enavdem Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Hei, hei! Valpen vår på 5 ½ mnd har begynt med en del biting/glefs/napping. Lest en del om at det er helt naturlig for en valp, og er mer positivt enn negativt i forhold til alder. Leste også at når det blir slik under lek eller utenom lek så skal man avvende hunden med det, og at valpe- alder er perfekt fordi de lærer så fort. Idag f.eks begynte hun å dra i genseren min da vi lå på sofaen, og jeg sa '' nei'' - bestemt, men snilt. Vanligvis tar hun et nei til seg og vi roser når hun stopper, men når det kommer til biting/napping eller glefsing opp i ansiktet skjer det ingen reaksjon på et ''nei''. Såå.. Hver gang hun gjør det tenker jeg å ikke si noe, men bare legge henne i sengen sin, jeg bruker da kommando '' bli'' for at hun skal bli liggende der. Hun hører faktisk på dette og sovner av i hundesenga... Det er vel en god framgangsmåte? Lest at noen binder bånd til sofabeinet og har det såpass stramt at hunden ikke får beveget seg opp i sofaen, men at det blir kjedelig... Denne metoden ønsker ikke jeg å bruke fordi jeg vil at hunden vår skal ha en god relasjon til bånd, og ikke som konsekvens- ting. Ettersom hunden har roet seg, slik jeg har skjønt de skal, skal man la hunden komme ut av den gitte konsekvens. Jeg prøver å få det til med å si '' kom'' , '' ja, kom!'' når den ser på meg, men den vil ikke faktisk. Den bare legger seg til å sove. Føler meg ''straffet'' tilbake, er det riktig tolkning? Gjør jeg noe feil her? Eller er det positivt, at hunden også bruker stedet til å slappe av? Altså, jeg skjønner at hu klør i munnen, men det blir så ille at hu faktisk tar tak i armen, hånda, beinet eller klærne mine og skal røske til. Prøvd å si '' AUU!'' eller klynke som en annen hund og rett og slett flytta meg unna henne, men hu fortsetter bare eller følger etter meg å biter videre. Noen ganger kommer hun i full fart og hopper med åpent gap mot ansiktet på meg. Fått flere merker av tenner som har stanga i haka mi. VILT ubehagelig. Skjer som oftest når hun har lekt, dusja, bæsja eller fått Dentastix. Lettere sagt; når hun får mye energi! Vet jo at jeg ikke skal tenke aggresivt om hu, og det prøver jeg å ikke gjøre, men hele feelingen er veldig ubehagelig! Såå.. kom gjerne med tips, altså!
Tabris Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Som du har fått beskjed om fra andre, så er dette helt normal valpeoppførsel og vil gå over av seg selv. Det er en viktig del av valpens utvikling, for det er gjennom dette hunden lærer bitehemning. Det er derfor man ikke skal påføre hunden noe ubehag for at den biter. Hunden lærer ikke å begrense styrken på bittet ved å bli straffet for å bite overhodet. Da tør den bare ikke bite i det hele tatt. Den må lære når den biter for hardt. Jeg ville droppet ordet "nei". Det er ord mange bruker i svært ulike situasjoner og "nei" vil for en valp ofte bety alt fra "ikke dra i båndet" til "ikke tygg på skoen min". Hvis man ikke lærer det inn som et konkret kommmando-ord, så er det ofte et ord som er svært forvirrende for hunden og som den ikke har noe klart forhold til. Jeg for min del ville ikke brukt kommandoen "bli" i en slik setting, men du må jo se hva som blir rett for dere. Bli er for meg en lydighetskommando, og jeg følger ikke med en hund som går og legger seg i hverdagen om han blir der til jeg frir ham ut. Hvis han sovner der så vil ha jo glemme at han fått "bli" og reise seg når han våkner, så da vanner man ut kommandoen. Men det er meg. Du sier du ikke ønsker å bruke bånd fordi du ønsker at hunden skal ha et positivt forhold til båndet. Men ønsker du ikke at han skal ha et positivt forhold til sengen sin også? Jeg ville hylt "Au!" med lys "valpestemme", snudd ryggen til og ignorert valpen. Følger den etter så ville jeg f.eks stirret i taket og hatt armene i kryss (ingen hender å bite i). Null reaksjon og null oppmerksomhet. I det valpen stopper, så ville jeg ventet et par sekunder, og så gitt valpen en leke eller et tyggebein den får tygge på. Du kan gjerne også følge med og se om du ser noe mønster på i hvilke situasjoner valpen kaver seg opp og begynner å bite, og forsøke å være i forkant med å roe ned. 4
enavdem Skrevet 22. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2015 (endret) Som du har fått beskjed om fra andre, så er dette helt normal valpeoppførsel og vil gå over av seg selv. Det er en viktig del av valpens utvikling, for det er gjennom dette hunden lærer bitehemning. Det er derfor man ikke skal påføre hunden noe ubehag for at den biter. Hunden lærer ikke å begrense styrken på bittet ved å bli straffet for å bite overhodet. Da tør den bare ikke bite i det hele tatt. Den må lære når den biter for hardt. Jeg ville droppet ordet "nei". Det er ord mange bruker i svært ulike situasjoner og "nei" vil for en valp ofte bety alt fra "ikke dra i båndet" til "ikke tygg på skoen min". Hvis man ikke lærer det inn som et konkret kommmando-ord, så er det ofte et ord som er svært forvirrende for hunden og som den ikke har noe klart forhold til. Jeg for min del ville ikke brukt kommandoen "bli" i en slik setting, men du må jo se hva som blir rett for dere. Bli er for meg en lydighetskommando, og jeg følger ikke med en hund som går og legger seg i hverdagen om han blir der til jeg frir ham ut. Hvis han sovner der så vil ha jo glemme at han fått "bli" og reise seg når han våkner, så da vanner man ut kommandoen. Men det er meg. Du sier du ikke ønsker å bruke bånd fordi du ønsker at hunden skal ha et positivt forhold til båndet. Men ønsker du ikke at han skal ha et positivt forhold til sengen sin også? Jeg ville hylt "Au!" med lys "valpestemme", snudd ryggen til og ignorert valpen. Følger den etter så ville jeg f.eks stirret i taket og hatt armene i kryss (ingen hender å bite i). Null reaksjon og null oppmerksomhet. I det valpen stopper, så ville jeg ventet et par sekunder, og så gitt valpen en leke eller et tyggebein den får tygge på. Du kan gjerne også følge med og se om du ser noe mønster på i hvilke situasjoner valpen kaver seg opp og begynner å bite, og forsøke å være i forkant med å roe ned. Du skriver: '' Jeg ville hylt "Au!" med lys "valpestemme", snudd ryggen til og ignorert valpen. Følger den etter så ville jeg f.eks stirret i taket og hatt armene i kryss (ingen hender å bite i). Null reaksjon og null oppmerksomhet. I det valpen stopper, så ville jeg ventet et par sekunder, og så gitt valpen en leke eller et tyggebein den får tygge på. '' Som nevnt har hunden en tendens , på meg i hvert fall, å hoppe opp i ansiktet å bite. Det vil jo være hundens alternativ om jeg setter meg på gulvet med ryggen til, om den ikke får tak i armer eller hender. Men ansiktet og klær vil jo enda være tilgjengelig. Så hva blir vårt alternativ om den enda biter/tygger/glefser? Endret 22. mai 2015 av enavdem
Tabris Skrevet 22. mai 2015 #4 Skrevet 22. mai 2015 Når den ansiktet ditt om du står? Hvis han fortsatt har vill raptus selv når du står, så hadde jeg kanskje gått inn på badet og lukket døren et øyeblikk. Evt hatt på bånd også tråkket på båndet slik at han ikke når å hoppe også ventet ham ut. Null oppmerksomhet når han oppfører seg sånn. Gjør han slik så blir verden kjedelig og du vil ikke leke med ham.
Jeane Skrevet 22. mai 2015 #5 Skrevet 22. mai 2015 Tabris kan sakene sine, så følg dette. Huska at det kan ta tid før det blir bedring. Det er ikke noe magisk over dette, og valpen vil teste om den får samme reaksjon mange ganger. Det er viktig at alle i familien følger samme opplegg. Biting = det blir stopp på lek/kos, og alt blir kjedelig. Hvis dette skjer under lek mens dere sitter på gulvet, så reiser dere dere med en gang, krysser armene og ser i taket. Hvis hunden gjør det når den sitter på fanget, så setter dere den rolig ned og snur dere bort. Hvis det skjer når dere går over gulvet (at valpen henger seg fast i bukseben eller biter i tær), så prøv å stå helt i ro og se i taket. Det siste kan være vanskelig, siden valpebiting kan gjøre grusomt vondt! Jeg har hatt en ekstrembiter selv, og i en periode gikk jeg rundt med sko inne (for å ikke få vondt når jeg ble bitt i tærne), gamle, slitte bukser, og valpegensere. Alle disse var fulle av hull når valpen endelig var ferdig med perioden sin. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 Off topic: men ikke gi dentastix! Hvordan kan noen tro at godteri er bra for tenna?! Les hva det inneholder!Anonymous poster hash: 79720...496
Djungelvrål Skrevet 23. mai 2015 #7 Skrevet 23. mai 2015 Hunden til ei jeg kjenner har glefset etter meg 3 ganger og den er voksen.
Tabris Skrevet 23. mai 2015 #8 Skrevet 23. mai 2015 Hunden til ei jeg kjenner har glefset etter meg 3 ganger og den er voksen. Det er noe helt annet enn valpebiting. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Skrevet 23. mai 2015 Har den nok biteleker? Husk at den klør i munnen, så biteleke den kan tygge på å få stimulert kløingen kan avhjelpe "angrepene" på deg... Anonymous poster hash: 1ab61...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå