Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann igjen, er det noen som har leirgryte???

NOen oppskrifter??

jeg har spurt om det her inne tidligere også, men da var det ikke så veldig mange svar og få.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har leirgryte og har brukt den mye bl.a til stek.

Pleier og legge i stek sammen med litt grønnskaker og løk for og få en god kraft til saus senere.

Steker steken på ganske svak varme over langt tid for da blir steken saftig og god.

Bare husk og legg leirgryte i vann før du begynner stekingen.

Skrevet

tusen takk Fakse :bukke:

Fant sannelig et par fristende oppskrifter der jeg også, tror kanskje jeg må bruke leirgryta mi mer :)

Skrevet

Bruker leirgryta mi på same måte som Betty, men vurderer nå å prøve flere oppskrifter. takk for tips!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk også lyst til å lage noe i leirgryte nå, og etter et søk på nettet fant jeg denne oppskriften:

Krydderlam i leirgryte

4 personer

1 kg lammebringe i stykker (jeg kjøpte heller lår og kuttet opp)

1-2 ss karri

3 store, grovhakkede løk

1 stort, syrlig eple i terninger

1/2 ts salt

1 hvitløksfedd, presset

2 dl tomatjuice blandet med 2 ss soyasaus

Legg først leirgryta i vann en time - eller 24 timer hvis den er helt ny

Smør den bløtlagte, våte leirgryta innvendig med olje. Klapp kjøttstykkene inn med karri. Legg kjøtt og øvrige ingredienser lagvis i gryta. Hell over tomatjuicen smakt til med soyasaus. Legg på det våte lokket.

Sett gryta inn i kald stekeovn og begynn å ta tiden når temperaturen når opp i 200 C. Da skal gryta stå 1 time. Resultatet blir en velsmakende gryterett med passe tykk saus og en vidunderlig duft. Server lammegryta med vanlig ris eller naturris.

Det hele står nå i ovnen, så jeg vet ikke ennå om det er så godt som oppskriften påstår - men det håper jeg jo!!

Skrevet

Hups, hadde visst glemt å logge inn. Det var altså meg som skrev innlegget over med oppskriften...

Gryten var god den, men jeg tror jeg vil putte flere smakselementer oppi neste gang. På en iransk restaurant her i byen har de noe lignende som dette, men med svisker og litt flere grønnsaker. Tror det kan være godt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...