Gå til innhold

Barn lærer å samarbeide når de spiller i korps

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et ganske fint innlegg fra en "korpsmamma" - hun mener at barn lærer å samarbeide bra i gruppe (slik kravene er i bedrifter). God trening før barnet ditt tar sin lengre utdannelse og starter sin karriere i en større bedrift 😄🗽✈️?

http://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/article1581852.ece?utm_source=apsis&utm_medium=nyhetsbrev&utm_campaign=385075

Anonymous poster hash: d7629...b55

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det meste av lagsport lærer barn samarbeid.

Anonymous poster hash: 4f695...9ec

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du leste innlegget.

Du må lese hele innlegget for å se poenget.

"Korpsmammaen" (som er mor til 3 barn) har barn i ulik idrett også. Så hvis du leser hennes innlegg og poeng så ser du hvorfor korps er den beste læringsarenaen for samarbeid.

Hun kommer med ganske gode argumenter. Som f.eks: i lagsport blir det konkurranse og ikke alle kan være med. Som denne moren skriver: hennes datter på 10 år er SÅ fornøyd med korps fordi hun er viktig og får utfolde seg: og alle er avhengige av hverandre: de får kun til noe sammen, derfor må de samarbeide.

I en bedrift gjelder samme prinsipp som i korps:

Totalen må gjøre det bra og hver og en må være så best de kan - men de må spille med hverandre i samme retning og lederen må lede: ellers kommer man ingen vei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du leste innlegget.

Du må lese hele innlegget for å se poenget.

"Korpsmammaen" (som er mor til 3 barn) har barn i ulik idrett også. Så hvis du leser hennes innlegg og poeng så ser du hvorfor korps er den beste læringsarenaen for samarbeid.

Hun kommer med ganske gode argumenter. Som f.eks: i lagsport blir det konkurranse og ikke alle kan være med. Som denne moren skriver: hennes datter på 10 år er SÅ fornøyd med korps fordi hun er viktig og får utfolde seg: og alle er avhengige av hverandre: de får kun til noe sammen, derfor må de samarbeide.

I det virkelige liv er det også konkurranse, så det blir en del av læringsprosessen. Det er ikke sånn i arbeidslivet at "alle får være med" uansett ferdigheter. Konkurranse og samarbeid trenger ikke være motsetninger. Men barn må selvsagt få drive med det de vil enten det er fotball eller korps. At barn og hornmusikk er en kombinasjon som kan ligne lyden av en katt i en tørketrommel, får være korpsmammaene og pappaenes problem. Selv stakk jeg utenlands på 17. mai. :laugh:

Anonymous poster hash: 14b4a...068

AnonymBruker
Skrevet

At korps passer noen barn bedre enn andre er jeg ikke i tvil om. Men at korps er det beste stedet for å lære samarbeid er jeg ikke enig i, det lærer man mange steder, også i lagidrett, som nevnt over.

Blir ganske tåpelig å framheve noe som "best" egentlig, det handler jo om å finne det som passer best for en selv. Mine unger elsker å bevege seg, være med på et lag OG konkurrere og de elsker idretten sin, derfor driver de med lagsport. Ingen av dem ville valgt korps foran idrett. Jeg mener at i lengden er det også sunnest å drive med sport og få inn gode treningsvaner.

Anonymous poster hash: 761a1...7ea
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått med meg alle korps-tingene i media og alle fremstiller et annet bilde enn det jeg opplevde. jeg var elendig, spilte feil og fikk egentlig aldri noen venner i korpset. Det var noe helt annet i DNT og på dansen, der fikk jeg utfolde meg, lære nye ting og fikk gode venner.
Jeg liker korps veldig godt, og jeg tror at hvis man treffer på samholdet er det knall, men det funker nok ikke for alle.

Anonymous poster hash: bcf11...39b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spilte i korps fra jeg var 9 år til jeg var 20 år. Da ble jeg nesten kastet ut av skolekorpset men holdt på lenge i voksenkorps. Dette er noe jeg aldri glemmer. Samholdet blandet alle var helt topp.

Mine foreldre stilte alltid opp i alle de årene og min mamma sier enda"det er ingen skikkelig 17 mai etter at du ga deg i korpset. Nå kan vi ikke være med å stelle til 17 mai på skolen"

Nå har ingen av mine barn villet være med i korps, de er gale etter fotball. Men jeg håper at barn fortsatt får lov og vil være med i korps. 17 mai uten korps tror jeg blir kjedelig

Anonymous poster hash: 95434...aa1

Skrevet

Nja - bortsett fra de barna som ikke har særlig talenter i kroppslig utfoldelse. Som meg. Jeg ble alltid valgt sist, fikk aldri ballen og sto gjerne i et hjørne under hele kampen. Ikke mye samarbeid der, gitt.
  • Liker 5
Skrevet

Nja - bortsett fra de barna som ikke har særlig talenter i kroppslig utfoldelse. Som meg. Jeg ble alltid valgt sist, fikk aldri ballen og sto gjerne i et hjørne under hele kampen. Ikke mye samarbeid der, gitt.

Men, tror du basert på denne erfaringen at barn kanskje er kompetative av natur og alltid ønsker å vinne? Siden selekteringen ser ut til å foregå med slike resultat som med deg at de dårligste blir valgt sist, når barna selv får velge lag?

Og er da korps med sine begrensede muligheter for å konkurrere kanskje kun kan fungere som en hemmer for senere konkurranse i arbeidslivet?

Skrevet

Men, tror du basert på denne erfaringen at barn kanskje er kompetative av natur og alltid ønsker å vinne? Siden selekteringen ser ut til å foregå med slike resultat som med deg at de dårligste blir valgt sist, når barna selv får velge lag?

Og er da korps med sine begrensede muligheter for å konkurrere kanskje kun kan fungere som en hemmer for senere konkurranse i arbeidslivet?

Jeg tror noen har mer konkurranseinstinkt enn andre, barn som voksne. Og det er bra i noen tilfeller, men i arbeidslivet er man også i mange avdelinger og arbeidsplasser avhengig av samarbeid og ikke konkurranse.
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulighet for å konkurrere i korps - og som enkeltmusikant. Mange korps velger å ikke konkurrere nettopp for å unngå konkurransen, ikke fordi samarbeider er dårlig eller fordi musikantene ikke er gode nok. Så er det sagt. :)

Jeg skulle heller ikke begynne i korps, i følge mine foreldre. Etter 20 år er størstedelen av min omgangskrets korpsfolk, samboeren min spiller i korps og jeg er fortsatt aktiv, på amatørnivå. Mange av mine tidligere medmusikanter er i dag proffe musikere og lever av hobbyen sin.

Jeg mener ikke å si at korps er "bedre" enn noe annet, men heller bidra til å avmystifisere at korps er så mye jobb og stress. :)

Anonymous poster hash: 73489...20e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At korps passer noen barn bedre enn andre er jeg ikke i tvil om. Men at korps er det beste stedet for å lære samarbeid er jeg ikke enig i, det lærer man mange steder, også i lagidrett, som nevnt over.

Blir ganske tåpelig å framheve noe som "best" egentlig, det handler jo om å finne det som passer best for en selv. Mine unger elsker å bevege seg, være med på et lag OG konkurrere og de elsker idretten sin, derfor driver de med lagsport. Ingen av dem ville valgt korps foran idrett. Jeg mener at i lengden er det også sunnest å drive med sport og få inn gode treningsvaner.

Jeg er enig med deg i at det er tåpelig å fremheve noe som best, og det er utrolig synd at du slår i hjel ditt eget argument med siste setning i avsnittet.

Aktivitet er sunt, sport også. Og selv om all sport er aktivitet, er det ikke slik at all aktivitet er sport/idrett.

Jeg finner ikke igjen rapporten, men det er vist at en time marsjering og spilling har samme treningseffekt som to timer på fotballbanen.

Og lungekapasiteten til en som spiller et blåseinstrument (fortrinnsvis messing, jeg vet ikke hvordan treblås stiller seg i en slik sammenheng) er vanligvis ekstremt stor!

Min datter har astma, og hun klarte å spille i korps og spille håndball, men i løpet av kort tid etter at hun sluttet i korpset falt også lungekapasiteten såpass at hun fikk problemer med å løpe på banen.

For å klare følge med på håndballen måtte hun fortsette med spillingen.

Anonymous poster hash: a31c4...f83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Speidern vil jeg tro er bedre. Der lærer man både samarbeid og selvstendighet i tillegg til at man må være medmenneske og tenke på de andre.

Anonymous poster hash: 895ed...405

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Korps er for mange bra, men selvsagt er det her som på de fleste andre områder, ikke noe for alle.

Barnet mitt gikk selv i korps i ca 10 år (hun drillet), og hadde noen flotte år. Jeg tror at noe av grunnen til at man får så godt samhold i korps er at de har endel overnattingsseminarer og turer igjennom året, og da blir medlemmene godt kjent med hverandre.

Min datter gikk i 3 ulike korps (grunnet flytting og nedleggelse av 1 korps), og det man så i alle 3 korpsene var at de eldste var veldig flinke til å ta seg av de yngre, og at alle ble dratt med. Det var ingen som gikk alene.

Jeg er selvsagt klar over at det ikke er sånn i alle korps, men vi så det i 3 korps uavhengig av hverandre.

Anonymous poster hash: fff6e...01e
AnonymBruker
Skrevet

Var både med i korps og på idrett, og for meg var håndballen mere sosial. I korpset var det mere klikkete fordi aldersspennet var så stort, 10-16. Mens på håndballen var alle på samme alder. Og vi dro på mange flere turer enn korpset, spilte kamp i forskjellige byer og dro på turneringer, og da ble vi plutselig en hel masse lag på samme alder som ble kjent og hadde det gøy sammen. Så for min del hadde jeg mere sosialt utbytte og fikk flere venner gjennom håndballen.

Anonymous poster hash: 2eb1c...398
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er tåpelig å fremheve noe som best, og det er utrolig synd at du slår i hjel ditt eget argument med siste setning i avsnittet.

Anonymous poster hash: a31c4...f83

Jeg ser ikke poenget ditt i det hele tatt. Hva som er "best" for den enkelte å drive med for gøy på fritiden er en ting, at idrett med bevegelse og kondisjon ER sunnere for kroppen enn å sitte på rumpa å spille et instrument, kan det ikke være tvil om. Marsjering er ikke hovedgreia i korps, de fleste timene er stillesittende (evt stående) øving på instrumentene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig det samme kan sies om korps. Ikke alle er like flinke der heller, og da blir ikke mye samarbeid på dem da heller

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Totalen må gjøre det bra og hver og en må være så best de kan - men de må spille med hverandre i samme retning og lederen må lede: ellers kommer man ingen vei.

Du kan like gjerne prate om håndball, fotball eller hockey.

• Liker 3
Skrevet

Nøyaktig det samme kan sies om korps. Ikke alle er like flinke der heller, og da blir ikke mye samarbeid på dem da heller

Det er absolutt ingen i korps som blir sittende i et hjørne med henda i fanget fordi de ikke er gode nok. Ingen.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ingen i korps som blir sittende i et hjørne med henda i fanget fordi de ikke er gode nok. Ingen.

Bastant! Og feil.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...