Gå til innhold

Spiser du ikke opp maten så sender jeg den til Afrika

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å si til barn at maten vil bli sendt til Afrika om de ikke spiser den opp?

Har hørt dette fra flere foreldre. Men hva lærer barn egentlig av det?

En forelder kan si " i Afrika så sulter barna, spiser du ikke opp maten din så sender vi den til Afrika så kan de sultne barna få den".

Men hvorfor skal da barnet spise opp maten? Vil ikke barnet tenke at barna i Afrika har mer bruk for maten? Kan dette gjøre barn mer egoistisk i stedenfor?

Anonymous poster hash: b398c...fa0
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det fortsatt folk som bruker slike argumenter?

Anonymous poster hash: d1355...ff0
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor sa alltid at vi måtte spise opp maten for da ble det fint vær :P

Ellers har jeg også lært at man tar ikke opp på tallerken mer enn man kan spise opp.

Anonymous poster hash: 80167...6d1

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var barn ble det sagt: "Tenk på de sultne barna i Afrika".

Tanken bak var vel å få barnet til å spise opp maten ved å gi dem dårlig samvittighet over at de har det så godt. Det er definitivt ikke sunt å verken true eller manipulere barn. Uansett om det gjelder å spise opp maten sin eller i andre situasjoner...

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde den enkle regelen at om du hadde forsynt deg selv, så måtte du spise opp. Om jeg ikke spiste opp måtte jeg enten sitte ved bordet, eller spise resten til kvelds. Høres sikkert litt brutalt ut, men vi hadde dårlig råd og tror at foreldrene mine ville lære meg å spise opp og å ikke forsyne meg med for mye (Det går an å forsyne seg to ganger)

Men om noen andre hadde forsynt oss, så var det ok å ikke spise opp (Da var det jo ikke min feil om det ble mer enn jeg klarte å spise)

Den ordningen syntes jeg var grei. Ikke noen "Stakkars de sultne barna i Afrika", som jeg egentlig tror fører til at ungene ikke spiser opp, sånn at afrika kan få maten istedenfor...

• Liker 1
Skrevet

Magen blir mett før øynene, pleide bestemor å si :)

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine tullet om det når jeg var lita, de truet ikke. Men jeg skjønte ikke greia fordi jeg var så lita at jeg visste ikke hva de mente med det, visste ikke at det er mange som sulter der. Søstra mi pleide å svare de "så send maten til Afrika da".

Anonymous poster hash: 5e36e...ea6

Skrevet

Haha, minner meg om barndommen min med min mor som alltid påpekte at "tenk på de stakkars barna i Afrika, som ikke får noe mat" når jeg eller søsknene mine ikke ville spise!

Skrevet (endret)

Er det greit å si til barn at maten vil bli sendt til Afrika om de ikke spiser den opp?

En forelder kan si " i Afrika så sulter barna, spiser du ikke opp maten din så sender vi den til Afrika så kan de sultne barna få den".

Men hvorfor skal da barnet spise opp maten? Vil ikke barnet tenke at barna i Afrika har mer bruk for maten? Kan dette gjøre barn mer egoistisk i stedenfor?

Tøvete argument... tanken er kanskje god, men effekten er antakelig lik null. Du kan gi bort leker til Afrika, til barn som ikke har stort, men kan holde maten utenfor.

Da er det langt bedre å si: "Jaja, det er du som blir sulten, får vondt i magen, blir sliten, sur, grinete og trøtt. Det er nemlig det som skjer hvis du ikke spiser mat".

Så lenge barnet er sunn og frisk, så vil barnet forstå at det trenger mat. Dersom barnet sulter på tredje dagen, så bør du nok reagere. Men ingen friske barn sulter. La barna lære. Learning by doing.

Endret av Amable
Skrevet

Jeg synes det er en ganske teit ting å si. Ingen sultende barn tjener på at barnet spiser langt over metthetgrensen sin og blir overvektig.

En ting er å lære barna å ikke være egoistiske og lempe på tallerken sin, men det er ikke alltid like lett for barn å bedømme på forhånd hvor sultne de kommer til å være etter x-antall biter med mat, og at noen ting metter mer enn andre ting og så videre.

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine sa aldri noe sånt, og det er jeg glad for. Fikk høre det ganske ofte på skolen når jeg f.eks. ikke spiste opp matpakken min, og det var ikke akkurat populært blant oss. Det bare gikk inn i det ene øret og forsvant ut av det andre...

Bestemoren min pleide alltid å si at den som ikke spiste opp, måtte sette inn i oppvaskmaskina og vaske kasserollene. Det fikk fart på sakene!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tøvete argument... tanken er kanskje god, men effekten er antakelig lik null. Du kan gi bort leker til Afrika, til barn som ikke har stort, men kan holde maten utenfor.

Da er det langt bedre å si: "Jaja, det er du som blir sulten, får vondt i magen, blir sliten, sur, grinete og trøtt. Det er nemlig det som skjer hvis du ikke spiser mat".

Så lenge barnet er sunn og frisk, så vil barnet forstå at det trenger mat. Dersom barnet sulter på tredje dagen, så bør du nok reagere. Men ingen friske barn sulter. La barna lære. Learning by doing.

Fikk også høre da jeg var liten at man måtte tenke på barna i Afrika. Liten effekt på meg, jeg så ingen vits i å spise opp maten maten og ta enda mer mat fra de stakkars barna.

Her i huset har vi en regel ved matbordet. Sitter man ikke ned og spiser på en normal måte så er man ikke sulten. Da får man gå fra bordet, maten går tilbake til kjøkkenet, og man får vente til neste måltid. Her er det en mulighet for anger. Kjenner hun på at hun kanskje var sulten likevel kan hun hente tallerkenen inn igjen og spise med oss. Ingen kjeft, ingen tvangsforing, men det er ikke ok å ødelegge måltidet for resten ved tøys og tulling.

Anonymous poster hash: e05a0...b4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi satt ut et fat utenfor vi, siden da kunne postmannen ta med seg fatet og sende det til barna i Afrika.

Mamma sluttet med å si det etter at halvparten av tallerkenen forsvant :fnise:

Anonymous poster hash: 129d8...a13
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg var barn ble det sagt: "Tenk på de sultne barna i Afrika".

Tanken bak var vel å få barnet til å spise opp maten ved å gi dem dårlig samvittighet over at de har det så godt. Det er definitivt ikke sunt å verken true eller manipulere barn. Uansett om det gjelder å spise opp maten sin eller i andre situasjoner...

Samme her også. For min del så hadde det absolutt ingen effekt.

Skrevet

Hvis sønnen min ikke spiser opp maten sin så er det fordi han er mett, da har det ingen hensikt å presse han til å spise opp resten. Blander ikke inn Afrika i måltidet, barnet mitt skal da ikke spise seg overmett pga. av dårlig samvittighet for de som ikke har mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Barna vil se på deg som dum. Jeg også: tuller du?!

Hvis barn ikke vil ha mat så går de til sengs sultne eller kanskje de ikke er mer sultne.

Hvorfor bruke trusler - og hvorfor så viktig for deg at de spiser opp?

Anonymous poster hash: e7b19...4ca

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine tullet om det når jeg var lita, de truet ikke. Men jeg skjønte ikke greia fordi jeg var så lita at jeg visste ikke hva de mente med det, visste ikke at det er mange som sulter der. Søstra mi pleide å svare de "så send maten til Afrika da".

Anonymous poster hash: 5e36e...ea6

"Så send maten til Afrika da" er et godt svar på en idiotisk trussel.

Anonymous poster hash: e7b19...4ca

AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke helt pedagogisk riktig å si det til små barn som lett kan ta det til selv. Er det ikke bedre at de kan lære seg å forsyne seg med mindre mat (men flere ganger), slik at de ikke trenger å spise opp resten av maten på tallerkenen dersom de er mette?

Anonymous poster hash: a5480...57e
AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke helt pedagogisk riktig å si det til små barn som lett kan ta det til selv. Er det ikke bedre at de kan lære seg å forsyne seg med mindre mat (men flere ganger), slik at de ikke trenger å spise opp resten av maten på tallerkenen dersom de er mette?

Mente selvsagt *til seg selv

AnonymBruker
Skrevet

Håper folk ikke bruker sånne argumenter mer. Det er mange grunner til å tenke på barna i Afrika, men det å spise seg overmett er ikke en av dem. Å måtte spise mer enn man orker gir ikke noe godt forhold til mat. To ting jeg husker fra barndommen som gjør meg glad for å være voksen, er nettopp det å spise mer enn jeg orket, og kle på meg alt for mye klær. Og så ble vi ropt inn fra bassenget når det regnet, husker jeg. Mange ting som virket ulogiske da man var barn, som faktisk ikke virker mer logiske i ettertid.

Anonymous poster hash: 8b635...6d3
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...