skravlebøtte Skrevet 23. mai 2015 #1 Skrevet 23. mai 2015 Hei! Begynner på Treider jus til høsten og skal gå der i 3 semestre før privatisteksamen på UiO. Har tenkt til å begynne å lese litt før semesteret begynner så jeg er litt godt forberedt, fordi jeg tenker meg at dette kan bli tøft. Noen tips til hvordan jeg skal starte? Hvilke bøker trenger jeg? Og må jeg ha ex-fac for å få 1.avd godkjent? Blir takknemlig for svar
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 Hei, Smart av deg å forberede deg før semesteret starter. Først og fremst må du huske å ta litt ferie og kose deg i sommer. Jussen er ikke så krevende som mange tror. For å bli en god student er første bud å skille mellom skole og fritid/ferie! Hvis du virkelig ønsker å være godt forberedt ville jeg satt av to-tre uker før semesterstart til gjennomlesing av pensum. Du bør gjøre det i følgende rekkefølge: 1. Les nøye gjennom kompetansemålene til de aktuelle ermene. 2. Sjekk innholdsfortegnelsen i bøkene. 3. Les igjennom de aktuelle lovene som er sentral i undervisningen. 4. Skum gjennom pensum. Dette bør ta to uker om du er effektiv. Det vil gi deg et lite stressende semester fordi du alltid vil ligge i forkant med pensum Når det gjelder exphil er det obligatorisk ved alle universitetsstudium. Lykke til Hilsen jusstudent Anonymous poster hash: 5453d...83b 2
skravlebøtte Skrevet 25. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2015 Hei, Smart av deg å forberede deg før semesteret starter. Først og fremst må du huske å ta litt ferie og kose deg i sommer. Jussen er ikke så krevende som mange tror. For å bli en god student er første bud å skille mellom skole og fritid/ferie! Hvis du virkelig ønsker å være godt forberedt ville jeg satt av to-tre uker før semesterstart til gjennomlesing av pensum. Du bør gjøre det i følgende rekkefølge: 1. Les nøye gjennom kompetansemålene til de aktuelle ermene. 2. Sjekk innholdsfortegnelsen i bøkene. 3. Les igjennom de aktuelle lovene som er sentral i undervisningen. 4. Skum gjennom pensum. Dette bør ta to uker om du er effektiv. Det vil gi deg et lite stressende semester fordi du alltid vil ligge i forkant med pensum Når det gjelder exphil er det obligatorisk ved alle universitetsstudium. Lykke til Hilsen jusstudentAnonymous poster hash: 5453d...83b Tusen takk for svar! Litt greit å spørre om erfaringer og hvordan man skal komme i gang, fordi jeg føler meg litt "lost" på en måte, og det er alltid greit å være litt forberedt så det ikke kommer som julekvelden på kjerringa, fordi jeg også har følt at UiO ikke har vært så flinke til å forklare, så jeg aner ikke om jeg må ha ex-fac for å studere jus heller, haha. Selvfølgelig skal jeg ta meg ferie, og det blir veldig godt etter jeg har lest og lest i flere timer om dagen over mange mnd..!! Men på den annen side føler jeg at jeg ikke har en dritt å gjøre, så nå kjeder jeg meg kjempemye frem til jeg får svar på om jeg har bestått semesteroppg. i ex-phil eller ikke. Da jeg leste til ex-phil gjorde jeg mye av det samme, men satt meg ikke så nøye inn i kompetansemålene, noe som kanskje er smart å gjøre nå. Har hatt rettslære på vgs (riktignok noen år siden nå), så er ikke helt blank på området Vil vel også tro det er smart å begynne å lese tidlig, ift at en forstår mer med tiden og etterhvert som man leser så man også lettere kan se "linjene" i pensum.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #4 Skrevet 25. mai 2015 Ja, hvis du allerede har god studieteknikk inne kommer du til å klare seg kjempebra! Når du begynner kommer det til å være en del bessevissere som elsker å belære førsteårsstudenter. Ikke ta alt for god fisk (inkludert det jeg sier)! Første året på studiet holder det å lese en normal arbeidsdag og ta fri i helgene, så sant du har en god studieteknikk og ikke tar hundre facebook/kaffe-pauser i løpet av en dag. Mitt beste studietips er ikke å stresse fordi du føler du ikke leser like mye som alle andre, og ikke stresse over karakterer. En eller flere ganger får man en elendig karakter, og ikke mist troen på deg selv av den grunn. Fikk det samme rådet da jeg startet. Syntes det hørtes veldig banalt og selvsagt ut, men i etterpåklokskapens lys kunne jeg ønske jeg tok det mer til meg. Det er fort gjort å bli grepet av karakterjaget og det sosiale presset. Resultatet er dessverre som regel at man tar opp igjen fag på bekostning av andre fag, og slik kommer inn i en ond sirkel. Til slutt har man ikke flere gjentak og begynner å utsette eksamener. Si deg fornøyd med en C, og husk at omtrent alle jusstudenter får en relevant jobb innen ett år etter studieslutt. Uavhengig av karakterer. Det venter et helt yrkesliv etter fem år med utdannelse. Det er yrkeslivet som står for dannelsen! Anonymous poster hash: 5453d...83b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå