Gå til innhold

Mye kattehat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mye "kattehat" rundt om kring? Hører ofte folk kaller katten for kattebeist, andre lager spøker eller "morsomme" historier om hvor mye kattene hater oss mennesker, katter ser på mennesker som stor dumme katter hørte jeg, noen sier at katter er onde og at de bare spiller for at menneskene skal like dem og det er sikkert mer jeg har hørt folk komme med.

Man hører da aldri slikt snakk om om hunder?

Anonymous poster hash: b6283...d2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er mer selvstendige og ikke fullt så domestiserte som hunder. Det gjør det mer utfordrende å f.eks lære dem ting, og de er ikke så avhengige av oss som hunder er. Om man ikke forstår dette, så er det lett for noen å menneskeliggjøre deres atferd til at de er "dumme" "onde" og annet.

Hunder blir også menneskeliggjort, bare på andre måter. (Den vet den har gjort noe galt, den har dårlig samvittighet, den elsker eieren osv).

Det ligger vel i vår natur å tolke dyrs atferd i en menneskelig referanseramme. Og det er dyrene som lider for det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katters selvstandighet er som en rød klut for mennesker somfeilaktig innbiller seg at mennesket er verdens herskere og at alle andre arter skal underlegge seg mennsket for å ha verdi.

Anonymous poster hash: 1d7ab...ae9
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mye "kattehat" rundt om kring? Hører ofte folk kaller katten for kattebeist, andre lager spøker eller "morsomme" historier om hvor mye kattene hater oss mennesker, katter ser på mennesker som stor dumme katter hørte jeg, noen sier at katter er onde og at de bare spiller for at menneskene skal like dem og det er sikkert mer jeg har hørt folk komme med.

Man hører da aldri slikt snakk om om hunder?

Anonymous poster hash: b6283...d2f

Jo det er mye snakk om det om hunder , spesielt enkelte hunderaser som har fått dårlig rykte på seg og som har måttet lide for det.

Det som gjør at hunder har det "bedre æ er at det er mer regulert og folk tar mer ansvar for bikkjene sine for de har de betalt for eller trent opp til noe. Katter derimot, de blir dumpet lett som bare det.

Det er mange uvitende mennesker der ute med helt jævlige holdninger og syn på dyr, sånn vil det alltid være. Bare pass på å hils dyra dine borte fra disse.

Anonymous poster hash: 14bd9...93c

AnonymBruker
Skrevet

*hold , ikke hils...

Autokorrekt

Skrevet

Det har flere årsaker tror jeg. Noe av skylden må dårlige katteeiere ta, først og fremst de som ikke kastrerer kattene sine og som bidrar til en overflod av katter som ingen vil ha. Mange av disse kattungene blir dumpet, noen overlever og blir halvville katter som igjen føder kull på kull..

I tillegg har vi alle de som drar fra kattene sine i feriene (og nå nærmer høysesongen seg igjen..) Mange av disse ender opp som "vandrere" og blir etter hvert halvville.

De graver i søppelkasser på desperat leting etter mat, og lager mye lyd når de må sloss om det de finner.. Ergo oppleves de som en plage for folk.

Huskattens liv i Norge har endret seg. Tidligere hadde de katter først og fremst på gårdene, hvor de ble sett på som nyttedyr fordi de fanget mus og rotter. Det var da vanlig at kattene fikk være ute størstedelen av tiden, og de fleste greide seg godt siden det var nok byttedyr og de fikk skjul og varme i løer og fjøs. Til og med bykatter hadde større sjanse for å klare seg selv, med større tilgang på mat og fler steder å søke ly. Dette gjorde at katter svært ofte bare var noe folk hadde, uten at de behøvde å legge noe arbeid i det.

Viderefører man et slikt kattehold i dagens samfunn der de fleste bor i byer og tettsteder med musegift "på hvert gatehjørne", stengte dører og porter overalt, 5 katter på et territorium som opprinnelig kun er nok for en, er det dømt til å skjære seg.

Men det triste er at mens huskattens liv har endret seg (de er nå langt mer avhengig av eierne sine), så har folks holdninger til katter gått i arv. Det gjelder dessverre for veldig mange, både katteiere og kattehatere. For sistnevnte gjelder det også at populasjonen vokser samtidig med at vi bor tettere enn noen gang. Vi er også mer opptatt av å hegne om oss selv og vårt enn noen gang før. Der det før var åpne dører og vi var vant til at både naboene, naboens unger og gjerne også husdyr vandret ut og inn av både hage og hus som den mest naturlige ting, er det nå gjerder, låste dører, alarmer og full kontroll. En stakkars huskatt som forviller seg inn i hagen blir dermed sett på som en inntrenger i vårt ellers velordnede kontrollerte liv (og skulle den komme til å gjøre fra seg i blomsterbedet er selvsagt helvete løs og det er verdens undergang).

For folk som ikke har katter oppleves de dermed som et forstyrrende element de ikke har kontroll over. Kattens natur og språk gjør også at de færreste som ikke har katt selv opplever møtet med katter som særlig "givende" sett med menneskelige øyne. For det første kommer de ofte "brått på". D.v.s de gjør jo ikke det, men i.o.m at de ikke lager lyd som vi kan oppfatte, oppleves det sånn. De aller fleste katter er også skeptisk til fremmede, de iakttar eller viker unna. Og er de vennlige, oppfattes heller ikke det av de som ikke kjenner kattens språk. Når katter "smiler" og viser vennlighet, setter de seg et stykke unna og ser på deg mens de gjør øynene smale.. Og det kan nok oppfattes som både det ene og det andre for en som ikke vet bedre. ;)

Så jeg tror kattehat oppstår fra en kombinasjon av forstokkede myter, uønsket "kontakt", manglende kontroll og uvitenhet vedr. kattens språk og natur.

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker katter jeg, men jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor mange hater katter. Folk som ikke har dyr ønsker ikke å bli plaget fordi andre velger å holde kjæledyr, og det synes jeg faktisk er helt naturlig.

Naboen her er plaget av katter som tar seg inn den åpne verandadøren på sommeren, jeg er plaget med at kattpisslukt med gjevne mellomrom, venner av meg med egen hage må plukke kattebæsj fra blomsterbed (og plen, faktisk), en annen var plaget av at kattene i nabolaget gikk på bilen hennes. Hvis du måtte gå på leting etter hundebæsj fra andres hunder på plenen din hver gang du skulle fram med gressklipperen, så ville du nok blitt ganske irritert etter noen år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker katter jeg, men jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor mange hater katter. Folk som ikke har dyr ønsker ikke å bli plaget fordi andre velger å holde kjæledyr, og det synes jeg faktisk er helt naturlig.

Naboen her er plaget av katter som tar seg inn den åpne verandadøren på sommeren, jeg er plaget med at kattpisslukt med gjevne mellomrom, venner av meg med egen hage må plukke kattebæsj fra blomsterbed (og plen, faktisk), en annen var plaget av at kattene i nabolaget gikk på bilen hennes. Hvis du måtte gå på leting etter hundebæsj fra andres hunder på plenen din hver gang du skulle fram med gressklipperen, så ville du nok blitt ganske irritert etter noen år.

Jeg har et stort problem med at naboen min lar hunden sin komme over på min plen og drite.

Har i 2 (!!) år nå plukket opp hundedritt fra plenen min. Det hjelper ikke å si ifra, vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Har vurdert å gjerde inn plenen,men det kommer til å se stygt ut for den er ikke så veldig stor i utgangspunktet og med gjerde vil den se enda mindre ut. Syned det er egentlig naboen som burde gjerde inn den bikkja si. Men som sagt, ingenting man sier kommer gjennom, det eneste jeg har gjort er å hive dritten over på hans plen, så får han plukke opp.

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort problem med at naboen min lar hunden sin komme over på min plen og drite.

Har i 2 (!!) år nå plukket opp hundedritt fra plenen min. Det hjelper ikke å si ifra, vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Har vurdert å gjerde inn plenen,men det kommer til å se stygt ut for den er ikke så veldig stor i utgangspunktet og med gjerde vil den se enda mindre ut. Syned det er egentlig naboen som burde gjerde inn den bikkja si. Men som sagt, ingenting man sier kommer gjennom, det eneste jeg har gjort er å hive dritten over på hans plen, så får han plukke opp.

Så vanvittig irriterende. Synes absolutt at eieren burde gjerde inne hunden eller lufte den i bånd slik at den får gjort fra seg og eier plukket opp etter den utenfor din hage.

Hadde kastet møkka tilbake, hunden driter der det lukter bæsj.

Anonymous poster hash: 26904...095

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...