Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, dere tenker sikkert at jeg er en komplett idiot, og det er jeg sikkert som trenger hjelp til å tenke :P

Så nå som dere vet jeg er klar over dette, please ikke påpek det så mange ganger i tråden. Har sett det er poppis på KG :fnise:

Jeg er uheldigvis inne i en NAV-periode, noe som jeg synes er kjipt økonomisk nå som alle utgifter må planlegges.

Prøver å gjøre det nå ifbm hvordan ting ligger an når husleia skal betales, og må innrømme at jeg er noe forvirret :S Huff.

"Utfordringen" nå er å finne ut om jeg får noe inn på konto før 1. juni.

Slik ser altså oversikten ut på mine NAV-sider:

9ftidu.png

Ifølge kontoen min fikk jeg siste "betaling" fra NAV 18. mai. Da fikk jeg 4530 kroner. Er det pengene fra det øverste meldekortet (uke 18-19)?

Er jo logisk at de kommer et par dager etter meldekortet var motatt. Men hvorfor er det 1000 kroner mindre? Er det skattet? :)

OGSÅ lurer jeg da på når jeg kan forvente å få "betaling" fra neste meldekort? Vil jeg få det innen 1. juni?

Anonymous poster hash: 3d020...7d9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brutto betyr før skatt, det du får inn er netto, etter skatt.

Anonymous poster hash: f2a82...576
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, dere tenker sikkert at jeg er en komplett idiot, og det er jeg sikkert som trenger hjelp til å tenke :P Så nå som dere vet jeg er klar over dette, please ikke påpek det så mange ganger i tråden. Har sett det er poppis på KG :fnise: Jeg er uheldigvis inne i en NAV-periode, noe som jeg synes er kjipt økonomisk nå som alle utgifter må planlegges.Prøver å gjøre det nå ifbm hvordan ting ligger an når husleia skal betales, og må innrømme at jeg er noe forvirret :S Huff."Utfordringen" nå er å finne ut om jeg får noe inn på konto før 1. juni.Slik ser altså oversikten ut på mine NAV-sider:9ftidu.pngIfølge kontoen min fikk jeg siste "betaling" fra NAV 18. mai. Da fikk jeg 4530 kroner. Er det pengene fra det øverste meldekortet (uke 18-19)? Er jo logisk at de kommer et par dager etter meldekortet var motatt. Men hvorfor er det 1000 kroner mindre? Er det skattet? :)OGSÅ lurer jeg da på når jeg kan forvente å få "betaling" fra neste meldekort? Vil jeg få det innen 1. juni? Anonymous poster hash: 3d020...7d9

Og så lenge du sender inn meldekortet til tiden så får du utbetaling før 1. Juni. :)

Anonymous poster hash: 9075d...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du sender inn meldekortet 24. mai (som er en lørdag), vil dette bli behandlet av NAV første virkedag etter (altså mandag). Pengene vil da bli utbetalt fra NAV mandag, og når de kommer inn på kontoen din er litt avhengig av banken din, men sannsynligvis mandag ettermiddag, senest tirsdag. Beløpet som står er brutto, det blir trukket skatt før du får det utbetalt. Hvor mye du skatter står på skattekortet ditt.

Anonymous poster hash: 72e98...d28
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du sender inn meldekortet 24. mai (som er en lørdag), vil dette bli behandlet av NAV første virkedag etter (altså mandag). Pengene vil da bli utbetalt fra NAV mandag, og når de kommer inn på kontoen din er litt avhengig av banken din, men sannsynligvis mandag ettermiddag, senest tirsdag. Beløpet som står er brutto, det blir trukket skatt før du får det utbetalt. Hvor mye du skatter står på skattekortet ditt.

Men mandag 25. er ingen virkedag i år, så meldekortet vil ikke behandles før tirsdag.

Anonymous poster hash: 1cbb1...343

AnonymBruker
Skrevet

Takk, dere! :)

Dette var gode nyheter.

Hvor lenge har NAV-penger forresten blitt skattet av? Husker at det var mye rabalder rundt det i fjor da uføres penger måtte skattes, men dette gjaldt også kanskje dagpenger for friske jobbløse? : )

Litt kjipt å få så lite på grunn av skatten, men er glad tilbudet er der, så har ingen klagerett :)

AnonymBruker
Skrevet

Men mandag 25. er ingen virkedag i år, så meldekortet vil ikke behandles før tirsdag.

Anonymous poster hash: 1cbb1...343

Det har du rett i! Beklager at jeg glemte det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var gode nyheter.

Hvor lenge har NAV-penger forresten blitt skattet av? Husker at det var mye rabalder rundt det i fjor da uføres penger måtte skattes, men dette gjaldt også kanskje dagpenger for friske jobbløse? : )

Litt kjipt å få så lite på grunn av skatten, men er glad tilbudet er der, så har ingen klagerett :)

Det har alltid vært skatt på både uførepensjon og dagpenger - det nye for de på uføretrygd er at utbetalingen skattlegges som arbeidsinntekt. Tidligere var det egne regler for uførepensjon hvor de betalte mindre skatt.... Det skattes av alle trygdeytelser som er ment å dekke livsopphold som f.ef.eks sykepenger, foreldrepenger, dagpenger, overgangsstønad osv...

Anonymous poster hash: d0a9a...580

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var gode nyheter.

Det har ALLTID vært skatt på dette. ALLTID.

Grunnen til at det er så lite er at det 66 % av tidligere inntekt. Du kan selvfølgelig justere skatten din når inntekten har gått ned.

Anonymous poster hash: ae1ea...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ALLTID vært skatt på dette. ALLTID.

Grunnen til at det er så lite er at det 66 % av tidligere inntekt. Du kan selvfølgelig justere skatten din når inntekten har gått ned.

Anonymous poster hash: ae1ea...117

Takk!

Min mor sier jeg får for lite hos Nav, men jeg regner med de har kontroll i papirene. Men er likevel litt nysgjerrig, og siden NAV har stengt noen dager nå, plager jeg dere her på KG med mine dumme spørsmål :P

I jobben min tjente jeg 21.000 kroner brutto hver måned. Både hun og du sier man skal få 66% av den inntekten. Er alt rett? :S

Stoler som regel mer på fagfolk når det kommer til ting jeg er kunnskapsløs i, så har ikke tenkt over eller gjort så mye med saken...

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags stønad får du?

Skrevet (endret)

Feil tråd.

Endret av LeaMichele
AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Min mor sier jeg får for lite hos Nav, men jeg regner med de har kontroll i papirene. Men er likevel litt nysgjerrig, og siden NAV har stengt noen dager nå, plager jeg dere her på KG med mine dumme spørsmål :P

I jobben min tjente jeg 21.000 kroner brutto hver måned. Både hun og du sier man skal få 66% av den inntekten. Er alt rett? :S

Stoler som regel mer på fagfolk når det kommer til ting jeg er kunnskapsløs i, så har ikke tenkt over eller gjort så mye med saken...

Hvor lenge jobbet du før du ble arbeidsledig? Dagpengene er 62% av bruttoinntekt 2014, evt 62% av snittet av bruttoinntekt årene 2012, 2013 og 2014.

Anonymous poster hash: 115bf...053

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags stønad får du?

Dagpenger :)

Hvor lenge jobbet du før du ble arbeidsledig? Dagpengene er 62% av bruttoinntekt 2014, evt 62% av snittet av bruttoinntekt årene 2012, 2013 og 2014.

Jobbet i ett år og tre måneder. Jobbet dessverre bare til i midten av november 2014, så har ikke fylt ut hele 2014, da noe av arbeidslengden min var i 2013.

Betyr det at jeg ikke har rett på 62%?

AnonymBruker
Skrevet

Dagpenger :)

Jobbet i ett år og tre måneder. Jobbet dessverre bare til i midten av november 2014, så har ikke fylt ut hele 2014, da noe av arbeidslengden min var i 2013.

Betyr det at jeg ikke har rett på 62%?

Jo, 62% av skattbar inntekt i 2014.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...