AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #21 Del Skrevet 22. mai 2015 Ts her. Jeg går realfag og da tenker jeg hovedsaklig mest på realfag. Så noen lengre oppe kommentere at man trengte rundt 90% rett for å få A på universitetet i fag der det er mye beregninger, men i fysikk, r-matte og kjemi skal man jo ha 100% rett pluss gjerne litt ekstra. Føler heller ikke at det er mye snakk om å pugge seg til en 6'er i disse fagene, det er mer med å forstå hvordan man skal anvende all informasjonen som blir gitt og trekke det opp mot ulike lover og formler. Nå har ikke jeg gått på universitetet enda, men dette er min erfaring på videregående. Anonymous poster hash: 0481c...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #22 Del Skrevet 22. mai 2015 Uenig, mener det i stor grad er motsatt. Man kan fint pugge seg til A, uten at man har noen spesiell faktisk dybdekunnskap.Anonymous poster hash: e6cba...ad5 Som jeg skrev, overhodet ikke der jeg studererAnonymous poster hash: ae8fc...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #23 Del Skrevet 22. mai 2015 Min erfaring er at A er lettere å oppnå enn 6 (gitt at du kan det du driver på med, så klart). På universitetet er det ofte krav om 90% rett for å få A (i fag der man kan beregne slikt, som i matte), mens på vgs måtte man som regel ha tett opp mot 100% for å få 6. En 6-er besvarelse skal være tilnærmet perfekt, det kreves ikke av A. Selvfølgelig, vanskelighetsgraden er jo høyere på universitetet, men gitt at du kan hele pensum er en A enklere å oppnå enn 6. Sekserne på vgs er urimelig vanskelige å oppnå. Det stemmer ikke at det er noe krav. Men ofte vil noe som en ligner normalfordeling naturlig opptre, forusatt at nok studenter tok eksamen. Det er også slik at normalfordelingen kan fungere som en slags veileder, men noe KRAV, er det ikke. Og langt mindre noen RETT. Videre skriver du at dersom man kan hele pensum, så er det enklere å A enn 6. What? For det første er nivået, krav og forventninger på et helt annet nivå på et universitet enn på vgs. Dessuten handler toppkarakter på universitet om MER enn å kunne pensum. Du skal forstå, trekke linjer, drøfte, være kristisk og sette det i sammenheng. Jeg synes altså det du skriver her er ganske tøysete. Anonymous poster hash: 1fd78...19a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #24 Del Skrevet 22. mai 2015 Forskjellen fra videregående til universitet er vel at man på videregående kan få toppkarakter ved å pugge pensum og sitere det på eksamen. På universitetet må man vise at man har forstått pensum og kan anvende og drøfte det selv før man får toppkarakter. Sånn generelt sagt. Som jeg har sagt - jeg mener det er motsatt i stor grad.Anonymous poster hash: e6cba...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #25 Del Skrevet 22. mai 2015 Som jeg skrev, overhodet ikke der jeg studererAnonymous poster hash: ae8fc...c1a Ja, og hva er så det?Anonymous poster hash: e6cba...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. mai 2015 #26 Del Skrevet 22. mai 2015 Forskjellen fra videregående til universitet er vel at man på videregående kan få toppkarakter ved å pugge pensum og sitere det på eksamen. På universitetet må man vise at man har forstått pensum og kan anvende og drøfte det selv før man får toppkarakter. Sånn generelt sagt. Jeg følte at det var sånn på vgs, jeg. Du fikk aldri 6 i historie, norsk, samfunnsfag etc med mindre du kunne anvende kunnskapen i drøfting. Var alltid en sånn typisk sekseroppgave på prøvene. På universitetet har jeg også fått sånne oppgaver, men der har jeg kunnet karre meg til en A selv om jeg ikke har greid å svare på den, fordi resten har vært riktig og jeg dermed fikk minst 90 %. Det kunne jeg ikke på vgs. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. mai 2015 #27 Del Skrevet 22. mai 2015 Det stemmer ikke at det er noe krav. Men ofte vil noe som en ligner normalfordeling naturlig opptre, forusatt at nok studenter tok eksamen. Det er også slik at normalfordelingen kan fungere som en slags veileder, men noe KRAV, er det ikke. Og langt mindre noen RETT. Videre skriver du at dersom man kan hele pensum, så er det enklere å A enn 6. What? For det første er nivået, krav og forventninger på et helt annet nivå på et universitet enn på vgs. Dessuten handler toppkarakter på universitet om MER enn å kunne pensum. Du skal forstå, trekke linjer, drøfte, være kristisk og sette det i sammenheng. Jeg synes altså det du skriver her er ganske tøysete.Anonymous poster hash: 1fd78...19a Som jeg redegjorde for i innlegget etter snakket jeg om "fasitfag". Det er liksom ikke så mye å drøfte i matematikk, kontra psykologi. Og jo, hos oss var nesten alltid 90 % kravet. Man skal ikke normalfordele når man setter karakter, men man skal ha det i mente når man skal lage eksamen (at eksamen skal være vanskelig nok til at ca 10% greier A). Selvfølgelig, en sjelden gang så de at oppgaven var så vanskelig at det ble urimelig å kreve 90 %, men det skjedde heller sjelden. I "fasitfag" er 90% ganske vanlig. Men klart, det er ikke et fast krav ved alle studier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #28 Del Skrevet 22. mai 2015 Ja, og hva er så det?Anonymous poster hash: e6cba...ad5 Studerer på Handelshøyskolen.Anonymous poster hash: ae8fc...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #29 Del Skrevet 22. mai 2015 Som jeg har sagt - jeg mener det er motsatt i stor grad.Anonymous poster hash: e6cba...ad5 Du kan neppe studere noe særlig krevende. Du virker til å være av den mening at høyere studier er lettere enn videregående. Det er de færreste studieretninger Anonymous poster hash: ae8fc...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #30 Del Skrevet 22. mai 2015 Forskjellen fra videregående til universitet er vel at man på videregående kan få toppkarakter ved å pugge pensum og sitere det på eksamen. På universitetet må man vise at man har forstått pensum og kan anvende og drøfte det selv før man får toppkarakter. Sånn generelt sagt. Nei. Dette stemmer ikke. Da må du ha hatt noen temmelig slappe lærere/sensorer. Er du for eksempel klar over hvor mange som får 6 på skriftlig eksamen i biologi 2? Ut ifra alle som sendte inn karakterer til sensorveiledningen ble lagt ut var det INGEN som fikk 6 i biologi 2 skriftlig vår 2013 (tror jeg). At man får toppkarakter på VGS ved pugg og sitering er så feil som du kan ta. Prøv å gjøre dette her i realfag og på skriftlig eksamen, så skal du se at du stryker. Anonymous poster hash: 6c79b...139 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #31 Del Skrevet 22. mai 2015 Forskjellen fra videregående til universitet er vel at man på videregående kan få toppkarakter ved å pugge pensum og sitere det på eksamen. På universitetet må man vise at man har forstått pensum og kan anvende og drøfte det selv før man får toppkarakter. Sånn generelt sagt. Kan være det var slik da du gikk VGS. Nå får man en 2 til 3 av å bare pugge pensum uten å kunne reflektere på VGSAnonymous poster hash: 39476...b36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #32 Del Skrevet 22. mai 2015 nei si det. Jeg har fått flere gode karakterer på høgskole enn på vgs. Har ingen 6-ere fra vgs. Har foreløpig to A-er nå fra høgskole. Snittet fra vgs ligger på ca 3, mens snittet fra høgskole ligger på B. Jeg tror nok rett og slett det bare er at jeg har blitt mer voksen og tar det her seriøst. Det er også mer press på høgskole syns jeg. Har opplevd flere som har strøket på høgskolen enn folk som strøk på vgs.Anonymous poster hash: 6b2c7...2ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #33 Del Skrevet 22. mai 2015 Jeg har gått flere studieretninger med veldig ulike opptakskrav, og min erfaring er at det er stor variasjon i hva som kreves for å få de ulike karakterene. Noen steder synes jeg det har vært latterlig enkelt å oppnå en C, andre steder har det vært helt motsatt. Når kravet for å komme inn er 3,5 betyr det at studentene som tidligere ikke var bedre enn 3,5 skal spres over karakterskalaen A til F. Når snittet er 5,8 betyr det at studentene som tidligere fikk 5,8 eller bedre, skal spres på samme skala. Det er ekstremt stor forskjell på studentene, men karakterfordelingen skal være omtrent lik (fordi det er sånn systemet er lagt opp). Jeg kjenner både folk som har gått ned fra videregående til universitet, og motsatt. Det har nok mye med innsats å gjøre og at vurderingsformen er annerledes (anonym på universitetet). Anonymous poster hash: 9f247...ce9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #34 Del Skrevet 22. mai 2015 Ts her. Jeg går realfag og da tenker jeg hovedsaklig mest på realfag. Så noen lengre oppe kommentere at man trengte rundt 90% rett for å få A på universitetet i fag der det er mye beregninger, men i fysikk, r-matte og kjemi skal man jo ha 100% rett pluss gjerne litt ekstra. Føler heller ikke at det er mye snakk om å pugge seg til en 6'er i disse fagene, det er mer med å forstå hvordan man skal anvende all informasjonen som blir gitt og trekke det opp mot ulike lover og formler. Nå har ikke jeg gått på universitetet enda, men dette er min erfaring på videregående. Anonymous poster hash: 0481c...11d Det er fordi realfag på universitetet er "litt" vanskeligere enn realfag på videregående. Det er mange som gjør det bra i realfag på videregående, men som styrker på universitetet. Det er også verdt å få med seg at studentmassen er en annen, kun en liten andel av de på videregående kommer inn på universitetet/høgskole (f.eks. NHH). De 10% som får A er dermed en veldig liten gruppe av alle som tar realfag på videregående. Anonymous poster hash: 9f247...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. mai 2015 #35 Del Skrevet 22. mai 2015 Da har det nok endret seg siden jeg gikk, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #36 Del Skrevet 22. mai 2015 Da har det nok endret seg siden jeg gikk, ja. Dette endret seg med kunnskapsløftet. Vi hadde f.eks. eksamen på pc hvor man skulle anvende pensum og fikk ha med bøker. Nesten som en hjemmeeksamen med andre ord Anonymous poster hash: ad9ac...6a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #37 Del Skrevet 23. mai 2015 Da har det nok endret seg siden jeg gikk, ja. Det har det. Nå er det flere år siden jeg gikk ut av videregående, men har bestemt meg for å studere realfag, så dermed må jeg ta opp fag fra videregående for å få høyere karaktersnitt, og jeg må si en ting, videregående i dag er ikke like enkel som den var da jeg gikk på videregående. Anonymous poster hash: 0ecbb...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #38 Del Skrevet 23. mai 2015 Min erfaring er at A er lettere å oppnå enn 6 (gitt at du kan det du driver på med, så klart). På universitetet er det ofte krav om 90% rett for å få A (i fag der man kan beregne slikt, som i matte), mens på vgs måtte man som regel ha tett opp mot 100% for å få 6. En 6-er besvarelse skal være tilnærmet perfekt, det kreves ikke av A. Selvfølgelig, vanskelighetsgraden er jo høyere på universitetet, men gitt at du kan hele pensum er en A enklere å oppnå enn 6. Sekserne på vgs er urimelig vanskelige å oppnå. Dette er dermed svært lite generaliserbart - de færreste universitetsfag forholder seg til størrelser som "rette svar". Anonymous poster hash: 12067...90b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #39 Del Skrevet 23. mai 2015 Dette er dermed svært lite generaliserbart - de færreste universitetsfag forholder seg til størrelser som "rette svar". Anonymous poster hash: 12067...90b *forholder seg ikke Anonymous poster hash: 12067...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minesveiper Skrevet 23. mai 2015 #40 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) Det er lettere å få 6 i standpunkt enn A på universitet fordi 6'eren i standpunkt ikke avhenger av bare en prøve. Du har gjerne 3 delprøver og 1 tentamen i matte på vidergående. På universitet må du regne med å få alt på en gang og det gjør at man må legge inn mer arbeid for å dekke over alt. Det er lettere å ha prøver i et og et kapittel sammenlignet med å ha 3 kapitler på en gang, sån bare for å illustrere. Endret 23. mai 2015 av Minesveiper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå