AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Kan man nekte sin egen mor, for eksempel, å komme i sin egen begravelse den dagen man dør? Hvor kan man eventuelt få det skriftlig? Testament, en lapp? Ikke at man tenker så mye når man allerede er død, men er likevel betryggende. Jeg hadde ikke følt meg slu over å kunne skrive ned enkelte jeg hadde nekte å komme i min begravelse, da det er så klart store grunner til. Kan man også bestemme selv hvor man skal begraves? Hvordan hadde det foregått i praksis? Noen vakter som passer på at uønskede ikke krenker den døde? Anonymous poster hash: 07afa...8a7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Altså ikke moren sin egen begravelse, om noen skulle kverulere Anonymous poster hash: 07afa...8a7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Mener du at din mor ikke skal komme i din begravelse? Mest sannsynlig vil hun dø før deg. Og jeg ser ikke helt greia med å nekte henne. Du vil jo uansett være død og ikke merke så mye til det. Anonymous poster hash: c2090...551
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Mener du at din mor ikke skal komme i din begravelse? Mest sannsynlig vil hun dø før deg. Og jeg ser ikke helt greia med å nekte henne. Du vil jo uansett være død og ikke merke så mye til det.Anonymous poster hash: c2090...551 Viss noen hadde drevet omsorgssvikt++ mot deg, hadde det ikke føltes veldig ekkelt å vite at de kunne komme i din begravelse? En man bare vil glemme, og ikke unner å ta siste farvell. For meg betyr det mye å vite om man kan nekte slike folk å komme. Anonymous poster hash: 07afa...8a7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 En begravelse er vel like mye for at de pårørende skal ta farvel, som å hedre den døde. Det er opp til de "etterlatte" om de vil møte opp eller ikke, lite du kan gjøre med det, annet enn å si ifra til dem mens du ennå er i livet, og håpe at de respekterer dine ønsker... Anonymous poster hash: 87b95...d21 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 Du kan nok opplyse om hva du ønsker, men om din mor kommer likevel vil jeg tro at ingen kan nekte henne fysisk å komme inn dit minneseremonien blir avholdt. I såfall blir det baluba, og er det hva du ønsker ovenfor de andre som er der? Jeg tror jeg ville ha skrevet et ønskebrev og gitt til mine nærmeste. Og kanskje du bør ha en "begravelse i stillhet"? Din mor trenger ikke nødvendigvis å bli informert om din død før etter begravelsen. Skjønner du sliter, og at du sikkert tenker at din mor overlever deg. Men hun er long gone før du reiser, og vet du hva...... Drit i å gå i hennes begravelse, evt. fortell henne at du kommer, men det er bare for å spytte. Anonymous poster hash: 53384...698
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Så sant det holdes på en offentlig plass, som i kirken et kapell el så kan man ikke nekte noen å komme inn dit. Men om man holder et privat sermoni så kan man selvfølgelig nekte. Anonymous poster hash: 9eaa5...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Du kan ha en begravelse "unntatt offentligheten". Da er det bare de som du vil skal vite om begravelse som vet det, men du er da avhengig av at de ikke forteller det til de du ikke vil ha i din egen begravelse. Du kan bestemme selv hvor du vil begraves. Da er det nødvendig at de nærmeste pårørende som sørger for begravelse, vet hva du ønsker. Det er mulig å kontakte et begravelsesbyrå og få satt opp ønsker for egen begravelse. Dokumentet oppbevares av begravelsesbyrået eller kan oppbevares i Tingretren, på samme måte som testament. Du trenger ikke ha noen begravelse, men kan få kiste eller urne satt ned uten noe minnesamvær, ommdu ønsker det. Anonymous poster hash: 87cd4...0da 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 Nei, med mindre det f eks er morderen som har drept den som er død så er det respektløst, SLEMT og uakseptabelt å nekte noen å komme i en begravelse. Selvom man har "grunner" til det og har hatt et anstrengt eller dårlig forhold så finns det noe godt i alle bekjentskaper og det er de man minnes og hedres i en begravelse. Anonymous poster hash: 33af9...672
Chizue Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Men du er jo død... Altså, du kan jo ønske lukket begravelse, med bare invitasjoner til de som står deg nærmest. Men det er jo de etterlatte som arrangerer begravelsen og de kan jo velge å ha begravelsen din åpen. Og da kan hvem som helst komme dit. Så lenge de får beskjed om det x)
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #11 Skrevet 22. mai 2015 Du kan velge å testamentere din kropp til forskning, og la det bli med det. Det kan likevel bli en felles minnestund. Du kan også skrive testamente og ønske å bli begravlagt på en felles minnelund. OM det vil bli forbigått i stillhet, vet jeg ikke noe om. Skaff deg en advokat om det plager deg så mye? Og kanskje en psykolog i forbifarta også? Anonymous poster hash: 14212...2fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå