Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. august 2004 #1 Skrevet 30. august 2004 Hvor mye kan en regne med at 1 etg/lav 1.etg trekker prisen ned på en leilighet sentralt i Oslo? Har funnet en som er midt i blinken med unntak av akkurat dette. Vet hvor mye jeg hadde vært villig til å gi om den lå høyere opp, men er usikker siden den ligger i 1. Finnes det noen tommelfingerregler på dette?
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2004 #2 Skrevet 30. august 2004 Ville sett på om det er større veier i nærheten, om det er gjennomgangstrafikk rett ved vinduene osv. Det er vel mye en smakssak hvor høyt opp/ned man vil i et bygg. Ligger leiligheten f.eks inn mot en bakgård er det ikke så ille som om den ligger ut mot veien. Er det en gjennomgående leilighet kommer det vel an på hvordan rommene er plasser, ikke lurt å få soverom ut mot veien. Hvis det er et generelt rolig område kan en lav førsteetasje være helt OK i Oslo, men er det mye trafikk og støy hadde jeg droppet det. Utrolig hvor mye mer man legger merke til støy ettr at man har flyttet inn enn på visning. Pass også på å åpne vinduene, ikke særlig å ikke kunne lufte på sommeren pga støy og trafikkstøv. Det siste jeg ville sett på var om det finnes gjenboere og hvor langt det er mellom deg og nærmeste nabo som evt har direkte innsyn, kan være greit med litt privatliv innimellom.
Gjest Lea Skrevet 30. august 2004 #3 Skrevet 30. august 2004 I borettslaget jeg bodde i før var disse leilighetene minst like dyre som leiligheter i høyere etasjer. Ofte ble forkjøpsretten brukt når leiligheter i 1. etasje var til salgs. Mange eldre vil helst bo i 1. etasje.
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2004 #4 Skrevet 30. august 2004 Jeg har en gang hørt det sagt at man regner 100.000 mer for hver etasje, men det synes jeg høres urimelig ut for de høyeste etasjene. Men ja, jeg er enig - jeg ville ikke gitt like mye for en leilighet i lav 1. etasje. Høy 1. etasje (som er høy nok til at man ikke ser inn når man går forbi) virker greit nok, synes jeg. Kommer selvfølgelig også an på leilighetens pris. Men kanskje 100.000 ikke er så ille når det gjelder forskjellen på en 1. etasje og en 2. etasje?
Gjest agurk Skrevet 30. august 2004 #5 Skrevet 30. august 2004 Vi har akkurat hatt takstmann på besøk, han sa at dersom jeg hadde bodd i andre i stedet for første etasje så hadde vi fått 100000 mer.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. august 2004 #6 Skrevet 30. august 2004 Takk for svar! :blomst_opp: Det er ikke kommet endelig takst på leiligheten ennå, men ut fra prisantydningen, så ser det ut til å kunne være rundt 100.000 i forskjell fra denne og til tilsvarende leiligheter i samme område, men høyere opp i etasjene. Godt å få det bekreftet som en felles antagelse. Leiligheten er bare en ettroms, så jeg regner med at det blir likesinnede jeg kommer til å konkurrere med, ikke eldre. Betenkeligheten min med 1. etasje går egentlig mest på sikkerhet og ikke så mye på innsyn. Det er en smal gressplen og noen trær utenfor, så jeg er mer bekymret for innbrudd enn for at folk på fortauet skal kikke inn. Jeg får heller dra ned gardinene når jeg skal gjøre ting som ikke egner seg for offentligheten. Hvis jeg får den, så kommer jeg til å innstallere alarm på vinduene. Noen som har peiling på hva det koster?
wondergirl Skrevet 2. september 2004 #7 Skrevet 2. september 2004 Eller du kan satse på den billige varianten, med klistremerker fra et vaktselskap... Jeg har ikke så veldig sans for alarm, for det første koster det skjorta (ca 4000,- i året/Hafslund), og de gir ingen garanti for at de kommer raskt til stedet etter at alarmen har gått. Jeg tenker sånn; hva er det jeg eier som er verdt å stjele, som er verdt å forsikre for 4000,- kroner i året når jeg allerede har en innboforsikring? Men det er jo klart, det er jo ikke noe hyggelig med innbrudd, og det KAN jo tenkes at det virker avskrekkende på tyvene... Persienner er ellers et alternativ til gardiner. Håper du får det fint i leiligheten (hvis du skal kjøpe den,da!).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå