Tåkedis Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Jeg skal ha muntlig høring om den kalde krigen og må blant annet kunne "Gjøre rede for grunnleggende og utløsende årsaker til konflikten", og "Forklare hvorfor USA og Sovjetunionen kom i konflikt etter andre verdenskrig." For meg høres disse oppgavene veldig like ut, og jeg forstår ikke helt hva som skiller dem. Kan noen hjelpe meg litt?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Ja, det er det som er litt meningen også. Du skal trekke linjer mellom konsekvenser av andre verdenskrig og årsakene til den kalde krigen. Anonymous poster hash: 94b79...5ed
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #3 Skrevet 22. mai 2015 Altså, det første spørsmålet er veldig generelt. Der må du trekke linjer til hvordan Europa og maktforholdene var i forkant av andre verdens krig. Videre må du fortelle hvordan forholdet mellom supermaktene var i kampen mot Tyskland under selve krigen. Hvilke avtaler ble gjort? Ble noen avtaler brutt? Hvem måtte ofre seg for å slå Hitler? Det andre spørsmålet følger naturlig det første, og handler da om de to supermaktene etter 2. verdenskrig, USA og Sovjet. Grunnen til konflikten omhandler forholdene under selve 2. verdenskrig. Sovjet rustet opp og sperret grensene, mye på grunn av det som hadde skjedd under 2. verdenskrig. De ønsket ikke at det ville skje på nytt. Anonymous poster hash: bd5b6...b28 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå