Gå til innhold

Overhysterisk hønemor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt

På basen i mitt barns barnehage har de hatt naturen som tema det siste året, og har derfor en del ting fra naturen inne på basen, tilgjengelig for barna. Blandt annet en del steiner som er ganske store.

Mitt barn har en utviklingsforstyrrelse og har derfor ikke så mye forståelse. En dag ved levering så løp han bort, tok en stein og kastet den mot en "hytte" som noen andre barn hadde bygd av esker og teppe. Inni der satt det to barn og jeg rakk ikke å stoppe han før steinen traff "hytta". Heldigvis traff han ikke noen av barna under der, men jeg er livredd for at det skal skje en gang når disse steinene ligger lett tilgjengelig.

Jeg tok det opp på et møte vi hadde og sa at det ville være lurt om de la steinene litt mer utilgjengelig, slik at det ikke endte med en fæl ulykke. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal skade andre og når disse steinene ligger så godt tilgjengelig og personalet ikke klarer å følge han tett nok for å avverge en ulykke så kan det gå veldig galt.

Jeg fikk i svar at "barn også kan falle ned fra trær og skade seg". Noe jeg syns er en merkelig ting å si. Ja, de kan klatre i trær og falle ned, men jeg tenker at når man kan forutse en fæl ulykke så vil man jo avverge den?

Det er litt dårlig bemanning i bhg for tiden (virker det som) og selvom noen skal/bør følge mitt barn veldig tett igjennom hele dagen så kan ikke jeg være helt sikker på at det skjer. Da tenker jeg at det er best om de gjør det litt vanskeligere for han å få tak i disse steinene.

Vi skal nå jobbe med å lære han mer samspill med andre barn og i den forbindelse snakket vi om ballspill. Derfor tok jeg opp dette med steinene. For når han lærer å kaste ball, så vil ikke han klare å skille mellom ball og f.eks stein (hvis han syns det er gøy å kaste ball). Da øker sjangsene for at han tar en stein og kaster mot et annet barn.

Må bare si at det ikke er noe vits i å fortelle meg at jeg er en dårlig mor og at det er oppdragelsen det er noe feil med. Barnet mitt gjør ikke slike ting for å være slem, men han forstår ikke hva han driver med. Han er et lite barn i et stort barns kropp.

Anonymous poster hash: 59181...273

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei synes ikke du er hønemor. Sønnen din har ikke forutsetning for å skille mellom ting han kan og ikke kan kaste. Da er det ikke en god ide å ha svære steiner liggende inne på en bhg.

Det er bhg ansatte sin jobb og plikt å se barnet og møte barnet der det er. Så din sønn skal ikke behandles som resten på alle plan.

Ta det med styrer.

Ingenting i veien for å ha steiner inne, men de burde ha bedre kontroll på hvor tilgjengelig steinene er for barna.

Anonymous poster hash: ebe39...7ce
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syntes ikke steinene er problemet, men bemanningen. Det burde være nok personal til å se til at stein-lekingen går trygt for seg og at din sønn blir fulgt tett da h'n har de utfordringene han har.

Leker og materiale skal og bør være tilgjengelig for barna. Også ting som f. Eks sakser, men voksne må være tilstede og følge opp bruken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved mindre oppfyllelse bemanning, kan det skje at barnet klarer å utføre ting når ingen ser det, og i ditt barns tilfelle kan dette være uheldig dersom barnet skulle gjøre noe som kan skade andre. Dersom det skal være en voksen som følger ditt barn, burde bhg oppfylle kravet om dette. Dersom dette er et krav fra ppt eller liknende, og denoe personen ikke er til stede ville jeg tatt det opp med styrer.

Synes ikke du er hønemor, men en reflektert kvinne som ser konsekvenser av ditt barn i samspill med andre.

Anonymous poster hash: 55986...a20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke steinene er problemet, men bemanningen. Det burde være nok personal til å se til at stein-lekingen går trygt for seg og at din sønn blir fulgt tett da h'n har de utfordringene han har.

Leker og materiale skal og bør være tilgjengelig for barna. Også ting som f. Eks sakser, men voksne må være tilstede og følge opp bruken.

Han har egentlig 1:1 igjennom hele dagen, men assistenttimene er det ikke vedtak på så derfor har han ikke krav på de. Når det er lite folk på jobb så blir det sånn at hans assistent også følger med på andre barn og hvis man ikke er tett på han hele tiden så er det fort gjort at noe kan gå galt.

Jeg syns også det burde blitt gjort noe med bemanningen, men kommunen har elendig økonomi og det har gått hardt utover barnehagene. Det hjelper fint lite for meg å klage på dette for det er ikke noe å hente :(

Jeg har tidligere tatt opp problemet med at det ikke er vedtak på assistenttimene, for hvis assistenten er syk eller på ferie så blir det ikke satt inn vikar. da får jeg beskjed om at det uansett vil være en som følger han tett, men det går igjen utover de andre barna (noe styrer i bhg syns det er rart jeg bryr meg om, for da er det ikke mitt barn det går utover).

Jeg tenker at når de ikke kan være tett på han hele tiden så burde de i det minste passe på så det ikke er veldig lett for han å skade seg selv eller andre.

For meg spiller det ingen rolle hvem som er "skyldig" om noe skulle skje. Hvis barnet mitt kaster stein i hodet på et annet barn så er det egentlig bhg sin "skyld", men så er det mitt barn som har gjort det. Og det endrer jo ikke det faktum at et barn har blitt skadet, og at man enkelt kunne unngått det.

Jeg vet at min sønn kan utagere og i lek med andre barn er jeg alltid tett på for å hindre det. Han forstår ikke de sosiale kodene og hva de andre barna sier, så om noen kommer inn i hans lek og tar noe (han lager seg systemer, og blir veldig opphengt) så kan han bli helt hysterisk og ende opp med å skade de rundt. Derfor sitter jeg alltid ved sidenav og "leser" de andre barna for han, sånn at det ikke ender opp med utagering. Dette syns jeg bhg burde vært flinkere til også, men dessverre går det ikke når de har så lav bemanning :(

Godt å høre at det ikke er jeg som er hysterisk. Jeg vet barn kan skade seg, men føler jo at det blir feil å bare la det skje når man kan forutse det. Hvis man har et barn som lett løper ut i gata og kan bli påkjørt så passer man jo godt på barnet når man går langs traffikert gate. Man lar ikke barnet løpe fritt rundt og sier "jaja, sånt skjer" om barnet blir påkjørt

Ts

Anonymous poster hash: 59181...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...