Gå til innhold

Hva bruker dere bidragspengene på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene med mine tre barn, har gjort det en del år nå og er for tiden dessverre arbeidsledig. Eksen/barnefaren har begynt å blande seg veldig i hva bidragspengene fra ham brukes til. Her går pengene inn i totalpotten og brukes til det første som må betales, enten det er strømregning, mat, klær, kontingent til idrettslaget eller hva det måtte være. Jeg må snu og vende på hver krone, men har stålkontroll og får betalt alt i tide pluss at målet er at det ikke skal gå utover ungene på noen måte. (Kjøper nesten ikke klær o l til meg selv, går ikke til tannlege, er aldri ute på noe som koster penger (kino, kafe, restaurant o l) (med ungene er jeg på kino ca en gang i halvåret), jeg spiser knekkebrød og annen billig mat når ungene ikke er hjemme osv.) Vi har middag hver dag (de bor hos meg, er annenhver helg hos faren), har mer enn nok klær, er med på en fritidsaktivitet hver, de får være med i alle bursdager de blir invitert til, de feirer sine egne bursdager, de har strengt tatt alt de trenger, pluss at vi har Netflix og bredbånd og mobilabonnement alle fire pluss at de får litt lommepenger til fri bruk pluss litt ekstra når det er noe ekstra, som f eks at den eldste var på tippeligakamp med laget sitt forleden.

Det jeg ikke har mulighet til å gi ungene, er hyppige kinoturer, kafebesøk og liknende ting, vi er aldri på ferie og de får ikke dyre merkeklær. (De har noe, men da fordi de har ønsket seg det til bursdag eller har valgt å bruke gavepenger på slikt selv.) Dette er altså ikke barnefaren fornøyd med, han mener jeg skal bruke mer av pengene fra ham på slikt, som jeg mener er luksus når man har stram økonomi. Men det går ikke, samme hvor mye jeg enn har lyst. Selv har han god økonomi og tar med ungene på bowling, kino, kafe, osv minst en helg pr måned, gjerne begge han har dem pluss at han alltid får til en ferie med dem.

Jeg dekker altså absolutt alt av utgifter som vedrører ungene, fra sfo-regning til mat, klær og sportutstyr og gjør det ved hjelp av de pengene jeg har disponibelt og må altså inkludert bidragspengene i dette og det er greit (bortsett fra at jeg mener han burde kunne ha kjøpt litt klær og hatt hos seg, i steden for at jeg må pakke masse annenhver uke og få kjeft om jeg har glemt sokker til et barn.) Jeg VET at det finnes mange unger som får mindre enn mine, det er mange som har dårligere økonomi enn meg. Jeg VET at ungene mine har det de trenger, likevel blir jeg lei meg når eksen hakker på alt jeg ikke får til for ungene.

Hvordan gjør dere andre det med bidragspengene? Har dere mulighet til å kun bruke de på kos og "luksus" til ungene?

Anonymous poster hash: 6f740...36b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er flink til å prioritere. Jeg kjenner (dessverre) til en mor som prioriterer helt feil. Hun har barnet 70% og der er det kino, restaurantbesøk, svømmehall, kafebesøk, bowling, gaver og ting til barnet og ferier/helgeturer hele tiden. Likevel klager hun over at hun har så dårlig råd. Hun krevde til og med far for over 10000 ekstra en måned, hun mente han skulle betale mye mer i bidrag... Hun jobber 60% og faren tjener godt, så hun får en god del i barnebidrag. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler.

Har man ikke råd så har man ikke råd. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: b3bad...8c0

• Liker 1
Skrevet

TS: selvsagt skalbidraget gå "i den store potten" det er jo derfor du får bidrag! For at også far er økonomisk ansvarlig for sine barn. Far har ingenting med hvordan du disponerer det du får inn av penger, selv om noe av det altså er bidrag. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet og han kan be be (pent) om å klappe igjen.

Fint for barna at han bruker litt ekstra på dem når han har de, men når din øk er som den er, så er det også bra nok. Dessuten, mener far virkelig at de trenger (?!?) merkeklær, så får han ta det utenom....

• Liker 2
Skrevet

trur nok normalen er at det går i den store potten.

.om det nå er strømregning,barnehage eller faktisk ei ny bukse til meg om jeg har behov for det.

Hva du gjør med penger du har krav på har han inget med.så lenge ikke ungene blir forsømt vel og merke.

Noe jeg absolutt ikke tror dine blir.

AnonymBruker
Skrevet

Mat og regninger.

Anonymous poster hash: 97a67...613
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det går selvfølgelig inn i den store potten, bare en mann som tror de står på en konto alene med eget visakort der man kan detaljert gå inn og se på hvert øre som er brukt av bidragsbeløpet

Min x presterte å ville "sette seg ned og se på hva pengene går til". Han satt der med penn og papir og førte opp utgiftene mine... "jaha??? 8500kr i boligutgifter.... du mener vel ikke seriøst at xxxxx skal betale halve av det?? og seriøst..... han er jo bare 3 år, han bruker jo nesten ikke strøm!"

Osv...

I realiteten så går nok bidragspengene til skikkelige klær til gutten... jeg er nøye med å heller kjøpe noe av kvalitet som varer enn billiggreier som knapt holder seg. Så selger jeg unna etterhvert som det blir for lite eller ny sesong kommer. Handler bare på salg/kampanje/brukt på nettet.

Anonymous poster hash: abcaa...844
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så heldig at eg kan sette dei inn på barnets sparekonto. Men det har ikkje altid våre slik. Gjekk i den store potten før eg fekk 100% jobb.

Anonymous poster hash: 006c4...443

Skrevet

Her går det i fellespotten. Fritidsaktiviteter deler vi på.

Skrevet

Hvordan gjør dere andre det med bidragspengene? Har dere mulighet til å kun bruke de på kos og "luksus" til ungene?

Anonymous poster hash: 6f740...36b

Be ham om å ryke og reise.

AnonymBruker
Skrevet

Her i gården går hele bidragsbeløpet til ca 0,75 flybilett for å besøke sin far, resten dekker jeg. Faren betaler billetten hjem igjen. Kunne nok ha krevd mer bidrag, da det er latterlig lavt i forhold til standard bidrag med fars lønn ( 1000kr), men det viste seg å være såpass godt " pressmiddel" å true med å få fastsatt bidrag gjennom NAV , fordi faren bortprioriterte samvær med sønnen sin, at jeg heller vi ha det slik vi har det, fordi det har hindret ham i å skvise ut samvær til fordel for egne planer.

Vi har det forøvrig også slik at han kjøper klær og nødvendig utstyr for å ha hos seg, om beløpet hadde blitt såpass høyt som det burde ha vært, ville vi tjent økonomisk på det, men det hadde blitt mye mer styr med klær og utstyr som skulle sendes hit og dit,

Anonymous poster hash: a5ffd...6a6

Gjest Stinky
Skrevet

Stort sett sminke og klær til meg selv.

Skrevet

Her i gården går hele bidragsbeløpet til ca 0,75 flybilett for å besøke sin far, resten dekker jeg. Faren betaler billetten hjem igjen. Kunne nok ha krevd mer bidrag, da det er latterlig lavt i forhold til standard bidrag med fars lønn ( 1000kr), men det viste seg å være såpass godt " pressmiddel" å true med å få fastsatt bidrag gjennom NAV , fordi faren bortprioriterte samvær med sønnen sin, at jeg heller vi ha det slik vi har det, fordi det har hindret ham i å skvise ut samvær til fordel for egne planer.

Vi har det forøvrig også slik at han kjøper klær og nødvendig utstyr for å ha hos seg, om beløpet hadde blitt såpass høyt som det burde ha vært, ville vi tjent økonomisk på det, men det hadde blitt mye mer styr med klær og utstyr som skulle sendes hit og dit,

Anonymous poster hash: a5ffd...6a6

Hmm, Hører aldri de her mennene som klager på at menn ikke har rettigheter til sine barn fokusere på menn som oppfører seg som den her eksen din her.

AnonymBruker
Skrevet

det går selvfølgelig inn i den store potten, bare en mann som tror de står på en konto alene med eget visakort der man kan detaljert gå inn og se på hvert øre som er brukt av bidragsbeløpet

Min x presterte å ville "sette seg ned og se på hva pengene går til". Han satt der med penn og papir og førte opp utgiftene mine... "jaha??? 8500kr i boligutgifter.... du mener vel ikke seriøst at xxxxx skal betale halve av det?? og seriøst..... han er jo bare 3 år, han bruker jo nesten ikke strøm!"

Osv...

I realiteten så går nok bidragspengene til skikkelige klær til gutten... jeg er nøye med å heller kjøpe noe av kvalitet som varer enn billiggreier som knapt holder seg. Så selger jeg unna etterhvert som det blir for lite eller ny sesong kommer. Handler bare på salg/kampanje/brukt på nettet.

Anonymous poster hash: abcaa...844

Ohoy :skratte::skratte::skratte: EER det mulig liksom! Minner meg litt om barnefar her som sa at "Hvis du begynner å kreve barnebidrag og sånt tull så kutter jeg absolutt all kontakt med dere begge to! Det der gidder jeg bare ikke, å betale for at DU skal kjøpe deg ting?! Nei du, får kjøpe ting til barnet som hun har hos deg også kan jeg betale det hun har hos meg"..

Men til spørsmålet: Bidraget her går inn i den store utgiftspotten. Men setter jo av litt i mnd til å finne på noe gjennom mnd, men det kan like gjerne være en pølsepakke vi griller i skogen, trenger jo ikke alltid være kino og svømmehall. Men har overhode ikke mulighet til å sette av alle bidragspengene til "gøy".

Anonymous poster hash: d8e63...464

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...