Gå til innhold

hva synes dere om dagmammaer og hvor stort er behovet?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest i dag
Skrevet

Jeg skulle gjerne likt å visst hva dere andre syntes om "oss " uregistrerte dagmammaer og hvor stort er behovet for eks rundt i oslo området der jeg holder til.

jeg jobber som dagmamma fordi jeg er glad i barn og jeg vet jeg blir satt pris på av mine dagbarns foreldre og ikke minst det synes at dagbarna trives.

Men det er jo så mange debatter på at mange tror vi tjener fett ved å sitte på rumpa hjemme.

jeg har inkludert i min pris 2 måltider og frukt;foreldre holder bleier og våtservietter.

Jeg tar ca 4000 men øker muligens til 4300 etterhvært; da har jeg nemlig mulighet til å gi ungene mere frukt og evt gi litt mere varm mat.

Så tro det eller ei; jeg tjener ikke så mye på det.

KOM GJERNE MED SYNSPUNKTER

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har noe å gjøre så sier det seg vel selv at markedet er der, gjør det ikke?

Jeg syns det ideelle ville være at det var barnehageplass til alle de barne som ønsket, jeg tror nemlig ikke at det er HELT nok å være glad i barn. Den pedagogiske biten er veldig viktig den også.

Så, ja, det er behov for deg og jeg skulle ønske det ikke var...

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg vil ikke ha mine fremtidige barn i barnehage når de er 11mnd, jeg vil bruke dagmamma til de har blitt rundt tre år.

Gjest Anonymous
Skrevet
Så lenge du har noe å gjøre så sier det seg vel selv at markedet er der, gjør det ikke?

Jeg syns det ideelle ville være at det var barnehageplass til alle de barne som ønsket, jeg tror nemlig ikke at det er HELT nok å være glad i barn. Den pedagogiske biten er veldig viktig den også.

Så, ja, det er behov for deg og jeg skulle ønske det ikke var...

jeg er da oxo pedagogisk oppdatert om ingen proff kanskje men er oppdatt av at barna blir stimulert og bla trener motorikk

Skrevet

Det er sikkert mer enn de fleste dagmammaer (uten at jeg vet noe om det!! :) )

Hva jeg synes om dagmammaer? De behøves. Det er faktisk ikke alle som ønsker at barna skal begynne i barnehage. Men det ideelle hadd selvsagt vært om enhver kunne velge om de ville benytte barnehageplass eller ikke (digresjon!!!).

Skulle ønske at dagmammaer var registrert, og at det var kun et hvitt marked. Hadde liksomt følt det litt tryggere. Vi hadde absolutt ei flott dagmamma til eldstemann. Men når han ble 2 så mente jeg at barnehage er bedre. Han fikk da større barn å strekke seg etter og stortrives med det.

Det aller beste hadde jo vært om alle dagmammaene fikk besøk av en pedagogisk veileder et par ganger i halvåret. Dette for å tidlig kunne fange opp de barna som behøver "noe mer" og som har sneket seg forbi helsestasjonens "våkne blikk".

Ellers så synes jeg at du er en rimelig dagmamma. (Ledig fra jul?? :sjarmor: ) samt at du er opptatt av hva barna spiser og utvikling.

(Noen tar dagmammajobben på alvor, og oppdaterer seg innen det meste av "barnetemaer". Andre skal "bare" være hjemme litt lenger med eget barn og vil være dagmamma for kortere tid av økonomiske årsaker, samt for barnets selskaps skyld. De første er jeg overhodet ikke negative til. Ikke de andre heller, men jeg er da mere oppmerksom på om det er en person som vil konsentrere seg mest om egen unge eller ikke. Så er det dem som tror at det er "penger å tjene". Disse håper jeg det er få av, og jeg håper at de avslører seg før jeg overlater mitt barn til en slik.)

Skrevet

Vel, behovet er jo åpenbart enormt, ihvertfall i Oslo-området.

Jeg har barnet hos dagmamma, selv om det nok fungerer som en liten barnehage: 2 voksne på 8 barn, de har innredet en sokkelleilighet for barna og har et adekvat uteområde hvor barna leker store deler av dagen. det er bestandig meget rent og ryddig når vi bringer og henter, og de har skikkelig informasjon til foreldrene og skriver opp når og hvor mye hvert barn spiser og sover ogsånn, og ringer gjerne dersom barnet opplever noe spesielt eller er i annerledes form enn vanlig. Omtenksomt, men ikke masete. De får 2-3 måltider pluss frukt daglig, varm mat to dager i uka. Jeg er veldig fornøyd. De voksne er ikke utdannet som pedagoger, men jeg synes de følger opp hvert enkelt barn veldig bra likevel - både emosjonelt og utviklingsmessig. Barna virker veldig tilfredse og harmoniske, og jeg kan tydelig se at mitt eget barn stortrives.

Jeg må innrømme at for meg var det viktig at de jobber hvitt. Det forteller meg at de er ordentlige folk med yrkesstolthet og orden i sysakene, og personlig har jeg ikke mye til overs for svart arbeid. Men deg om din egen virksomhet.

Jeg synes dagmamma er en bra løsning når barna er veldig små, fordi jeg synes en barnehage kan bli et vel stort miljø. Og fordi jeg liker å betale med kontantstøtte :ler: Barnehageplass håper jeg å få når snuppa nærmer seg tre år.

Gjest AnnbjørgL
Skrevet

Jeg er generelt positiv til dagmammer. Har vært dagmamma selv, og datteren min er hos dagmamma. Vi var heldige og fant en dagmamma vi likte veldig godt fra første stund. Datteren min trives hos henne, og det er godt å gå fra jenta hver morgen og se at hun koser seg der hun er. Men det er ikke hvem som helst som får passe jenta vår...

Det pedagogiske tenker jeg ikke så mye på dette året jenta er hos dagmamma. Hun har oppegående foreldre, som lærer henne mye rart. :) Og barn har hun å leke med, hos dagmamma og på fritiden.

• 2 uker senere...
Gjest gjest i dag
Skrevet

er faktisk ledig fra nå av for et barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...