Gå til innhold

Sigøynere

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I går kom de på min hjemplass. Fargerike folk.

De var vel ti i følget sitt. Ti vogner.

Det som slo meg og andre var vognene og bilene.

De kjører biler i millionklassen, vognene er det største og beste som er å få køpt. Dette er folk som ikke jobber, men lever av off.midler. Sosialkontor.

Jentene/damene var så gullbehengte at en gullsmed får stjerner i øya.

Kan det virkelig være så lukratift og binde/selge visper? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nei, det er selvsagt egne satser for sigøynere på sosialkontorene, fordi Mercedes er en sentral del av kulturen deres.

Har jeg hørt. Eller lest i VG eller på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, min erfaring med sigøynere fra utlandet er at de er veldig fattige. En sigøynerkone ville en gang selge meg sitt barn fordi hun ikke hadde råd til å førsørge alle barna sine. Dette var i Romania. Hvordan det er i Norge vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvordan det er i Norge vet jeg ikke.

Tror det vil være mer effektivt å spørre en sigøyner enn å poste en KG-tråd dersom du er på jakt etter informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det gjelder Sigøynere i Norge , så har myndighetene prøvd alt. De bygde egne hus til de i Oslo.

De husene ble rasert og fra flyttet. T.o.m klosettene var fjernet.

Nye hus som var ubeboelig.Barna fikk ikke skolegang. De fikk dem ikke i arbeid eller opplæring.

De får gjøre egenttlig hva de vil.

usker artikkelen fra avisen den gangen. Bilde av husene som var komunale. Inntekt var oppgitt til kun å være sosialhjelp. På utsiden sto vogner og biler i millionklassen.

To fam. bodde i vognen også. Rutene i huset var knust.

Det er feider inne miljøet. Vi husker vel alle Karoli og Karlsen historiene.

Kontoret som har disse folkene opplyste at igjennom de siste 20 årene har de fått integrert en sigøyner. Han var 17 år og begynte på vidr.skole.

Sigøynere har alltid vert et forfulgt folk. Sigøynere i andre land har det forferdelig mange plasser.

Så de i Norge har det bra, men kulturen er slik at de er stadig på farten og treffer sine. Ingen kan få de bostedsfaste. Trist at ungene ikke får noen som helst form for skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det vil være mer effektivt å spørre en sigøyner enn å poste en KG-tråd dersom du er på jakt etter informasjon.

:o Ja de er jo lett å komme i kontakt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:o Ja de er jo lett å komme i kontakt med!

Omtrent like lett som å få vettuge svar på de ektefølte sigøynerspørsmålene som blir stilt i denne tråden...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tøffelhelten. Dette er et diskusjonsforum. Hvis du ikke kan forstå at man kan diskutere saker uten å oppsøke "kilden" personlig, har du misforstått noe vesentlig. Da forstår jeg ikke helt hvorfor du er på dette forumet.

Beklager avsporingen. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tøffelhelten. Dette er et diskusjonsforum.

Beklager avsporingen. :-?

Du er tilgitt, selv om jeg er veldig skeptisk til avsporinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som det kan leses ut fra mange av innleggene her eksisterer det en masse fordommer mot sigøynere(svindel, mafiafamilier etc).

Det er også bakgrunnen for at de har vært forfulgt i Europa i mange hundre år.

Forfølgelsen har i mange tilfeller bakgrunn i at sigøynerene ofte har valgt et levesett som er annerledes enn det etablerte. De har valgt å være nomader.

Derfor vil jeg si at den norske stats forsøk med å kjøpe boliger til dem, om enn velment, var ganske håpløst i utgangspunktet.

Når det gjelder dette med biler og campingvogner i millionklassen - om du ser hvor mye penger en gjennomsnittlig nordmann bruker på bolig, så kan man selv tenke seg at man hadde hatt råd til ganske dyr bil/vogn om man hadde valgt å ikke ha bolig.

Forøvrig er skolegang for barna et vesentlig problem når det gjelder sigøynere. Personlig tror jeg ikke tvang er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Joda, morsomme folk det der altså... Hvert år støter jeg på sigøynere i forbindelse med at jeg og mange andre er på karateleir. Masse vogner, mercedeser, gullbefengte "gangstere", sigøyneredamer i juggel og tights, skrikende unger osv... Vel, litt generaliserende her, men mitt møte med dem er ikke godt. Når de bruker brannslangen til å vaske sine flotte biler, og legger igjen store vanndammer som lager innsjøer og man står opptil anklene med vann når du går trøtt ut av en sliten campinghytte en tidlig morgen, sier det seg jo sitt... :o

Jeg skal ikke være dømmende, men etter flere advarsler fra bestyrelsen på campingplassen, hørte de fremdeles ikke. De ble nesten kasta ut, da det var stjeling i hyttene, da mange av oss trente, og ulovlig bruk av brannslangen, pluss mye mer.

Men enda mer betenkelig er det vel den undertrykkelsen av menneskene, hvor det ikke ses på som noe nyttig å ta utdannelse. Den første sigøyneren som gikk ut av vgs var ei jente som gikk ut i fjor. Mener det sier ganske mye.

Man burde helt klart stille noen krav til dem, slik at de gjør seg fortjent til de velferdsgodene de lever på, og det er viktig at vi får dem ut i utdanning og jobb. Men det hjelper selvsagt lite, hvis de ikke ønsker det selv.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Husker bossen sto fram i Vg for rundt et år siden. Satt der i armanidressen sin. Det er ikke fordommer at de er svindlere og kriminelle,det er realiteten. De er veldig gode på det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bossen sto fram i Vg for rundt et år siden. Satt der i armanidressen sin. Det er ikke fordommer at de er svindlere og kriminelle' date='det er realiteten. De er veldig gode på det også[/quote']

jeg har hørt et rykte om det jah.... :-?

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Som det kan leses ut fra mange av innleggene her eksisterer det en masse fordommer mot sigøynere(svindel, mafiafamilier etc).

Det er også bakgrunnen for at de har vært forfulgt i Europa i mange hundre år.

Forfølgelsen har i mange tilfeller bakgrunn i at sigøynerene ofte har valgt et levesett som er annerledes enn det etablerte. De har valgt å være nomader.

Derfor vil jeg si at den norske stats forsøk med å kjøpe boliger til dem, om enn velment, var ganske håpløst i utgangspunktet.

Når det gjelder dette med biler og campingvogner i millionklassen - om du ser hvor mye penger en gjennomsnittlig nordmann bruker på bolig, så kan man selv tenke seg at man hadde hatt råd til ganske dyr bil/vogn om man hadde valgt å ikke ha bolig.

Forøvrig er skolegang for barna et vesentlig problem når det gjelder sigøynere. Personlig tror jeg ikke tvang er løsningen.

En forskjell: de som lever på sosialen her i landet har ike mulighet til å kjøpe bolig i millionklassen. Ei heller biler og vogner.

De ville da selv bo i Norge(oslo) de fikk hus som de ramponerte. De må ha eget hus. kan ikke eks bo i blokk. Ingen skal være over de.

Om jeg driter i og kjøpe meg bolig og velger meg et levesett som er på siden av det normal, så vil eg heller ikke ha råd til hverken det ene eller andre.

Det finnes faktisk sigøynere som er ordentlige folk. Som tjener penger på normalt vis, men det er så ufattelig få av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hr. Hansen
En forskjell: de som lever på sosialen her i landet har ike mulighet til å kjøpe bolig i millionklassen. Ei heller biler og vogner.

Med andre ord du mistenker automatisk sigøynere for å ha tilegnet seg disse bilene/vognene på ulovlig vis?

Kan du underbygge disse påstandene?

De ville da selv bo i Norge(oslo) de fikk hus som de ramponerte. De må ha eget hus. kan ikke eks bo i blokk. Ingen skal være over de.

Det var kommunens idé å sette opp disse husene for sigøynerne - kritikken bør i så fall rettes mot kommunen.

Om jeg driter i og kjøpe meg bolig og velger meg et levesett som er på siden av det normal, så vil eg heller ikke ha råd til hverken det ene eller andre.

Så om du ikke bruker penger på bolig - så vil du plutselig ikke ha noen penger uansett? Tror ikke jeg følger deg her.

Det finnes faktisk sigøynere som er ordentlige folk. Som tjener penger på normalt vis, men det er så ufattelig få av de.

Flere påstander som ikke er begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes da sigøynere som lever et veslig liv. Kjenner sigøynere som lever akkuart som vi gjør. Dermed er det nok flere av dem som har enn høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det finnes da sigøynere som lever et veslig liv. Kjenner sigøynere som lever akkuart som vi gjør. Dermed er det nok flere av dem som har enn høyere utdanning.

Da vet du mere enn de som jobber med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med andre ord du mistenker automatisk sigøynere for å ha tilegnet seg disse bilene/vognene på ulovlig vis?

Kan du underbygge disse påstandene?

Det var kommunens idé å sette opp disse husene for sigøynerne - kritikken bør i så fall rettes mot kommunen.

Så om du ikke bruker penger på bolig - så vil du plutselig ikke ha noen penger uansett? Tror ikke jeg følger deg her.

Flere påstander som ikke er begrunnet.

Jeg mistenker ikke alle sigøynere for å få fatt i biler/vogner på uærlig vis.

Saken er at de som er registrert med bosted i Norge er ikke i arbeide. Slik er de avhengi av sosialkontor og kontoret som jobber med denne gruppen.

De hadde "adresse" i Oslo. De ville ikke/kunne ikke bo hvor som helst. De er store fam. og de fleste hus/leiligheter passer ikke pga str. De ble ikke tvunget inn i husene, men valgte det selv.

Ikke en husleie ble betalt inn de årene de bodde der.

Et av husene ble ikke innflyttet i.Da de valgte campingtilværelsen ute undt om i andre land. hele uset ble ramponert.

Om jeg velger et liv på siden av det normale, så får jeg kansje matpenger på sos.kontoret, men neppe blir det satt opp bolig til meg. Og hvor skulle jeg få penger til bil?

Det er to stor sigøynerfam. i Norge. Kjent for sin virksomhet. Kan du fortelle hvor mange av de som er i arbeide/skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...