudt. Om dere ikke liker det må dere lukke vinduene.

Anonymous poster hash: 1d978...7ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bålpanne er noe annet, de kan feks. brukes til grilling og kaffekoking. Den henger også over bakken (ikke alle, men de fleste gjør det).Å bruke bålpanne eller grill i egen hage er ikke forbudt. Om dere ikke liker det må dere lukke vinduene. Anonymous poster hash: 1d978...7ae

Det varierer nok fra kommune til kommune. At den henger en meter over bakken sprer ikke røyken noe mindre enn bråtebrenning gjør.

Jeg ville mok undersøkt med kommunen før jeg konkluderte.

Når det er sagt, synes jeg det burde være lov med bråtebrenning og bål på utvalgte datoer, men det er en annen diskusjon. Uavhengig av hva man måtte mene eller ikke mene, så bør man ta hensyn til sine naboer.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan da virkelig ikke være slik at huset deres blir fylt av røyk når dere har vinduene igjen? Isåfall hadde jeg vært mer beskymret for huset enn naboen som griller. Er enig i den over her som sier at du bør gi en hyggelig liten gave med brennbart materiale som ikke gir så mye røyk, men jeg tror du overdriver.

Anonymous poster hash: f4719...eed
  • Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok fra kommune til kommune. At den henger en meter over bakken sprer ikke røyken noe mindre enn bråtebrenning gjør.

Jeg ville mok undersøkt med kommunen før jeg konkluderte.

Når det er sagt, synes jeg det burde være lov med bråtebrenning og bål på utvalgte datoer, men det er en annen diskusjon. Uavhengig av hva man måtte mene eller ikke mene, så bør man ta hensyn til sine naboer.

Bråtebrann handler om fare for spredning og at brannen kan utvikle seg til å bli farlig for bebyggelsen og mennesker, og dyr.

Å grille / ha bålpanne i hagen er ikke forbudt. Har du hørt om komuner som har gjort det ulovlig å grille i hagen?

Anonymous poster hash: 1d978...7ae

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Må virkelig bo veldig tett på denne naboen hvis dette er et problem. Vi har bålpanne, men synes ikke det ryker noe spes fra den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er sur bållukt noe helt annet enn lukten fra en kullgrill! Kan du ikke foreslå at de bruker grillkull i bålpanna?

Ellers ville jeg sjekket vedtektene i kommunen. Det er ikke gitt at det er lov å gjøre som man vil i egen hage i tettbygde boligstrøk.

Anonymous poster hash: e261a...b18
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva han kaster oppi denne bålpanna. Hiver han oppi alskens dritt så kan det komme store mengde røyk av den.

Anonymous poster hash: f3731...764
AnonymBruker
Skrevet

Må virkelig bo veldig tett på denne naboen hvis dette er et problem. Vi har bålpanne, men synes ikke det ryker noe spes fra den.

Muligens snakk om rekkehus? Og kanskje den er plassert rett ved et vindu som tilhører TS? Ikke vet jeg, men tett bor mange. Ellers enig med deg og synes ikke det kommer mye røyk.

Anonymous poster hash: be785...87d

AnonymBruker
Skrevet

Bråtebrann handler om fare for spredning og at brannen kan utvikle seg til å bli farlig for bebyggelsen og mennesker, og dyr.Å grille / ha bålpanne i hagen er ikke forbudt. Har du hørt om komuner som har gjort det ulovlig å grille i hagen? Anonymous poster hash: 1d978...7ae

Nei, hovedgrunnen til forbudet er faktisk røykforurensning. Det står i hvert fall uttrykkelig beskrevet i utredningene for oslo kommune.

Skrevet

Hei. Dette problemet har vi nettopp hatt her jeg bor, i et nabolag i Kristiansand. Naboen hadde en slags flyttbar utepeis som skapte mye røyk inn til vårt hus, samt naboen ved siden av oss igjen. Fyrbøteren ble grinete da vi gav han beskjed og nektet hardnakket å flytte på ovnen, eller rett og slett kutte det ut. Mitt råd til deg er å ta kontakt med kommunen din, hver kommune har regler på dette. Det går også inn under "granneloven". I vårt tilfelle tok jeg kontakt med kommunelegen, for i likhet med deg, fikk vi helsemessige plager av bålrøyken. Og på varme sommerdager er det helt uaktuelt for oss å lukke alle vinduer fordi naboen skal fyre opp med bål. Han satt ovnen sin slik at røyken ikke gikk inn til han, han kunne fint satt den på andre siden av huset sitt, men det var ikke aktuelt. Han ble iallefall til slutt pålagt å slutte med bål, eller flytte den. Samt ta hensyn til oss og slukke, om vindretningen skulle snu mot oss. Et bål kan være kos, men er det til plage for nære naboer har man plikt på seg til å slukke og løse problemet. For oss som har astma og allergi plager kan dette bli et kjempeproblem.Og flytte, det hadde aldri jeg gjort!!! Hvis man ønsker å fyre opp på den måten må man nesten bålfyrerne flytte et sted hvor man ikke har nære naboer og ikke trenger ta hensyn. Det ordnet seg for oss å jeg håper og tror det ordner seg for deg :danse:

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror virkelig du overdriver. Så mye røyk tror jeg ret og slett ikke på at den lager.

Betyr svært lite hva du tror, slike bålpanner kan lage mye røyk. Jeg har hatt samme problem, og røyken gikk rett inn til oss. Dette fordi huset vårt lå litt høyere enn naboens hus slik at røyken kom rett mot våre soverom. Og naboen ble pålagt å flytte bålet sitt :ball:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...