Gå til innhold

Uetisk å ta til seg gratis kattunge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Så, jeg har bestemt meg for å få meg katt! :rodme: Og nå vil jeg høre deres meninger når det gjelder følgende:

Jeg vil ha kattunge, og ikke voksen katt... Hele tiden har jeg tenkt at jeg vil ta til meg en av de gratise kattungene på finn som trenger et hjem! MEN så leste jeg såvidt litt av en debatt her en dag, om at det ikke er så bra. Da "støtter" man det at folk ikke gidder kastrere/sterilisere kattene sine... Er det da bedre å kjøpe en blandings-kattunge til en tusenlapp, enn å ta til seg en gratis?

Anonymous poster hash: 6e02c...18b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ta en kattunge fra Dyrebeskyttelsen? Da støtter du en VELDIG god sak :)

Anonymous poster hash: 20793...b14
  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ta en kattunge fra Dyrebeskyttelsen? Da støtter du en VELDIG god sak :)

Har sett etter det, men ikke funnet noen kattunger, kun voksne :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok kjøpt fra db. Det er jo ikke så dyrt som det kan se ut ved første øyekast; kattene fra db er gjerne chippet og vaksinert, noe gratiskattene fra finn neppe er. Og, selvsagt, jeg vil heler støtte db enn folk som ikke gidder ta ansvar.

Anonymous poster hash: e8efe...d59
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har sett etter det, men ikke funnet noen kattunger, kun voksne :)

Ta kontakt med dem, de får jevnlig inn kattunger. Men de har strenge regler for hvem som kan få katt så greit å avklare dette først.

Anonymous poster hash: 99fc1...009

• Liker 7
Skrevet

Nei, jeg føler det nesten er mer uetisk å ikke ta gratis kattunger..Da noen slår ihjel uønskete kattunger og andre dumper dem..Da vil jeg ta imot en pus og gi den ett godt hjem + kastrere, vaksinere og chippe katten selv...(ikke selv...selv...såklart hos en veterinær)
men igjen, jeg kan ikke ha katt, da jeg er veldig allergisk, men hadde jeg tålt katter, så ville jeg gjort det ^^

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg føler det nesten er mer uetisk å ikke ta gratis kattunger..Da noen slår ihjel uønskete kattunger og andre dumper dem..Da vil jeg ta imot en pus og gi den ett godt hjem + kastrere, vaksinere og chippe katten selv...(ikke selv...selv...såklart hos en veterinær)

men igjen, jeg kan ikke ha katt, da jeg er veldig allergisk, men hadde jeg tålt katter, så ville jeg gjort det ^^

Det er ikke uetisk ovenfor akkurat den katten du tar til deg, men jeg vet om flere som får kull på kattemor hver vår fordi de får gitt bort kattene uansett. Og man opprettholder denne dynamikken og bidrar til mer uetisk kattehold ved å ta til seg kattunger fra disse.

Synd for kattene som ikke har gjort noe galt da. Men riktig i ett litt større bilde.

Anonymous poster hash: 99fc1...009

• Liker 12
Skrevet

Niks, gratis kattunger av gatemixtypen er det beste som er det.

Skrevet

Hei!

Så, jeg har bestemt meg for å få meg katt! :rodme: Og nå vil jeg høre deres meninger når det gjelder følgende:

Jeg vil ha kattunge, og ikke voksen katt... Hele tiden har jeg tenkt at jeg vil ta til meg en av de gratise kattungene på finn som trenger et hjem! MEN så leste jeg såvidt litt av en debatt her en dag, om at det ikke er så bra. Da "støtter" man det at folk ikke gidder kastrere/sterilisere kattene sine... Er det da bedre å kjøpe en blandings-kattunge til en tusenlapp, enn å ta til seg en gratis?

Sånn som jeg ser det er det ikke uetisk av deg å ta imot en katt fordi den er gratis, men problemet er at når katter gis bort kan det hende at de gis til folk som ikke vurderer/gidder å bruke så mye penger på dem eller ikke har tenkt seg tanken at den katten vil koste noe og som blir overrasket når de hører hva det koster å kastrere/sterilisere.

Når man selger en katt sikrer man seg på å fjerne en en del av disse personene.

Da jeg kjøpte min katt fortale selgeren meg at en familie skulle ha den før meg, men dagen de skulle hente den avlyste de fordi de syntes det ble altfor dyrt for dem å kjøre i en time og betale 700kr for den.

Så han var glad for at de ikke hentet den. Hadde katten vært gratis hadde de kanskje hentet den, men ikke nødvendigvis å sterilisere den eller gå til dyrlegen ved behov...

Enten hadde de dårlig råd eller gad de ikke å bruke penger på katten, i begge tilfeller var det bra at de ikke fikk katt...

Det er et eksempel på hvorfor det er bedre å selge enn å gi bort selv om man blir allikevel ikke sikret på at katten eller hunden får den omsorg den trenger

Ja! Det er ikke bare bra for katten, men også for den som får benytte seg av den nye ledige plassen der :) Så du redder muligens to katter ved å ta en derfra

• Liker 5
Skrevet (endret)

Nettopp!

Tenk, TS. Om du ikkje tar imot den katten, er det ein moglegheit for at den ender opp hos dyrebeskyttelsen til slutt uansett. Eller blir tatt livet av fordi ingen vil ha den.

Go for it 👍🏻

Endret av Kjibba
  • Liker 1
Skrevet

Forstår hvorfor du ønsker deg en kattunge - kattunger er uendelig søte!

Bare husk at alle kattunger blir voksne katter. Hvorfor ikke ta til deg en katt fra dyrebeskyttelsen?

• Liker 1
Skrevet

DB pleier ikke å legge ut kattungene på nett, om det bare er der du har sett. Vi går mot høysesong for kattunger nå, og det kommer til å kry av de på hjelpesentrene til DB. Du må betale, men da er de sjekket, chippet og kastrert, så i det store og det hele blir det billigere.

• Liker 5
Skrevet

Det er uansett flere katter og kattunger enn det de som etterspør dem. Det spiller ingen rolle hvor, og det er en kjent sak at kattunger er mer attraktivt for de fleste.

Dyrebeskyttelsen og andre frivillige organisasjoner omsetter kattunger fort, og de setter vilkår for adopsjonene hos dem. Disse kattene har allerede blitt hjemløse. Det samme med de voksne, og enkelte av dem er det bare personer med kompetanse som kan ta. Men heldivis er det nokså mange av dem som vil ha en katt med noen utfordringer.

Ta en gratis kattunge du, med det er en fin ting å støtte den lokale foreningen for arbeidet deres, så du kan kanskje gi disse pengene til dem?

• Liker 2
Skrevet

Forstår hvorfor du ønsker deg en kattunge - kattunger er uendelig søte!

Bare husk at alle kattunger blir voksne katter. Hvorfor ikke ta til deg en katt fra dyrebeskyttelsen?

Fordi noen katter fra DB kan fortsatt være veldig sky ovenfor mennesker, særlig om de er voksne katter og blir plassert en helt annen plass *igjen*, noen har kanskje vært lenge borte ifra mennesker og selvom de har vært plassert i fosterhjem så blir det mye arbeid med å sosialisere dem på nytt igjen.

Kan være mye arbeid med voksne katter fra DB.

Og om man er førstegangs katteeier, så bør man nesten bare velge en kattunge da det å mye mulig ta imot en katt med adferdsproblemer når man ikke har erfaringer med katter fra før kan, kan være veldig tungt.. :)

Samme er det når man får en hund ifra DB, om aldri har hatt hund før. Så viser det seg at hunden er sky, blir fort nervøs, redd og virker aggresiv og den nye eieren vet ikke hvordan man skal få bukt med dette da de aldri har hatt ett dyr før.

Derfor kattunge om man ikke har hatt katter før..

Ikke kom å si at "Om du ikke vet hvordan man skal håndtere ett dyr, så bør du ikke skaffe det" Vel....Har vel egentlig mye med erfaringer å gjøre og man lærer så lenge man lever xP

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår tankegangen, men nei. Noen dyreiere er uansett håpløse, og lærer kanskje ikke noe som helst selv om de må slå i hjel x antall katteunger. Trist, men sant

Finn deg en katt du har lyst på, og gå for den. Med god samvittighet.

• Liker 2
Skrevet

Om få uker strømmer kattungene inn til DB, Kattens Vern og andre frivillige organisasjoner. Det er like sikkert som banken. Fosterhjem og hjelpesentre fylles opp, kapasiteten blir sprengt og de som jobber der jobber skjorta av seg. Ta meg selv f.eks. Jeg har vel ikke hatt noe som kan kalles ferie om sommeren på 30 år, for da har jeg sittet her med x-antall kattunger som ikke kan forlates (nå har jeg måttet gi meg pga helsa).

Det er kattunger som fødes av de som ble hjemløse i fjor og har overlevd vinteren. Èn hjemløs kan lett skjule seg og ikke bli funnet, mens et kull kattunger er lettere å oppdage. Så har du alle de som blir dumpet. Vi finner kattunger som er satt ut i skogen og på øde steder, i containere, i pappesker satt på trappen vår o.s.v. Dette er katter som tas inn, fordi de ellers ganske enkelt ikke vil overleve til neste dag.

Det betyr at andre katter med stort behov må vente.. Voksne utmagrede katter med innvollsorm, åpne sår etter slossing, tovete pels som smerter, katter som skulle vært tatt inn og kastrert, ja, de må simpelthen vente. De holdes i live ved at de mates ute til det er ledig plass. Og den eneste måten det kan bli en ledig plass på er at noen tar en kattunge! Så ved å ta en kattunge fra en av disse organisasjonene så hjelper du ikke bare èn katt, men fler!

Du betaler lite i forhold til det du faktisk får. Kattungene har fått ormekur og full helsesjekk, som oftest første del av vaksine, mange er allerede kastrerte (eller blir det ved at organisasjonen dekker og organiserer det), mange er også chippet. Det er litt ulikt hvordan det praktiseres. Du får vite forhistorien til katten. Og ikke minst, er du uerfaren katteeier, vil du få støtte livet ut av erfarne kattemennesker som jobber der. Du kan henvende deg for råd og spørsmål vedr. katteholdet, eller om pus f.eks skulle bli syk. Det kan m.a.o være en stor trygghet å velge en kattunge fra en av disse organisasjonene.

Velger du en kattunge fra en som bare ikke har giddet å kastrere katten sin, er du- enten du vil det eller ikke- med på å støtte opp under et useriøst kattehold. Så lenge de opplever at de får gitt bort kattungene, vil de fleste bare la humla suse til neste kull kommer.. og neste.. og neste... Du må også være klar over at veldig mange sier de skal kastrere katten etter at dette kullet er gitt bort, men det skjer aldri.

Opplever de derimot at det er svært vanskelig å få gitt de bort og at de må be om hjelp fra en frivillig organisasjon, eller at de tar turen til veterinæren for å få avlivet friske kattunger, er neste skritt garantert at kattemor blir kastrert! Resultatet er at uendelig mange triste skjebner er unngått.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke helt problemet med å ta inn en gratis katt. Katten er født uansett, og uansett hvor mye man gjerne vil stoppe uønskede kattekull er kattungen født enten man vil eller ikke. Om man får katten fra Dyrebeskyttelsen eller ikke mener jeg ikke spiller noen rolle: kattene trenger et hjem uansett.

Det du derimot må sørge for er at du har en plan når du tar inn en liten kattunge. Den bør kastreres/steriliseres og du bør ha råd til å kunne ta den jevnlig til veterinær. Hva gjør du hvis du må reise bort? Skal du ha forsikring? Hva slags fôr skal du velge? Hva gjør du hvis katten blir syk? Det er mye å tenke på. Å ha en katt er faktisk et stort ansvar. Det er et liv som fortjener å bli tatt vare på.

Og husk at kattunger blir voksne de også, de er ikke alltid små og søte. Eller, de blir store og søte. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet med å ta inn en gratis katt. Katten er født uansett, og uansett hvor mye man gjerne vil stoppe uønskede kattekull er kattungen født enten man vil eller ikke. Om man får katten fra Dyrebeskyttelsen eller ikke mener jeg ikke spiller noen rolle: kattene trenger et hjem uansett.

Da synes jeg du skal ta turen til et av sentrene til Dyrebeskyttelsen og se på de kattene de har tatt inn. Les det Aurora M har skrevet en gang til også, med det samme.

TS, ta kontakt med DB. Da gjør du en god gjerning og påvirker livene til flere katter enn den ene.

Anonymous poster hash: cd400...403

• Liker 6
Skrevet

Jeg fikk en kattunge gratis, og det falt meg aldri inn at det skulle være uetisk. Det gjør det heller ikke nå etter at jeg har tenkt over det.

Tok inn en katt som hadde blitt "reddet" fra en gård. Den var redd for alle i sitt ene år lange liv (ble påkjørt) og hadde konstant mark i magen. Skal aldri få katt som jeg ikke vet kommer fra et godt hjem igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Neida. Bare hvis du tar imot en kattunge som er yngre enn de 12 ukene de skal være før de forlater mor og søsken, og hvis du unnlater å kastrere og dermed forårsaker nye, overflødige kull.

Men det er BEDRE å få katt fra Dyrebeskyttelsen eller lignende. Det er garantert haugevis av kattunger ledige der snart, men de annonseres ofte ikke. Siden du har tenkt denne tanken antar jeg du er en ansvarlig potensiell katteeier og det vil antakelig ikke være noe problem for deg å få tak i kattunge fra Dyrebeskyttelsenhvis du bbare sender en mail og presenterer deg selv og hva du har å tilby katten, samt tar en tur på besøk til hjelpesenter/fosterhjem eller hva enn som er aktuelt for organisasjonene i ditt område.

Anonymous poster hash: 0abc9...a5e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...