AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Kona driver og er ansatt i eget AS. I år har hun ikke mulighet til å ta ferie på grunn av arbeidsmengden. Hva skjer da med de opptjente feriepengene hun har til gode? Har hun anledning til å ta ut både lønn og feriepenger når hun er ansatt i eget selskap? Skal undersøke mer rundt reglene her, men lurer bare på om noen vet? Anonymous poster hash: dd356...a8f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Det kan man.Anonymous poster hash: 412a4...e97
petterm Skrevet 23. mai 2015 #3 Skrevet 23. mai 2015 Det er vel bare ansatte som har krav på feriepenger? Som arbeidstaker er man vel normalt pliktig til å ta ut 4 uker lovbestemt ferie i året, og som arbeidsgiver har man vel plikt til å sørge for at den ansatte tar ut lovbestemt ferie? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #4 Skrevet 23. mai 2015 Overføring av ferie All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode. Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Arbeidsgiver har et ansvar for at arbeidstakerne tar ut all ferie i løpet av ferieåret. Arbeidstaker har også medvirkningsplikt til avviklingen av ferien. Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd. Man kan ikke ta ut både feriepenger og lønn! Dette bør hun som arbeidsgiver vite. Anonymous poster hash: 4b482...70a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #5 Skrevet 23. mai 2015 Det er vel bare ansatte som har krav på feriepenger? Som arbeidstaker er man vel normalt pliktig til å ta ut 4 uker lovbestemt ferie i året, og som arbeidsgiver har man vel plikt til å sørge for at den ansatte tar ut lovbestemt ferie? Hun er jo ansatt. Anonymous poster hash: d6a0c...6f2
petterm Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 (endret) Hun er jo ansatt. Anonymous poster hash: d6a0c...6f2 Det var nettopp det som var poenget mitt. Siden hun er ansatt er hun pliktig til å ta ut lovbestemt ferie. (4 uker og en dag.) Som arbeidsgiver har hun også ett ansvar for å sørge for at hun tar ut ferie. Hun kan ikke få både feriepenger og full lønn. Hvis hun til tross for plikten til å ta ut ferie ikke gjør det, så må hun overføre resterende ferie til neste år. Endret 23. mai 2015 av petterm
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #7 Skrevet 24. mai 2015 Det kan man.Anonymous poster hash: 412a4...e97 TS her igjen. Takk for svar! Driver du eget AS selv slik at du vet dette sikkert? Vi har spurt regnskapsføreren, og han sa at når man jobber i sitt eget AS så bestemmer man selv om man vil ta ut ferie. Og at man gjerne kunne ta ut både feriepenger og lønn. Men dette er en regnskapsfører som har rotet med en del ting tidligere, så vet ikke helt om vi kan stole på det svaret. Anonymous poster hash: dd356...a8f
Eliza Doalot Skrevet 24. mai 2015 #8 Skrevet 24. mai 2015 Det er helt uproblematisk. Det er ingen som legger seg opp i det når du er ansatt i eget AS. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå