MockingJay Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Vi har en snart 2 åring, som, siden hun har vært 1 år hatt et søvn/våken behov som vi ikke helt klarer å balansere med hverdagen. Like etter et års dagen begynte hun å nekte å ta dagslur. Vi kunne gå eviglange turer med vogna, kjøre bil eller ligge på mørkt rom. Til slutt ble hun kjempe frustrert bare hun skjønte at vi skulle prøve å legge henne. Da var hun våken fra ca 7-8 til 6-7 om kvelden. Så gikk det en periode slik, at vi ikke prøvde å legge henne heller. Også kom mørketiden, og hun fikk plutselig lyst på lur alikevel. Så vi la henne å sove til dagslurer igjen. Det resulterte i våken tid til 01.00! Det var uansett hvor lenge er hvor lite hun sov. Og slik holdt vi på, for vi hadde ikke hjerte til å nekte henne lur når hun ble trøtt. Fra september til januar hadde vi så og si ingen form for voksen tid i hjemmet. I Januar kom nemlig dagen hvor hun ikke viste tegn til trøtthet, og vi var kjempe sliten av ingen egentid, så vi prøvde ikke å legge henne heller. Da kom vi i den samme tralten hvor hun sto opp 7-8 og la seg 6-7 igjen. Hun får av og til en veldig trøtt periode midt på dagen da, og det krever at man i en times tid er mer "aktiviserende" eller at man kanskje setter på en film så hun kan sitte litt å slappe av. Når timen er gått så er trøttheten over. Men så har vi måtte ha litt barnepass i det siste i forhold til at jeg har begynt å kike innom jobben for å bli litt oppdatert før full oppstart. Og de synes så synd i henne når hun har denne trøtteperioden at de legger henne. Og da mener jeg ikke sånn at "Jeg la henne i senga for hun var så trøtt, og hun sovnet med engang", men at de legger en real innsats i det og kler på å triller i en time før hun sovner på slutten. Og jeg har tenkt at kanskje hun er trøttere med andre folk, og at hun kanskje blir slitnere, så jeg har ikke sagt noe. Men hver eneste gang dette har skjedd så har hun vært oppe til minst 01.00. Hver gang. Nå har tantene passet henne hver formiddag i en uke, og vi er her utslitt her hjemme. Men jeg vet jo at når hun er hjemme med meg, så ER hun jo trøtt en periode, så jeg skjønner jo hva de mener. Men om hun sover om dagen så finnes det altså ikke tretthets tegn før langt på natt. Vi har selvfølgelig prøvd å legge henne tidligere, maaange ganger og prøvd å finne ut om det er en god tid til å gjøre det på, men hun har aldri sovnet. Hun er ikke sur , bare smørblid og synger i senga i timesvis istedet for å sove. What to do? Vi vingler litt, og er redd hun skal ta skade av å få for lite søvn, og skjønner ikke helt løsninga på var lille jentes søvn suduko..
charactouy Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Du sier til tantene at enten får de holde henne våken, eller så får de komme og ta henne fra 19 til 01. Seriøst. Det funker for ungen å sove 12 timer på natt og ingenting på dag. Da gjør du det sånn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå