Gå til innhold

Hvor gammel var du da kvisene/huden ble bra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hud har/hadde du og hvor gammel var du når ble den bedre? Hvilke tiltak gjorde du(gjerne nevn navn på middel/kur) eller gikk det over av det selv?

Jeg har veldig sensitiv hud med mye store fullstendig sorte prikker, småkviser, og fra tid til annen harde store kvisebyller. Det er ikke sånn skikkelig acne hud, men den er uren og ubalansert. Så fort en kvisebyll er borte går jeg med sår i annsiktet i to-tre uker, og før såret har grodd kommer det en ny.
Nærmer meg 30 år nå og har alltid fått høre at huden blir bedre når man er ferdig i puberteten og blir eldre men det ser ikke ut som at min hud blir noe bedre, kanskje noen dager eller uker innimellom som den ikke er så ille, men langvarig bedre går jeg enda å venter på!...

Anonymous poster hash: 54a3b...264
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kreket meg til hudpleier en gang i midten av 30-årene, tok hudanalyse og fikk hjelp til produkter. Det førte til en vesentlig forbedring for min del. Mindre rød, mindre kviser, mindre stresset hud. Kan fint gå uten sminke på huden nå hvis jeg føler for det. Bruker MD Formulations, Decleor og Schrammek.

Anonymous poster hash: e4b3c...d15

Gjest Beena
Skrevet (endret)

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta turen til hudpleier.

Jeg hadde ikke et veldig alvorlig kviseproblem, men jeg slet veldig med huden i ansiktet generelt. Mye tørrhet, store porer og røde flekker. Fikk hjelp av hudpleier til å velge bedre rense produkter/kremer og nå har jeg fin uproblematisk hud. :)

Endret av Beena
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flere perioder med kviser. Fra jeg var 14 til 18 hadde jeg typisk pubertetkviser. Disse gikk over når jeg nærmet meg 20. Og så fikk jeg en ny oppblomstring når jeg var ca 23 år. Disse kvisene var mer langvarige, større (ikke svære byller) og ga arr. Jeg har slitt med dette frem til jeg var 27, da jeg endelig rota meg til en hudlege.

Da fikk jeg vite at jeg hadde ganske moderat cystic akne, og fikk antibiotika og sterke krem som skulle drepe bakteriene på huden. Jeg har gått 2 runder med antibiotika og nå er det MYE bedre. Får kanskje en liten kvise i ny og ne, men ikke på lang så nær som før.

Jeg vil anbefale deg å få time hos en hudlege først, for å sjekke om det er noe som kan fikses med medisiner. Og så kan du følge det opp med en hudpleier. Et tegn på cystic akne er at du får arr etterpå, noe som du sier du får. Derfor tror jeg at det kan hjelpe med en hudlege først.

Jeg bruker rens, tonic og hudkrem for kombinert hud, i tillegg til dagkrem med høy solfaktor for å unngå at arrene jeg har etter kvisene blir mørke.

Anonymous poster hash: 4afe6...c2d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på yasmin da jeg var 17, og det hjalp noe enormt på min hud.

Sluttet da jeg var 21, og da var jeg kvitt de typiske hormonelle kvisene. Men hadde fremdeles mye nupper og småkviser.

Endret produkter for et par år siden til produkter med mye mer fukt enn det jeg tidligere har bruk. Det gjorde underverket for min hud, så nå er den relativ bra i en alder av 29 :)

Anonymous poster hash: b59c3...e41
AnonymBruker
Skrevet

Fikk kviser da jeg var rundt 19. Begynte på roaccutan/isotretinoin da jeg var 22-23. Hadde før det prøvd forskjellige kremer, rens og reseptbelagt behandling. Det hjalp med isotretinoin, men kvisene kom tilbake da kuren var ferdig. Det siste året (er 25år nå) har jeg holdt kvisene i sjakk med Epiduo-krem. Har trappet ned til å smøre en gang i uka. Skal prøve å slutte helt i sommer. Herlig å endelig slippe vonde, stygge kviser! :)

Anonymous poster hash: 69b78...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta turen til hudpleier.

Jeg hadde ikke et veldig alvorlig kviseproblem, men jeg slet veldig med huden i ansiktet generelt. Mye tørrhet, store porer og røde flekker. Fikk hjelp av hudpleier til å velge bedre rense produkter/kremer og nå har jeg fin uproblematisk hud. :)

Jeg gikk til hudpleier én gang og det kosta meg skjorta (noe jeg absolutt ikke har råd til nå som jeg ikke har jobb, hadde/har ikke engang råd til julegaver eller bursdaggave til familien min) , i tillegg til at jeg ble presset til å kjøpe masse dermalogica produkter som jeg brukte i ca 3 år - uten noe som helst forbedring. Mitt inntrykk er at de bare vil selge, og egentlig ikke bryr seg så mye om å gi deg det riktige produktet til akuratt din hud.

Anonymous poster hash: 54a3b...264

Skrevet

Jeg fikk kviser da jeg var ca 17.Det var svære utbrudd,og et enormt problem.Gikk til hudpleier,men det var ikke mye å hente der.På den tiden kom den p-pillen som het Diane,og gynekologen min foreslo den straks til meg.Jeg var trolig blant de første som prøvde den.

Resultatet ble utrolig bra.Jeg fikk en nyyydelig glatt hud,uten synlige porer etter 6 mnd.Da jeg tok en pause i 25 års alderen,kom det tilbake,men jeg tok en ny kur på noen mnd.Deretter ble huden helt fin,selv om jeg sluttet med Diane.

Siden da har huden min vært helt fin.Ingen arr etter den horrible perioden eller noen ting :)

Skrevet

Begynte å få kviser da jeg var 11-12. Har aldri hatt spesielt store, mange eller plagsomme kviser, men er 29 nå og har fortsatt masse bittebittesmå kviser i panna selv om jeg renser og vasker hver dag. De synes heldigvis ikke så godt, men kjennes nesten som sandpapir. Bruker peeling to ganger i uka og det hjelper ganske greit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å få kviser da jeg var rundt 14-15 år hvor det for det meste var tenåringskviser i t-sonen. Jeg dro til en hudpleier da, og fikk ordnet opp i problemet men kvisene kom bare tilbake igjen, og jeg begynte å få mer akne når jeg var 16 som for det meste var i kinnene og ellers rundt i ansiktet. Da fikk jeg skrevet ut noe som heter Dalacin som er et liniment av fastlegen min som jeg skulle bruke på kvisene, og det fungerte til en viss grad men gjorde det aldri helt bra igjen, så da jeg var 17 og var ganske så lei dro jeg til en hudlege og fikk skrevet ut resept på en veldig mild form for antibiotika som heter Oracea, som jeg gikk på i rundt 16 uker + en krem som heter Epiduo og Dalacin igjen som jeg kunne bruke som jeg ville, og dette fungerte veldig bra på meg! Nå er jeg snart 18 og skal om et par uker tilbake til hudlegen for å se om han er fornøyd med resultatet :) Huden min er veldig, veldig mye bedre nå enn det den en gang var og jeg kunne ikke vært mer takknemmelig for det!!

Anonymous poster hash: 81332...d40
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS!

Jeg har akkurat lik hud som deg, og er akkurat like gammel. Hadde gitt opp å finne noen som visste hvordan huden min var, så takk til deg :)

Jeg begynte å bruke koreansk kosmetikk, er en tråd om det her inne. Mye fukt, avvenning av å plukke på huden samt koreanske produkter har gjort utrolig mye for min hud iallefall :) Sliter fremdeles litt med sorte prikker, men de vonde underhudskvisene er så godt som borte etter at jeg startet med koreansk.

Eneste ikke-koreansk jeg bruker er Dermalogica og Priori, men vurderer å bytte ut de to også pga økonomi.

Anonymous poster hash: 1c2c6...0e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...