kaan Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Hei! Jeg har en yorkshire terrier på 11 mnd. Den siste mnd har han blitt veldig urolig og bjeffer hele tiden.. Jeg ser tendenser til at han vil bite og glefse etter oss og niese på 2 år. Det går ikke en kveld uten at han rir på oss. Jeg prøver å si ordentlig ifra til han, og irettesette han ved å ta han vekk.. Hva kan jeg gjøre for at han skal bli bedre på dette?
Tabris Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 (endret) Jeg ville for det første stoppet med å si "ordentlig fra" til ham. Det høres ut som noe hunden oppfatter som ubehagelig, og det vil bare øke hundens stress. I hvilke situasjoner er han urolig og bjeffer? Når du sier han viser tendenser til å ville bite - hva er det han gjør, rent konkret? Og i hvilke situasjoner er dette? Utfra det du skriver, så høres han ut som om han stresser og ikke klarer å finne roen. (Er urolig og rir daglig). Det kan også være hormonelt, med tanke på alderen. Det er litt lite informasjon til å si så mye, men generelt sett ville jeg trent mye kontakt og samarbed med hunden. Belønn med godbit for at hunden ser på deg. Både inne og på tur. Belønn når hunden kommer bort til deg på tur. Tren litt forsiktig med triks eller annet og belønn med godbit. Få et positivt samarbeid mellom deg og hunden. Hold niesen borte fra hunden. Ikke la hun oppsøke ham overhodet. Hold helst også hunden borte fra barnet til dere har litt mer oversikt og kontroll over situasjonen og hva er det som utløser hundens atferd. Unngå eller reduser stressende aktiviteter som herjing (med andre hunder eller med dere), masse lek, kasting av ball/pinner osv. Fokusèr på å bygge en god kontakt og et godt samarbeid, tren gjerne spor/søksarbeid for å roe ned. Når hunden får brukt seg ordentlig ute med gode turer og god mental aktivisering som roer ned, så kan du lære hunden å finne roen inne. Tren gjerne "teppe-leken". Det vil både bygge kontakt og samarbeid, roe hunden ned og lære den å finne roen på eget teppe/pledd. Finn et teppe/pledd, helst et hunden ikke har noe forhold til. Klikk (eller si "bra") hver gang hunden viser interesse for teppet. Ikke kommander eller lokk hunden på teppet, hunden skal finne ut dette selv. Belønn labb på teppet,snusing på teppet osv. Masse gode godbiter. Etter hunden har gjort det en liten stund, fjern teppet og vent et lite minutt før du fortsetter. Mister hunden interessen av seg selv, fjern teppet og gå litt bort. Legger hunden seg på teppet så er det masse belønning. Gradvis kan hunden ligge lenger og lenger, og gradvis kan du gå lenger og lenger fra. Her lærer jeg min hund dette. Som du ser så sier jeg ingenting, kommanderer ingenting, lokker ikke, og sier ikke "nei". Hunden finner ut selv hva som gir belønning. På teppet/hundens liggeplass skal hunden ALLTID få fred. Barn eller andre skal aldri gå bort til hunden når han legger seg der. Endret 22. mai 2015 av Tabris 3
kaan Skrevet 22. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2015 Jeg mente ikke at jeg tar hardt i han eller noe altså mente bare at jeg sier "Slutt!" Eller "Nei!" Tusen takk for mange gode tips! Han er ikke interessert i andre hunder i det hele tatt, og ønsker ikke å være i nærheten av de. Han kan være urolig i alle situasjoner. Hvis jeg og sambo sitter i sofaen å ser på tv, eller hvis vi spiser middag, når vi er på besøk hos andre. Jeg føler at det er i alle situasjoner. Jeg bruker mye tid på trening i forhold til tur, og lek. Vi pleier å leke "gjemsel" med godbiter, sitt/gil labb/ bli, Jeg gjemmer ting inni doruller som han skal finne, og under plastikkbokser som han må løfte for å finne godbiten. Jeg føler på en måte at jeg har gjort så mye for å få han rolig og til å trives, men han er jo fortsatt en valp så klart. Vet noen om man burde kastrere? Eller er det ikke riktig å gjøre det?
kaan Skrevet 22. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2015 Hvis han står å bjeffer ved vinduet og jeg går bort til han å sier slutt, så løper han bare vekk og legger seg ned i en "rampete" stilling for å leke. Han ønsker vel oppmerksomhet, men han kan jo ikke få det heeeele tiden?
Tabris Skrevet 22. mai 2015 #5 Skrevet 22. mai 2015 (endret) Det kan være han gjør det fordi da får han oppmerksomhet, det kan være at han forsøker å få deg i lek for å dempe din irritasjon. Generelt sett er det som regel bedre å være forut og belønne hunden for det man ønsker den skal gjøre, enn å finne ulike måter å få hunden til å slutte å gjøre uønsket atferd. Vår hund har det også med å bjeffe i vinduet på forbipasserende. Jeg trener dette på følgende måte: Har klikker og godbitpose. I det hunden ser noe utenfor, men FØR han begynner å bjeffe, så klikker jeg og kaster en godbit. Poenget her er å endre hundens assosiasjon til folk utenfor fra "uæh, noe skummelt som må bjeffes på" til "Folk utenfor - det betyr godbit hos eier!". Da får du roet hunden ned, de utenfor blir mindre skumle (og trenger derfor ikke å bjeffes på) og du får flyttet fokus tilbake til deg. Men det tar tid. De gangene jeg ikke kan eller orker å trene så trekker jeg enten for gardinene eller passer på at hunden ikke får stå i vinduet overhodet. Jeg er enig i at han ikke skal måtte ha oppmerksomhet hele tiden. Det er derfor jeg tenker det er viktig at han får rett mengde fysisk og mental aktivisering, og at du dermed også kan gjøre rotrening inne som nevnt ovenfor. Edit: Beklager, jeg så ikke første svaret ditt før nå. Jeg har hormonchip på min hund. Uten så er han en helt annen hund med mye stress og overinteressert i det meste av hunder (både kastrerte hanner, kastrerte tisper og tisper utenom løpetid vil han parre seg med, samt helst også jokke på deres eiere). Jeg ville startet med å trene ro og fokusere på å få ned stresset hans (du kan ikke kreve at han skal være rolig, finne roen og ikke bjeffe så lenge han er stresset, da må du først finne måter som roer stresset på). En del av det kan være alderen, men man må fortsatt trene på det. Kastrering hjelper kun hvis problemene er hormonelle. Siden du sier han ikke viser noen særlig interesse for andre hunder overhodet, så høres det ikke ut som om det er hormonelt. Vil du likevel prøve det, så anbefaler jeg å starte med f.eks 6-måneders hormonchip. Den går ut av seg selv etter den perioden, og du kan da se om det har noen effekt for dere eller ikke. Men han er nå uansett i verste unghundalder, så litt stress og hormonell atferd er normalt. Til slutt: "Nei" eller "slutt" vil ikke ha noen effekt hvis han ikke har lært hva disse ordene betyr. Endret 22. mai 2015 av Tabris 2
kaan Skrevet 22. mai 2015 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2015 Det kan være han gjør det fordi da får han oppmerksomhet, det kan være at han forsøker å få deg i lek for å dempe din irritasjon. Generelt sett er det som regel bedre å være forut og belønne hunden for det man ønsker den skal gjøre, enn å finne ulike måter å få hunden til å slutte å gjøre uønsket atferd. Vår hund har det også med å bjeffe i vinduet på forbipasserende. Jeg trener dette på følgende måte: Har klikker og godbitpose. I det hunden ser noe utenfor, men FØR han begynner å bjeffe, så klikker jeg og kaster en godbit. Poenget her er å endre hundens assosiasjon til folk utenfor fra "uæh, noe skummelt som må bjeffes på" til "Folk utenfor - det betyr godbit hos eier!". Da får du roet hunden ned, de utenfor blir mindre skumle (og trenger derfor ikke å bjeffes på) og du får flyttet fokus tilbake til deg. Men det tar tid. De gangene jeg ikke kan eller orker å trene så trekker jeg enten for gardinene eller passer på at hunden ikke får stå i vinduet overhodet. Jeg er enig i at han ikke skal måtte ha oppmerksomhet hele tiden. Det er derfor jeg tenker det er viktig at han får rett mengde fysisk og mental aktivisering, og at du dermed også kan gjøre rotrening inne som nevnt ovenfor. Edit: Beklager, jeg så ikke første svaret ditt før nå. Jeg har hormonchip på min hund. Uten så er han en helt annen hund med mye stress og overinteressert i det meste av hunder (både kastrerte hanner, kastrerte tisper og tisper utenom løpetid vil han parre seg med, samt helst også jokke på deres eiere). Jeg ville startet med å trene ro og fokusere på å få ned stresset hans (du kan ikke kreve at han skal være rolig, finne roen og ikke bjeffe så lenge han er stresset, da må du først finne måter som roer stresset på). En del av det kan være alderen, men man må fortsatt trene på det. Kastrering hjelper kun hvis problemene er hormonelle. Siden du sier han ikke viser noen særlig interesse for andre hunder overhodet, så høres det ikke ut som om det er hormonelt. Vil du likevel prøve det, så anbefaler jeg å starte med f.eks 6-måneders hormonchip. Den går ut av seg selv etter den perioden, og du kan da se om det har noen effekt for dere eller ikke. Men han er nå uansett i verste unghundalder, så litt stress og hormonell atferd er normalt. Til slutt: "Nei" eller "slutt" vil ikke ha noen effekt hvis han ikke har lært hva disse ordene betyr. Okei kjempefint. Tusen takk for hjelpen. Jeg får prøve å trene litt på teppe og ro.
Tabris Skrevet 22. mai 2015 #7 Skrevet 22. mai 2015 Lykke til. Gå gjerne også et kurs i f.eks hverdagslydighet hos noen som driver med positiv trening.
Jeane Skrevet 22. mai 2015 #8 Skrevet 22. mai 2015 Tabris, du er så flink! Både med råd og ikke minst de treningsvideoene dine. Det er veldig inspirerende, for du forklarer det enkelt og får det til å se lett ut, selv for vanlige dødelige. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #9 Skrevet 22. mai 2015 Det viktigste er at han får nok mosjon OG intelektuell stimulering! Tankeleker, trening osv. Når han blir mentalt utslitt vil aggressiviteten og uroligheten gå vekk. Han er jo midt i puberteten så det er viktig at han blir tatt hensyn til og nok stimulert! Når han starter å ri er det beste å reise seg opp og gå inn i et annen rom, han vil følge etter, og da lukker du døra så han får en "time out". Evn bruk en vannflaske man dusjer planter med å spray på han når han gjør det, i stedet for å kjefte på han og prøve å dra han vekk (da vil han bare prøve enda hardere). Om han prøver å bite, gjør det samme, eller si nei tydelig i fra og dermed ignorer, utn å bli voldelig eller mer sinna - og ros og kos (kos rolig ikke sånn jippi kosing) når han roer seg og f eks bøyer hodet i skam eller legger seg ned. Anonymous poster hash: 3d53d...5f2
Tabris Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Tabris, du er så flink! Både med råd og ikke minst de treningsvideoene dine. Det er veldig inspirerende, for du forklarer det enkelt og får det til å se lett ut, selv for vanlige dødelige. Tusen takk, snilt sagt! Jeg er da også vanlig dødelig, er bare trening som skal til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå