Gå til innhold

Ekstrem kløe av antibiotika

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har måttet gå på antibiotikakur over flere runder (med et par-tre mnd mellomrom) pga en tidligere bakterie som har angrepet et implantat jeg har hatt (rustfritt stål) og har (titan) inni kroppen. Pga kløe etter første antibiotikakur-runde (Dicilin) fortalte legen at han byttet merke på neste runde (til Dalacin) som visstnok ikke skal klø like mye.

Når jeg er i begynnelsen av kurene (1-2 uker) hvor dosene har vært ganske høye og gått over 1mnd-> tidsrom med henholdsvis 8 (Dicilin) og 4 (Dalacin) piller om dagen, begynner jeg å klø helt ekstremt på hendene og under føttene noen timer etter inntak med påfølgende prikkete utslett. Nå klør jeg nesten ingenting og er nesten mot slutten av kuren, men fortsatt er det plagsomt med kløen - men ikke på langt nær så mye som de første ukene. Har prøvd å smøre på fuktighetskremer og vaselin, men det hjelper ikke så mye dessverre. Noen som har tips til hva jeg kan smøre på? (Kan ikke slutte på kuren fordi den skal drepe bakteriene som angriper implantatet, og kan samtidig ikke fjerne implantatet fordi det dermed vil oppstå problemer for kroppen min.)

Virker som at jo lenger jeg kommer ut i kuren, jo mindre klør det for hver pille og jeg blir kvitt smerter, og det er jo bra :) Tenker selv at det kan være at antibiotikaen "jobber" mye i begynnelsen for å bli kvitt bakterien, men det virker fortsatt litt rart.

Anonymous poster hash: 498fb...3b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha stukket innom apoteket en tur i morgen og hørt om de kunne anbefale noe. Enkelte utslett kan f.eks. lindres med hydrokortison, og godt mulig de har noe annet. De kjenner også til bivirkninger på legemidler, og kan komme med gode tips til bruk (f.eks. tas med og uten mat og slike ting).

Man skal alltid være litt påpasselig med slike reaksjoner mot antibiotika, med tanke på allergi. Nå virker ikke det som det er problemet her i og med at det har vært såpass langvarig og er avtagende, men vær obs på det når du benytter antibiotika, om du får mer symptomer som kan tyde på allergi, ta kontakt med lege.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med legen igjen da? Det er tydelig at du ikke tåler medikamentet, det er mange antibiotikatyper å prøve ut.

Kløe under føttene og i hendene er ganske typisk kløe reaksjon på medikamenter. Det vil mest sannsynlig bli verre og verre for hver antibiotikakur du tar av denne typen.

Anonymous poster hash: 03651...741
Skrevet

Tusen takk for svar! Føler meg litt hypokonder (derfor jeg spør her på KG først om litt råd), men går aldri til lege hvis ikke det er helt ille. Men føler det blir litt teit å stikke tilbake til legen før planlagt 3 mnd kontroll, fordi det "underliggende" (smerter fra implantatet) er på mange måter verre enn kløe som vil gi seg når jeg slutter på pillene.

Men synes det er ille når jeg klør så intenst at jeg nesten klør meg til blods pga utslettene på hendene (som også har hovnet opp) og føttene, og at kløen blir verre for hver kur jeg starter på. Men tror jeg må bare bite tenna sammen og fullføre kuren, for den er så viktig for at jeg skal bli kvitt smerter jeg har slitt med i årevis :) Litt fortvilende når jeg også fikk ny type antibiotika som ikke skal klø, men går nok bra - overlever :) hehe

AnonymBruker
Skrevet

Stikk innom et apotek i morgen og be om rå der. De kan se hbordan det ser ut, det kan ikke vi.

Ta og bilder av hvordan det ser ut når det er ille og når det er mindre ille. Bildene viser du til legen. Du bør vel nesten inn på en konsultasjon over pinsen fordi det kan og sannsynligvis er bivirkninger av pillene. Der finnes flere ulike "byttemedisiner" du muligens kan tåle bedre.

Så kontakt legen din på tirsdag.

Anonymous poster hash: 30afd...82b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk masse prikkete røde utslett etter antibiotika. Det viste seg at jeg hadde en allergisk reaksjon. Jeg fikk sprøyte og betennelsesdempende eller hva det heter.

Anonymous poster hash: 94ea1...404
Skrevet

Kløe og utslett på antibiotika er allergisk reaksjon, og du skal til legen straks. Du må bytte merke og få medisiner for å dempe de allergiske reaksjonene. Jeg har akkurat vært gjennom det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...