Gå til innhold

Leiligheten bundet til dyrt abonnement - går det an å gå rundt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet en leilighet jeg virkelig liker, men den har et minus som gjør at jeg kanskje ikke kan ta leiligheten.

Den er låst til et abonnement når det kommer til tv og internett. Nettet er på bare 1 GB, så det må oppgraderes til det grader, noe som er sinnsykt kostbart hver måned.

Så det jeg lurer på er om det er noen muligheter for å komme rundt dette? Går det an å finne et tv-abonnement og internett som ikke må kobles til leiligheta? :S

Mange her synes kanskje det er et dritdumt spørsmål, og derfor føler for å påpeke min uvitenhet. MEN jeg er ny i voksenverdenen og har ikke lurt på dette før nå :P

Anonymous poster hash: d21ee...eb1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at leiligheten er låst til et abonnement? Er det borettslag, hvor tv/internett er inkludert i fellesutgiftene? Skal du kjøpe eller leie?

Du kan uansett kjøpe ditt eget utenom, men om du slipper unna å betale på det som allerede er det kommer an på svarene på det over. Er det innbakt i fellesutgiftene i et borettslag må du betale for dette enten du vil eller ikke, og om du da vil ha ditt eget må du betale det i tillegg.

Anonymous poster hash: 1a929...3f1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at leiligheten er låst til et abonnement? Er det borettslag, hvor tv/internett er inkludert i fellesutgiftene? Skal du kjøpe eller leie?

Du kan uansett kjøpe ditt eget utenom, men om du slipper unna å betale på det som allerede er det kommer an på svarene på det over. Er det innbakt i fellesutgiftene i et borettslag må du betale for dette enten du vil eller ikke, og om du da vil ha ditt eget må du betale det i tillegg.

Ja, det er borettslag og jeg leier.

Du tenker at jeg kanskje må betale for Altibox, selv om jeg ikke kjøper boks og ikke velger å bruke det? :/

Veldig kjipt!

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at du leier? Er det et borettslag, og en annen som eier leiligheten, og du fremleier?

Har borettslaget en avtale med altibox er det en dekoder inkludert i abonnementet (som regel den aller kjipeste, og så må du kjøpe dyrere boks selv om du ha fancy shait som filmleie, tvarkiv, opptak, osv). Er altiboxabonnement innebakt i fellesutgiftene må du betale enten du bruker det eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at du leier? Er det et borettslag, og en annen som eier leiligheten, og du fremleier?

Har borettslaget en avtale med altibox er det en dekoder inkludert i abonnementet (som regel den aller kjipeste, og så må du kjøpe dyrere boks selv om du ha fancy shait som filmleie, tvarkiv, opptak, osv). Er altiboxabonnement innebakt i fellesutgiftene må du betale enten du bruker det eller ikke.

Det er noen som eier leiligheten som skal leie den ut. Ville det skulle bli meg, men ønsker ikke å betale mye mer enn nødvendig hver måned. Leiligheten er så dyr at den egentlig sprenger budsjettet litt, så Altibox her er en dealbreaker.

Ja, Altibox ble "bygd inn i veggene" da borettslaget ble bygget. Kommer til å ha tre TVer, så må nok kjøpe flere bokser uansett.

Skjønner at dette er en killer deal for Altibox, men faen så kjipt for oss som blir tvunget til å bruke det dyreste på markedet :P

Skrevet

Da vi flyttet var vi ikke fornøyd med bredbåndet/tvabonnementet som fulgte med leiligheten (borettslag), så vi fikk innstallert vårt eget. Det bredbåndet/abonnementet som fulgte med ble betalt via felleskostnadene, og de måtte vi selvfølgelig betale fullt ut selv om vi valgte å ikke bruke det.

Skrevet

Hva mener du med at:

"Nettet er på bare 1 GB"

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva mener du med at:

"Nettet er på bare 1 GB"

Dette skjønte ikke jeg heller. Snakker du om 1mbit? Man får vel ikke så lave abonnement omtrent engang.

Om du snakker om et fiberabonnement på 1gbit så bør det holde for de fleste..

Endret av Britt Banditt
Skrevet (endret)

I mange borettslag, deriblant der vi bor nå, er standarden bare 5 mbit. Og man kan få 1mbit med dårlige linjer osv, men det er jo ikke så ofte, ihvertfall ikke i større byer.

Uansett, er du sikker på at det er så dyrt da? Som regel har jo borettslaget en spesialavtale ift pris. Vi betaler 200 kr ekstra per måned for 50 mbit. Det er en pris jeg synes er helt levelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Mm, bare hørte det som ble sagt. Ser på nettsiden deres at det er 35 mbps, noe som koster 449 kroner. Skal vi oppgradere koster det 1490 hver mnd.

Det koster nok en del å få oppgrdert TV-signalene også. Vil at min kjæreste skal få fotballpakken, så han slipper å gå glipp av så mye :)

Da vi flyttet var vi ikke fornøyd med bredbåndet/tvabonnementet som fulgte med leiligheten (borettslag), så vi fikk innstallert vårt eget. Det bredbåndet/abonnementet som fulgte med ble betalt via felleskostnadene, og de måtte vi selvfølgelig betale fullt ut selv om vi valgte å ikke bruke det.

Men når man leier betaler man ikke mer enn husleie, så går ut fra at fellesutgiftene er en del av husleia. Det kommer jo ikke utenom :) Men vet ikke om jeg vil få regninger fra Altibox uansett om jeg registrerer meg eller ikke? Vet ikke helt hvordan det der fungerer. Kan så lite av disse tingene :P

Men om jeg da velger Canal Digital, kan jeg installere det? Det er ikke noe som er omfattende som huseier vil nekte oss? Eller gjøres det på vanlig måte, selv om det er Altibox i veggen? : )

I mange borettslag, deriblant der vi bor nå, er standarden bare 5 mbit. Og man kan få 1mbit med dårlige linjer osv, men det er jo ikke så ofte, ihvertfall ikke i større byer.

Uansett, er du sikker på at det er så dyrt da? Som regel har jo borettslaget en spesialavtale ift pris. Vi betaler 200 kr ekstra per måned for 50 mbit. Det er en pris jeg synes er helt levelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg er usikker på den nøyaktige prisen etter oppgraderingen, men jeg har en venninne som har bodd i samme borettslag før. Hun sa at hun nesten ble ruinert av prisene for tv og nettet, siden det som fulgte med ikke var godt nok :S

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke installere annen kabel-TV enn den som allerede er i veggen. Vil du i stedet ha Canal Digital, så må du ha parabolantenne.

Du kan vel velge annen bredbåndleverandør. Canal Digital er ikke spesielt billig i så henseende. Vi har CD som leverandør i vårt borettslag. Grunnpakke kabel-TV + 5mbit er inkludert i felleskostnadene. Vi har ingen ekstra TV-pakker (dersom gubben absolutt skal se fotball døgnet rundt, får han betale både for abonnement, ekstra boks og ekstra TV selv. Og regne med at han må sitte på soverommet med fotballen sin), men har opgradert bredbåndet til 100mbit (?), koster oss 449 kr/mnd, og det er vel en spesialpris for oss som har borettslagspakke.

Anonymous poster hash: 23d21...e88
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 22 May 2015 - 16:09, said:

Mm, bare hørte det som ble sagt. Ser på nettsiden deres at det er 35 mbps, noe som koster 449 kroner. Skal vi oppgradere koster det 1490 hver mnd.

Er du helt sikker på at du trenger å oppgradere?

Det du har burde holde i massevis for normal bruk.

Ikke mange trenger et nett til 1490 pr mnd. Anonymous poster hash: 6d27d...ecb

Skrevet

Hvorfor i all verden trenger dere tre tv'er med boks? Vi kommer for så vidt også til å ha tre tv'er, en med boks i stua, ene barnet får tv m/AppleTV for å se Netflix/NRK.no, yngste får liten tv med integrert DVD (de får fordi vi tilfeldigvis har dem stående, ville ikke kjøpt nytt nå), ingen av dem får kabeltilgang. Kan du ikke se på Netflix el. når kjæresten ser fotball (om du ikke vil se)? Ha boks med opptaksmulighet om det er serier du følger med på, koster litt, men det er en engangskostnad. Ikke rart det er mange med på Luksusfellen...

• Liker 1
Skrevet

Du trenger nok ikke å oppgradere nettet ditt, med mindre du for eksempel spiller mye online?

Tre bokser trenger du ikke! Altibox har den fine funksjonen at du kan se tv på mobilen når du er koblet på det trådløse nettverket ditt (tv overalt). Så kjøper du deg for eksempel en chromecast og setter i TVen, og sender programmet over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ts her tar opp er under vurdering hos Forbrukerråder.

Fordi kabeltv selskapene leverer både tv signaler og internett i en pakke, noe de skal se på om er ok. Eller om det skal være mulig å få bare internett og eller bare tvpakker.

Kabeltvselskapene er utbygd slik at de er nærmest monopolisert i ulike områder. Der Canal D. er, får man ikke Altibox eller andre leverandøravtaler. Kabeltvselskapene vil ha det slik, men ikke alle forbrukerne ønsker det slik.

Anonymous poster hash: a68b8...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...