Riskrem Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Holde på å strikke en kofte og har akkurat begynt på det første ermet. Det er ikke mønster på ermet før alt strikkes sammen i raglanfelling. Ermene strikkes på strømpepinner. Det står: Strikk 6 cm vrangbord rundt 1r, 1vr. --> Ok det har jeg gjort. Sett et merke rundt første og siste m = merkemaske. Strikk glattstrikk, samtidig som det økes 1 m på hver side av merkemasken. Gjenta hver 3 cm. Jeg har bokstavelig talt rundet google for å forstå hvordan jeg skal gjøre det! Finner ikke ut av det. Skal jeg lage en merkemaske på starten av hver eneste omgang? Og den skal være vrang eller? Er den i tillegg til de andre maskene? Eller skal jeg ta første maske på hver omgang og gjøre denne om til merkemasken? Hvorfor står det "sett et merke rundt første og siste maske"? Rundt hvor da? Er helt lost jeg og håper noe kan forklare hva dette betyr!
Antlers Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Jeg har bare brukt merkemaske i et par oppskrifter før, så håper du får bedre svar enn dette etterhvert, men jeg prøver å bidra med det lille jeg vet Merkemasken er den første masken på runden og telles ikke som en del av oppskriften/mønsteret. Du skal sette en markør foran og bak denne masken for å huske at den skal strikkes vrangt, slik at mønsteret blir pent og jevnt i overgangen til ny runde.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #3 Skrevet 22. mai 2015 Merkemasken er bare den masken du øker på hver side av. Sett et merke rundt kan bety å sette en maskemarkør på hver side, eller du kan sette en markør i selve masken (kommer an på hvilke markører du har). Jeg bruker å droppe merkemasken, men ser en fornuftig forklaring på hvorfor den er der (overgang i mønsteret) i forrige innlegg. Aldri tenkt på det sånn før! Anonymous poster hash: 662cc...113
Riskrem Skrevet 23. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 23. mai 2015 Åh, tusen takk for svar! Så merkemasken er bare et merke egentlig? Jeg strikker på strømpepinner da (som det står i oppskriften), så jeg vet jo nøyaktig hvor starten på omgangene er. Kan jeg ikke egentlig bare bruke en merketråd for å markere hvor jeg øker osv? Er som sagt ikke mønster på ermene før jeg kommer til raglanfelingen. Og før det skal jeg felle 8 m midt under ermet
onyx Skrevet 23. mai 2015 #5 Skrevet 23. mai 2015 Sjekk mønstret, så fremt det ikke står noe annet, så er merkemasken en del av mønstret og skal strikkes rett. Merkemasken markerer begynnelsen/slutten på omgangen (du lager ikke en ekstra) og hvor du skal øke, men er også med på å gi en pen økekant! Jeg bruker bare en tråd i en annen farge til å markere masken. Ofte velger jeg å bare markere overgangen mellom siste/første maske og har to masker mellom økningene (øker rett etter første maske og rett før siste). Det er fordi jeg foretrekker å øke ved å plukke opp tråden mellom to masker (fremfor å bruke kast) og da blir det penest med to masker mellom økningene så ikke maskene mellom blir for stramme.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 Merkemaske er bare en beskrivelse på en vanlig maske. Men den heter merkemaske for at du i oppskriften skal vite at merkemasken, det er den masken der. Og merkemasken brukes hos deg til å øke ved siden av. Jeg bruker tynn sytråd eller hekletråd og setter den mellom merkemaskene og legger den inn i mellom tråden jeg strikker med hver gang jeg øker, feller eller gjør andre ting ved en merkemaske for å huske og ha klart bilde på at nå har jeg gjort det jeg skal ved merkemasken. Masken strikkes likt med alle de andre maskene med mindr enoe annet er spesifisert i oppskriften. Brukes mye i kunstrikkoppskrifter, fordi der er det nesten bare hvilepinnene som strikkes uten å gjøre noe med maskene.Anonymous poster hash: 5d7ad...c8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå