AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Jeg bare lurer...både blant venner og ikke minst her på KG så virker som de fleste har så lite reserver og tåler veldig lite "avvik" i økonomien. Snakker ikke om studenter eller de som er på AAP, men voksne folk i gode jobber. Det virker som alle er tomme på konto før neste lønning, må ta opp fullt lån for å kjøpe bil, må ha feriepengene før ferien kan bestilles, ikke kan kjøpe seg nytt kjøleskap på dagen om det skulle svikte etc. Skjønner ikke hvordan folk orker det. Jeg hadde blitt så stressa av usikkerheten. Man blir kanskje ikke lykkelig av penger, men man kan søren meg bli bra stressa uten. Selv har vi noen månedslønner på konto, trenger overhodet ikke bekymre oss om alle hvitevarene ryker samme dag. Også sykdom eller arbeidsledighet kan vi takle lenge. Lån på under halvparten av vår maks, betaler så fort vi kan. Har alltid penger på konto, står ikke i matbutikken dagen før lønn og funderer på om vi har dekning. Sparer oss ikke til døde på noen måte, drar på masse fine ferier, spiser ute, kjøper ny sofa, veske eller iPad om jeg vil det. Vi har likevel ikke ekstreme inntekter eller stor arv, men har tenkt før vi har brukt for å kunne trygge situasjonen. Tjener en del over snittet, men ikke veldig mye (til sammen 1,3 mill på oss to). Er vår situasjon virkelig så uvanlig som jeg oppfatter? Lever de fleste uten reserver som kan tåle at livet går en stund i motbakke? Og er det ikke i så fall kjipt?Anonymous poster hash: b8f79...f50 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Jeg skjønner godt at dere ikke står på butikken og funderer på om dere har råd til mat. Dere tjener jo helt vilt mye penger. Anonymous poster hash: 9949f...569 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 De som faktisk har problemer er som oftest ikke de som roper høyest. Tror det er mye "sutring", men såklart små utgifter kan i lengden bli store. Jeg tror de som har stabil økonomi men likevel bruker opp alt bare har et stort forbruk.Anonymous poster hash: e5fd1...20d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Jeg er av litt motsatt oppfatning, jeg da. Jeg synes det hele tiden (i media osv) er så fryktelig mye snakk om at lånegraden er så høy hos folk nå, at det er så mange som har lån til langt over pipa, pg at det er mange som kommer til å gå på en smell hvis økonomien snur (arbeidsledigheten øker, boligprisene synker osv) Men jeg forstår ikke hvem disse menneskene er, evt hvor de gjemmer seg?!? Absolutt alle jeg kjenner har forholdsvis romslig økonomi, har overhode ikke lån til over pipa, har gode bufferkontoer osv. Er det bare jeg som tilfeldigvis vanker i et mer "velstående" miljø da, kanskje? Anonymous poster hash: 04b5c...562 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 Hadde vi hatt 1.3 til sammen i lønn, så kunne vi kjøpt alle hvitevarer på månedslønna om alt hadde røket på en gang... Jeg er student igjen nå og buffer er så og si borte, men jeg har pleid å ha en liten en uansett. Det viktigste er etter min mening å slippe så stram økonomi. Slik at man faktisk kan kjøpe ny vaskemaskin på inntekten sin om det blir nødvendig. Anonymous poster hash: bd866...0b6 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 Jeg skjønner godt at dere ikke står på butikken og funderer på om dere har råd til mat. Dere tjener jo helt vilt mye penger. Anonymous poster hash: 9949f...569 Vel, ettersom snittlønna i Norge i 2014 var 525 000 kroner i heltidsstilling, så gjør vi ikke det nei. Forskjellen fra 1,05 mill til 1,3 mill er ikke "sykt mye"...Anonymous poster hash: b8f79...f50 2
Gjest O___o Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Jeg synes det handler mer om kultur og prioriteringer, enn dårlig økonomi. At man har råd til å kjøpe ny varmtvannsbereder, få gjennomført EU-kontroll og betalt en parkeringsbot, betyr ikke at det er særlig gøy å gjøre det. Det er mye mer moro å bruke penger på ferie, nye klær, sminke, vesker, bøker, nytt interiør, en ny datamaskin, bygge et walk-in-closet, etc. Det er en del utgifter man har som er like gøy som å kjøpe dopapir og bind. Det er noe du må ha. Det koster penger. Men det er mye mer moro å kjøpe en kurv med ferske jordbær, eller gå på kafé med ei venninne. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Vel, ettersom snittlønna i Norge i 2014 var 525 000 kroner i heltidsstilling, så gjør vi ikke det nei. Forskjellen fra 1,05 mill til 1,3 mill er ikke "sykt mye"...Anonymous poster hash: b8f79...f50 Gjennomsnitt er aldri interessant når man snakker om lønn, det gir mer mening å se på median. Anonymous poster hash: bd866...0b6 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 Gjennomsnitt er aldri interessant når man snakker om lønn, det gir mer mening å se på median.Anonymous poster hash: bd866...0b6 Vel, at aritmetisk gjennomsnitt er uinteressant er jeg på ingen måte enig i, men kan fint være enig i at median hadde vært enda bedre. Det har jeg dog ikke funnet. Har du?Anonymous poster hash: b8f79...f50
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Vel, at aritmetisk gjennomsnitt er uinteressant er jeg på ingen måte enig i, men kan fint være enig i at median hadde vært enda bedre. Det har jeg dog ikke funnet. Har du?Anonymous poster hash: b8f79...f50 Nei, det var rettet mot at du mente at dere ikke tjente mye. Anonymous poster hash: bd866...0b6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner Anonymous poster hash: bd866...0b6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 Vel, ettersom snittlønna i Norge i 2014 var 525 000 kroner i heltidsstilling, så gjør vi ikke det nei. Forskjellen fra 1,05 mill til 1,3 mill er ikke "sykt mye"...Anonymous poster hash: b8f79...f50 De 250 000 (ca 150 000 etter skatt) utgjør jo rundt 12 000 ekstra i måneden, som jo blir en del mer enn det samboerparet/ekteparet som tjener 12 000 mindre enn snittet. Diffen blir ca 24 000 i måneden. Sammenligner du med de vil du kanskje lettere forstå at de har mindre å rutte med, og st hverdagen da blir noe annerledes enn deres. For å dekke "basis"-levestandard kreves en gitt sum. Alt det du og samboer/ektefelle tjener over det "basis"behovet kan dere bruke på akkurat hva dere måtte ønske, og det er dette som skaper fleksibilitet og frihet i økonomien. Derfor er skillet større mellom 1,05 mill og 1,3 mill større enn hva du vil ha det til. Eks.vis kunne denne mer-inntekten forsvart en investering i en leilighet på siden av å eie egen bolig, belånt i bank til flere millioner (du kan behandle mye renter og avdrag på et lån med 150 000 + leieinntekter tilgjengelig pr år.) Selv tjener vi 1,6 mill, og jeg har selv erfart hvor mye bedre råd vi faktisk har fått når vi passerte 1 mill i totale lønnsinntekter.Anonymous poster hash: f63f0...e4f 9
Wildlily Skrevet 21. mai 2015 #13 Skrevet 21. mai 2015 Og den median inntekten der konkluderer med at dere tjener over dobbelt så mye som det gjengse paret i fruktbar alder... 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #14 Skrevet 21. mai 2015 https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kronerAnonymous poster hash: bd866...0b6 Er median ja. Ser det viser nettotall (altså etter skatt), så er ikke sammenlignbart med TS's post om bruttolønn (før skatt). Kan vel grovt sett grosses opp ved å dele på 0,67, som ikke er en helt gal nøkkel for gjennomsnittlig skattesats for en normal lønnsmottaker.Anonymous poster hash: f63f0...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #15 Skrevet 21. mai 2015 Fant fra 2014 (brutto): "I løpet av det siste året har brutto inntekt til Ola og Kari Nordmann økt med 13.200 kroner. Det er en økning på fire prosent – og medianinntekten i Norge er nå på 340.500 kroner." Poenget mitt var uansett at TS selvfølgelig vil ha mer rom for uforutsette utgifter enn den gjengse husholdning. Anonymous poster hash: bd866...0b6 2
Puny Skrevet 21. mai 2015 #16 Skrevet 21. mai 2015 Jeg har ikke inntrykk av at de fleste lever slik, selv ikke på KG. De som starter tråder om hvor dårlig råd de har her på KG er ikke representative...
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #17 Skrevet 21. mai 2015 Kan jo diskutere frem og tilbake om hva som er det "riktige" snittet, men det var egentlig ikke poenget med innlegget mitt. Som jeg skrev er det snakk om venner og kjente med god inntekt (i tillegg til de jeg leser om på forum). Mange med inntekt som oss, noen over og noen under. Det jeg skriver om gjelder de fleste av disse, uavhengig av inntekt. Og vi hadde det også slik med betydelig lavere inntekt. Da var det selvsagt mindre luksusforbruk. Mitt poeng er at jeg ikke skjønner at alle bruker opp pengene hver måned og ikke jobber for å ha mer økonomisk trygghet. Og da snakker jeg om den store gruppen som faktisk kan det dersom de velger å prioritere, ikke de som helt reelt sliter med å få endene til å møtes. Anonymous poster hash: b8f79...f50 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #18 Skrevet 21. mai 2015 Folk bruker mer enn de har, uansett hvor godt de tjener rett og slett. Men tror neppe KG er representativ statistikk da:P Anonymous poster hash: 2a1d6...3b1
veraa94 Skrevet 21. mai 2015 #19 Skrevet 21. mai 2015 (endret) Nå skriver du ikke noe om deres familiesituasjon da. Har dere barn feks? Med et barn påløper det naturlig nok mye mere kostnader, for ikke å snakke om om man har flere! Faktorer som hvor i landet dere bor, hvilken utdannelse dere har (studielån) osv, vil også spille inn. Endret 21. mai 2015 av veraa94
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #20 Skrevet 22. mai 2015 Fant fra 2014 (brutto): "I løpet av det siste året har brutto inntekt til Ola og Kari Nordmann økt med 13.200 kroner. Det er en økning på fire prosent – og medianinntekten i Norge er nå på 340.500 kroner." Poenget mitt var uansett at TS selvfølgelig vil ha mer rom for uforutsette utgifter enn den gjengse husholdning. Anonymous poster hash: bd866...0b6 Ja, selvsagt, men hun har vel ikke påstått noe annet. Poenget hennes retter seg vel mot de som har tømt månedslønnen før neste utbetaling, ikke har råd til uforutsette hendelser og lignende. Dette er ikke tilfelle for den vanlige nordmann. TS og mannen har god råd, men det vet hun jo godt. Den vanlige nordmann kan ikke skryte på seg så høy inntekt, men de aller fleste har romslig økonomi og er ikke slik TS skisserer. Anonymous poster hash: a364a...b83 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå