Gå til innhold

bake mannens inkassogjeld inn i huslån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Mannen har gjeld på 400000kr han betaler på hver måned. Han har nå betalt inn litt over 100000kr på et år uten problemer. Dette er gjeld han pådro seg i sin ungdom da han falt utfor å begynte å ruse seg. I den gjelda ligger et lån på leilighet.

Nå mange år etterpå er han nykter og har som sagt begynt å betale for seg. Jeg har fagbrev og fast jobb og vi venter vårt første barn. Nå betaler vi over 10000kr i mnd. I husleie for å leie en leilighet men ønsker noe mer fast og trygt nå som vi skal bli foreldre.

Er det noen som vet om det går ann å få bakt gjelden til samboer inn i et evt. huslån? Han har fast jobb og 450000kr utbetalt i året.

Noen som har gjort dette før eller er det ikke vits i å høre med banken engang?

Anonymous poster hash: 3273b...e05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere egenkapital?

Anonymous poster hash: d0e4c...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye egenkapital har dere, og hvor høy inntekt?

Anonymous poster hash: 814c5...f0f

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, det går ikke an når en ikke har betalt ned en del på bolig alt. For jeg går som en selvfølge ut fra at dere ikke har mer enn 15 % egenkapital til kjøp av aktuell bolig og ikke 15 % OG 400.000 stående på konto til mannens gjeld?

Du må også belage deg på at det dere totalt kan låne er redusert grunnet mannens gjeld, så uansett er dere i en situasjon der det er vanskelig å kjøpe bolig.

Til slutt vil jeg si: hvorfor skal du overta hans gjeld? Han har ikke egenkapital overhodet, så hans bidrag il boligens anskaffelse er kr 0 pr dagens dato for han får vel ikke noe lån?

Hvis han kan betale ned 100.000 pr år betyr det at om fire år er han gjeldfri. Et år senere har han 100.000 i egenkapital. Der har dere et mål å arbeide mot - og du kan jo øke din egenkapital kraftig i samme periode ved å spare slik at du har rikelig å bidra med slik at din EK og hans EK tilsammen utgjør minst 15 % og dermed er drømmeboligen innen rekkevidde.

Skrevet

Når han har 450 000 utbetalt så burde han klare å betale ned mye mer enn 100 000 i året. Særlig når dere kun har 10 000 i husleie. Han må bli kvitt gjelda snarest mulig, ellers blir det nok dårlig med boliglån på dere.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Som Blondie sier, hvis ikke dere har 15% EK + de 400.000 blir det vanskelig å bake det inn i noe som helst. Og du må ikke overta hans gjeld i et felles lån uansett. Skulle det være dere finner en løsning må den være at han har 400.000 mer enn deg i lån. Du bør ikke betale ned hans gamle synder, selv om dere er gift (?). Og er dere ikke gift skal du absolutt ikke betale ned hans gjeld.

Så hold den separat i alle fall. Men om dere ikke eier noe i dag med 400 000 likviditet i + 15% EK til neste bolig, så blir det vanskelig å bake det inn tror jeg. Det dere i såfall må gjøre er å kjøpe bolig, håpe den går opp i verdi, få ny verdivurdering om et par år og se om det da er noe igjen som kan bakes inn dersom verdien har økt. Men forhåpentligvis er det da ikke så mye igjen heller, han må fortsette å betale intensivt ned.

Jeg vil egentlig anbefale å vente med boligkjøp til han har kvittet seg med de gamle syndene, for nå har han ikke råd til å spare egenkapital en gang. Han må fokusere 100% på gjelden. Skjønner at noe tryggere frister, men det går sikkert bra å drøye det noen år. Mange leier og har barn, det går jo helt fint.

Endret av Pengebingen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå i kvinnefella!!!

Du MÅ ha det åpent at det kan bli slutt ig du sitter der med barn og dårligere forsørgingsevne om du ikke hadde skulker redde mannen din pga forelskelse.

Ta mere tid, la han betale sitt. I mellomtiden kan du spare om EK til deg.

Anonymous poster hash: 30c4a...a59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At du tenker tanken på denne måten å løse inkassogjeld inn i et boliglån på, sier meg at du må sette deg inn i økonomi og konsekvenser for deg som kvinne av ulike løsninger du velger å gå inn på.

Dette er et av de mer sjokkerende innleggene/spørsmålene jeg har lest på kg.

Anonymous poster hash: 8ce18...360

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Mannen har gjeld på 400000kr han betaler på hver måned. Han har nå betalt inn litt over 100000kr på et år uten problemer. Dette er gjeld han pådro seg i sin ungdom da han falt utfor å begynte å ruse seg. I den gjelda ligger et lån på leilighet.

Nå mange år etterpå er han nykter og har som sagt begynt å betale for seg. Jeg har fagbrev og fast jobb og vi venter vårt første barn. Nå betaler vi over 10000kr i mnd. I husleie for å leie en leilighet men ønsker noe mer fast og trygt nå som vi skal bli foreldre.

Er det noen som vet om det går ann å få bakt gjelden til samboer inn i et evt. huslån? Han har fast jobb og 450000kr utbetalt i året.

Noen som har gjort dette før eller er det ikke vits i å høre med banken engang?

Anonymous poster hash: 3273b...e05

Nei det går ikke. Det finnes ikke en bank som gir dere flere hundre tusen mer enn boligen koster. I dag må man selv ha 15% i egenkapital, så å få lånt mer enn det boligen koster kan man nok glemme. Man må ha 300 000 selv for å kunne kjøpe et hus til 2 millioner. Det er en grunn til at folk sparer på bsu i mange år.

Og hvorfor i all verden ønsker du å bære en del av hans gjeld?. Hvis dette i det hele tatt hadde vært mulig, og dere kjøpte et hus sammen og dere senere skulle gå fra hverandre, sitter du jo der med nesa i postkasse og må betale ned hans gjeld.

Pass deg for å pådra deg noe som helst når det kommer til gjeld som blir dratt med fra før dere ble sammen.

Anonymous poster hash: 984c6...bc7

• Liker 2
Skrevet

Ikke gå i kvinnefella!!!

Du MÅ ha det åpent at det kan bli slutt ig du sitter der med barn og dårligere forsørgingsevne om du ikke hadde skulker redde mannen din pga forelskelse.

Ta mere tid, la han betale sitt. I mellomtiden kan du spare om EK til deg.

Anonymous poster hash: 30c4a...a59

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Ok.

Anonymous poster hash: 65d13...56e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...