AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Jeg har fått brev fra NAV der både hva saken gjelder - og hele mitt fødsels -og personnummer - synlig i konvoluttvinduet. Jeg er lamslått. Hvem kan man klage til, foruten NAV selv? Er dette grunn nok for politianmeldelse? Det er jo brudd på personvern og taushetsplikt. Anonymous poster hash: 5ffc3...69c
Kanutte Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Fødselsnummeret ditt er ikke hemmelig eller taushetsbelagt. NAV har derfor ikke brutt et regelverk. Men klønete er det. 4
Kanutte Skrevet 22. mai 2015 #3 Skrevet 22. mai 2015 https://www.datatilsynet.no/personvern/Personopplysninger/Fodselsnummer/
Kanutte Skrevet 22. mai 2015 #4 Skrevet 22. mai 2015 Sorry, leste litt nøyere i lenken. Det skal ikke være synlig. Jeg ville gitt beskjed til NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #5 Skrevet 22. mai 2015 På nav sender vi stort sett brevene til "sentral print" så det er ikke noe noen gjør med vilje. Det gjør det også vanskelig å kontrollere fordi det er noen som skriver brevet og noen som andre som pakker brevet. Layouten er på en måte satt når brevet kommer til print. Uheldig ja, verdens undergang? Tja... At du har fått "avslag" eller "innvilgelse" sier jo ingenting om saken. Man kan få midlertidig avslag eller gale avslag. Anonymous poster hash: 7fbf3...005 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #6 Skrevet 22. mai 2015 NAV sendte sensitiv informasjon om min situasjon og helse, hjem til foreldrene mine. Jeg bor ikke der, og adressen de har registrert er den nye, og ikke gamle. Men allikevel så sendte de det dit. Og saksbehandleren vet at mamma leser brevene mine, så jeg var streng på at brev med sensitiv informasjon skal aldri sendes dit. Skaden var allerede gjort, og jeg måtte bare ringe å si i fra for å være sikker på at det ikke skjer igjen. Anonymous poster hash: 48d6d...6e2
Flekk Skrevet 22. mai 2015 #7 Skrevet 22. mai 2015 NAV sendte sensitiv informasjon om min situasjon og helse, hjem til foreldrene mine. Jeg bor ikke der, og adressen de har registrert er den nye, og ikke gamle. Men allikevel så sendte de det dit. Og saksbehandleren vet at mamma leser brevene mine, så jeg var streng på at brev med sensitiv informasjon skal aldri sendes dit. Skaden var allerede gjort, og jeg måtte bare ringe å si i fra for å være sikker på at det ikke skjer igjen. Anonymous poster hash: 48d6d...6e2 den du kan politianmelde er moren din. 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #8 Skrevet 22. mai 2015 NAV sendte sensitiv informasjon om min situasjon og helse, hjem til foreldrene mine. Jeg bor ikke der, og adressen de har registrert er den nye, og ikke gamle. Men allikevel så sendte de det dit. Og saksbehandleren vet at mamma leser brevene mine, så jeg var streng på at brev med sensitiv informasjon skal aldri sendes dit. Skaden var allerede gjort, og jeg måtte bare ringe å si i fra for å være sikker på at det ikke skjer igjen. Anonymous poster hash: 48d6d...6e2 Skal du anmelde noen så er det din mor, det er ulovlig å både hente og lese andres post. Anonymous poster hash: 40e89...f27 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Skrevet 23. mai 2015 På nav sender vi stort sett brevene til "sentral print" så det er ikke noe noen gjør med vilje. Det gjør det også vanskelig å kontrollere fordi det er noen som skriver brevet og noen som andre som pakker brevet. Layouten er på en måte satt når brevet kommer til print. Uheldig ja, verdens undergang? Tja... At du har fått "avslag" eller "innvilgelse" sier jo ingenting om saken. Man kan få midlertidig avslag eller gale avslag. Anonymous poster hash: 7fbf3...005 Da burde jo de som jobber ved "sentral print" få beskjed, synes du ikke? Eller at de som pakker brevet tar en ekstra titt. Noen i IT må jo også jobbe med sånne maler. Det kalles kvalitetssikring (burde egentlig være unødvendig å påpeke), så man ikke fortsetter å gjøre samme feil om igjen og om igjen. Det er etter min oppfatning en utrolig liten respekt for folks sensitive informasjon. Jeg kommer til å klage. Kanskje også melde fra til Datatilsynet. TSAnonymous poster hash: 5ffc3...69c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Du kan sende klage til NAV og be dem legge inn en avviksmelding på hendelsen. Si at du ønsker kopi av avviksmeldingen. Anonymous poster hash: d0922...417 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #11 Skrevet 23. mai 2015 Fint å ha NAV å skylde på. Men at moren din bryter loven gjør ikke noe?Anonymous poster hash: 7fbf3...005 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #12 Skrevet 23. mai 2015 Greit nok å levere en klage på dette, selv om det bare er evt postmannen som har sett det. Forhåpentligvis og sannsynligvis brydde han seg ikke, men det er likevel en feil fra Nav. Anonymous poster hash: 0f36a...17b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #13 Skrevet 23. mai 2015 Fint å ha NAV å skylde på. Men at moren din bryter loven gjør ikke noe?Anonymous poster hash: 7fbf3...005 Dette er jo to ulike personer. Anonymous poster hash: cb04b...5bb 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #14 Skrevet 23. mai 2015 Hva skjer når en hevngjerrig mor har levert politianmeldelse mot sitt ektefelle for truende og plagsom adferd og inkludert datteren i det. Altså sagt at faren har vært truende og plagsom mot datteren også. Når han ikke har vært det mot datteren og datteren har vært langt over myndig. Og politiet ikke har sjekket ut dette med datteren. Er dette da politiets eller morens feil? Hva skal datteren gjøre? Hvem er det som skal anmeldes her? Anonymous poster hash: 881b6...cf1
sofie777 Skrevet 23. mai 2015 #15 Skrevet 23. mai 2015 Litt OT: Tviler på at det er noen som sitter fysisk og putter 1000+ brev i konvolutter hver dag. De har nok maskiner som både bretter og stapper. Det man kan klage på, er de som har laget malen for brevet. Men da må feilen også gå ut til mange flere siden malen er den samme overalt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #16 Skrevet 23. mai 2015 Du kan sende klage til NAV og be dem legge inn en avviksmelding på hendelsen. Si at du ønsker kopi av avviksmeldingen. Anonymous poster hash: d0922...417 Takk for konstruktivt svar Anonymous poster hash: 5ffc3...69c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #17 Skrevet 23. mai 2015 Fint å ha NAV å skylde på. Men at moren din bryter loven gjør ikke noe?Anonymous poster hash: 7fbf3...005 Det er ikke jeg som har skrevet om moren min... Synes den personen kunne laget en egen tråd, egentlig. Men du kan jo lære deg å se koden under de ulike AnonymBruker-innleggene. TSAnonymous poster hash: 5ffc3...69c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #18 Skrevet 23. mai 2015 Litt OT: Tviler på at det er noen som sitter fysisk og putter 1000+ brev i konvolutter hver dag. De har nok maskiner som både bretter og stapper. Det man kan klage på, er de som har laget malen for brevet. Men da må feilen også gå ut til mange flere siden malen er den samme overalt. Det er akkurat det, så det er en god grunn til å si i fra, noe jeg kommer til å gjøre. Takk til de i tråden som hadd noe kontruktivt å komme med. Sånn er det når man lager en NAV-tråd, noen har noe vettugt å si, andre skal bare hakke. Anonymous poster hash: 5ffc3...69c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #19 Skrevet 23. mai 2015 den du kan politianmelde er moren din. Skal du anmelde noen så er det din mor, det er ulovlig å både hente og lese andres post. Anonymous poster hash: 40e89...f27 Jeg har nevnt dette til Mamma flere ganger. Men i hennes hodet så er det fare for liv og helse, dersom hun ikke vet hva som foregår i livet mitt. Jeg sliter med sosial angst, noe som ikke kommer til å ta livet mitt, hun mener jeg lyver om at jeg er syk. For jeg klarer jo å dra på NAV møter, forstå det den som vil, jeg har gitt opp med å forstå hva som foregår i hodet hennes. Men ja hun leser alt av brev, har låst seg inn i leiligheten min for å snoke på facebooken min mens jeg var hos psykolog. Stjal medisinene mine, for hun mente jeg kom til å ta overdose. Stjal ekstra nøkkelen min for hun måtte ha mulighet til å komme seg inn, dersom noe skjedde. Ja hun ringte husverten og sa at hun måtte mate fisken min, og sa at jeg var for syk til å ta vare på den så hun måtte inn å gi den mat!!! Ja, overtramp til de grader, men hva skal jeg gjøre da? Anmelde min egen mor? Hun har truet med å umyndiggjøre meg, for å få innsyn i papirer fra psykolog og NAV. Jeg trur hun ikke hun vet helt hva angst er Har prøvd å forklare, men hun har sin egen oppfatning av sykdommen og trur jeg kommer til å ta livet mitt når som helst. Må sies at jeg er 28 år, slitt siden jeg var 14. Aldri prøvd å tatt mitt liv, aldri slitt med slike tanker, og har aldri hatt behov for innleggelse. Men allikevel så oppfører hun seg som om at jeg prøver å ta mitt liv annen hver dag. Har gitt opp å krangle med hun, byttet lås og sagt ifra til psykolog, fastlege og NAV at brev med informasjon om min helse skal aldri sendes til den gamle adressen. Flyttet ut da jeg var 18 btw, men allikevel så klarer de å sende feil. Gjort det flere ganger, men da er det bare lønnsoppgjøret. Kan vell nevne at hun trudde jeg hadde HIV da hun så en kondom i skuffen min. For hun mente at eneste grunnen til å bruke kondom, er for å unngå å smitte andre. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Anonymous poster hash: 48d6d...6e2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #20 Skrevet 23. mai 2015 Fint å ha NAV å skylde på. Men at moren din bryter loven gjør ikke noe?Anonymous poster hash: 7fbf3...005 I mitt tilfelle så var det NAV som hadde gjort en stor feil. Men feil skjer, og det er ikke stort man kan gjøre bortsett fra å si ifra. Dette går til TS også, bare ring og si ifra slik at de vet om problemet og kan fikse det. Fastlegen gjorde det samme som til det, personnummer godt synlig, og de fikk fikset det. For det var ikke bare hos meg de hadde gjort den feilen. Anonymous poster hash: 48d6d...6e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå