Gå til innhold

Hvor tidlig bestemte dere om hva dere ville bli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter som i en alder av 15 år er fast bestemt om hva hun skal bli. Hun skal gå 2 år på skole,2 år i lære og ta fagbrev. Så åpne butikk.

Hun er så bestemt att jeg blir skremt😀

Vil så klart støtte henne så godt jeg klarer fremover,å glad hun vet hva hun vil.

Hun er ett sta vesen og får det nok til.

Hvordan er det med andre foreldre,har dere barn som i tidlig alder var fast bestemt på dette eller er 15 år tidlig og virkelig vite dette

Anonymous poster hash: a84ff...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Identifisering er viktig i den alderen, spesielt da videregående omtrent spesialiserer ungdommene fra første år.

Men hvem vet, kanskje finner hun ut av det etter noen år at hun vil velge annerledes.

Tror du bare skal smile, lene deg tilbake og støtte henne i sine egentlig veldig sunne fremtidsplaner :)

Endret av Sannerlig
Skrevet

Er 18, går realfag, har ingen anelse hva jeg vil bli. Vet bare at det blir noen år på universitetet på en for øyeblikket ukjent linje.

AnonymBruker
Skrevet

Identifisering er viktig i den alderen, spesielt da videregående omtrent spesialiserer ungdommene fra første år.

Men hvem vet, kanskje finner hun ut av det etter noen år at hun vil velge annerledes.

Tror du bare skal smile, lene deg tilbake og støtte henne i sine egentlig veldig sunne fremtidsplaner :)

jeg og pappa støtter henne uansett.. Men hun har jo vært så fast bestemt på dette lenge.. Vi har snakket med henne om både det positivt og negativet med dette yrket,men hun gir klar beskjed om at dette skal hun

Skrevet (endret)

jeg og pappa støtter henne uansett.. Men hun har jo vært så fast bestemt på dette lenge.. Vi har snakket med henne om både det positivt og negativet med dette yrket,men hun gir klar beskjed om at dette skal hun

Bein i nesa på hun der. Liker henne allerede :)

Og ikke fortvil, om hun finner ut av at hun vil andre ting i livet senere, skal du se hun får til det også. Mulighetene som voksen, både utdannelse, etterutdanning osv samt arbeidsliv og mulighetene deretter, er faktisk gigantiske i norden.

Endret av Sannerlig
Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Jeg husker at jeg visste hva jeg ville bli når jeg var 13-14 år. Før det hadde jeg mange ulike ønsker, men sykepleier har alltid vært noe jeg har ønsket å bli. Litt merkelig i grunn, for jeg har ingen i familien eller i andre nære relasjoner som er sykepleier. Men nå holder jeg altså på å utdanne meg til å bli sykepleier :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker bare at jeg skulle bli bonde, jordmor, trailersjåfør, jobbe på Rema 1000, bilmekaniker...

Det ender opp med at jeg blir lærer :-)

Jordmorutdanninga tenkte jeg på helt fram til jeg var 19 år.

Anonymous poster hash: 9e881...895

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fremdeles usikker og jeg har passert 30 og gått 3 linjer på universitetet.

Anonymous poster hash: 0c835...072
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, jeg ville bli så mye rart. Jobbe i barne-TV, lærer, jobbe på lab (hehe, synes frakkene var tøffe), barnevernspedagog, psykolog.... Begynte på lærerutdanninga, men savnet tettere kontakt med elevene. Ser ut som jeg heller blir spesialpedagog!

Anonymous poster hash: c0d6e...8d3
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som datteren min. Veldig målrettet og viljesterk. Hun bestemte seg for hva hun skulle bli da hun var til år og har jobbet mot det målet siden. Nå er hun 23 og snart ferdig med denne utdannelsen og hun har gjort det veldig bra hittil. Hun studerer i utlandet og får topp karakterer. Støtt datteren din fullt ut, hun identifiserer seg tydeligvis med denne karrieren og kommer til å gjøre det bra og trives med jobben sin. Dessuten er det aldri for sent å snu hvis det skulle vise seg å være feil.

Anonymous poster hash: 607b8...3b1
AnonymBruker
Skrevet

Så heldig hun er som vet hva hun skal bli! :)

Jeg vet det fortsatt ikke og kommer nok aldri til og finne ut av det heller.

Anonymous poster hash: 96048...cd3

AnonymBruker
Skrevet

Støtt og se hva som skjer. Men åpne butikk er ganske risikabelt, og det kan være gret å realitetsorientere henne. Er hun såpass moden at hun er såpass sikker på hva hun vil, er hun moden nok til å forstå hvorfor det mest sannsynlig er en dårlig ide. Fortell henne hva som forventes, hvordan det er å drive butikk, samt det økonomiske med det. Enten blir hun mer gira, eller så legger hun det fra seg. Uansett er det greit å ha all informasjon.

Jeg visste ikke hva jeg ville bli før jeg var over 20. Ville mye forskjellig, var flink til mye ulikt. Jeg valgte retning, men jeg er ikke 100% sikker på hva som er drømmen enda, selv om jeg leverer masteren om to uker.

Anonymous poster hash: 04759...20c

Skrevet

Jeg skulle bli dyrlege fra jeg var omtrent 5 og fikk være med dit for aller første gang til jeg ble sånn... 15 kanskje! Synes det var kjempespennende og kunne aldri tenke meg å jobbe med noe annet. Nå studerer jeg noe heeelt annet! haha :laugh:

Skrevet

Jeg går nå 2 året på en bachelorgrad og vet enda ikke hva jeg vil jobbe med. Er et ganske generelt studie, og trives godt altså!

Har en god venninne som jeg har kjent hele livet. Hun visste hva hun ville bli veldig tidlig, sikkert fra 10årsalderen. Hun studerer dette nå, og er enda bestemt på at det er dette hun vil bli.

Skrevet

har villet bli dyrlege siden barnehagen, og nå er jeg snart ferdig utdanna :)

Gjest Keikolina
Skrevet

Bestemte meg når jeg var 19 at jeg ville jobbe på lager.

AnonymBruker
Skrevet

Er jo veldig mange som har yrkesvalget klart når de er på alder med TS sin datter. Mange som velger yrkesfag på vgs feks. med tanke på et bestemt yrke. Ikke noe uvanlig med dette, men heller ikke uvanlig at mange bruker lengre tid. Har inntrykk av at mange studerer veldig generelle fag på universitet fortsatt uten å ane hva de skal bli.

Anonymous poster hash: b749a...789
Skrevet

Når jeg var 15 år var jeg fast bestemt på hva jeg ville bli og det ble jeg. Sluttet innen yrket for noen år siden (etter 5 år) og er i gang med annen utdannelse. Men jeg angrer ikke på at jeg tok valget den gangen, det var det som var riktig for meg da og jeg har lært masse innen et felt jeg fremdeles er interessert i. Hadde nok angret om jeg ikke valgte som jeg gjorde.

Skrevet

Jeg er 25 år og aner ikke :vetikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...