AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Del Skrevet 21. mai 2015 Er det like vanskelig å få A på universietet og høyskole i Norge som det er å få 6 på videregående? Oppfatter selv at svært mange ender opp med A i ulike fag på universitetet, men 6'ere på videregående er mer sjeldent å få i standpunkt. Anonymous poster hash: 0481c...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kattaa Skrevet 21. mai 2015 #2 Del Skrevet 21. mai 2015 Både 6 og A uttrykker fremragende kompetanse i faget. Egne erfaringer tilsier at 6 likevel er mer lik B. Mine erfaringer tilsier at det kreves mye mer jobb bak en A enn en 6-er. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skyflakes Skrevet 21. mai 2015 #3 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Det handler jo mye om modenhet og læremetoder også. På høyere utdanning er man litt eldre og litt mer moden på vgs, også har man i tillegg valgt studieretning selv. Når man har valgt studie er man ofte mer oppriktig interessert i fagene. Man studerer for å få en jobb, så er det ofte lettere å lære seg pensum enn når man er 18 år og blir tilfeldig trukket opp i tyskeksamen eller andre fag man driter en lang marsj i. (Hilsen skyflakes 18 år som trodde tysk/historie/matte-eksamen var døden ) Endret 21. mai 2015 av skyflakes 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg hanket inn drøssevis av seksere både i standpunkt og på eksamen på videregående. På universitetet får jeg stort sett bare B. Går på et integrert masterstudium med høye opptakskrav, og her er det ofte at det ikke er noen som får A på eksamen. Jeg har også tatt noen ekstra fag fra andre studieretninger og fått B med minimal innsats, så jeg vil tro at det også er store forskjeller mellom ulike studier! Anonymous poster hash: a82bb...645 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg gjør det mye bedre på universitet hvor prøven er helt anonym enn hva jeg fikk av lærerne på vgs. Jeg har fått EN sekser i hele mitt liv, men jeg kjenner mange som fikk seksere som ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Jeg vil si at det har mye med hvem læreren din er, hva skole du går på og om personen liker deg. Jeg har en venninne som gikk i en klasse på vgs. hvor alle jentene byttet oppgave med guttene i all hemmelighet, og plutselig oppgavene som guttene hadde skrevet mye bedre karakterer. Anonymous poster hash: e590e...519 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #6 Del Skrevet 21. mai 2015 Tja, hos oss tilsvarer A en 5'er. Har likevel aldri klart å oppnå A, men B. På vgs fikk jeg flere 6'ere. Anonymous poster hash: 488b9...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #7 Del Skrevet 21. mai 2015 Kommer sikkert an på faget, og om en er teoretisk dyktig eller er mer praktisk anlagt og dermed eksamensformen. Jeg gikk opp en karakter i snitt da jeg kom på universitetet, i forhold til VGS. Men mange gjør det da de gjerne studerer noe de er interessert i:) Anonymous poster hash: 1c187...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 21. mai 2015 #8 Del Skrevet 21. mai 2015 Kommer sikkert an på faget, og om en er teoretisk dyktig eller er mer praktisk anlagt og dermed eksamensformen. Jeg gikk opp en karakter i snitt da jeg kom på universitetet, i forhold til VGS. Men mange gjør det da de gjerne studerer noe de er interessert i:) Anonymous poster hash: 1c187...2a9 Ja enig her. Jeg har også gått opp en hel karakter i snitt, og har brukt mindre tid på de ulike emnene enn det jeg gjorde i f.eks. norsk (det verste faget), men det har nok mest med interesser å gjøre + hvor man har sitt talent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunhands Skrevet 21. mai 2015 #9 Del Skrevet 21. mai 2015 Både 6 og A uttrykker fremragende kompetanse i faget. Egne erfaringer tilsier at 6 likevel er mer lik B. Mine erfaringer tilsier at det kreves mye mer jobb bak en A enn en 6-er. Enig i dette. Det deles som regel ut færre A'er enn 6'ere, så A henger høyt. Samtidig er det mye mer tilfredsstillende å lese fag på universitetet enn å karre seg gjennom allmennfag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #10 Del Skrevet 22. mai 2015 Overhodet ikke dee jeg studerer. En 6er kan en pugge seg til, og mye handler om å gjenfortelle pensum. En A krever god forståelse av faget, kunne anvende det på ulike områder, og forstå sammenhenger på en fremragende måte. For å ikke nevne mengden pensum en må kunne for å få A vs 6. Anonymous poster hash: ae8fc...c1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #11 Del Skrevet 22. mai 2015 En 6'er og en A er begge toppkarakter, men på veldig ulikt nivå. Hvor mange som får A ved universiteter er i mange tilfeller tilnærmer normalfordelt. Anonymous poster hash: 1fd78...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. mai 2015 #12 Del Skrevet 22. mai 2015 Min erfaring er at A er lettere å oppnå enn 6 (gitt at du kan det du driver på med, så klart). På universitetet er det ofte krav om 90% rett for å få A (i fag der man kan beregne slikt, som i matte), mens på vgs måtte man som regel ha tett opp mot 100% for å få 6. En 6-er besvarelse skal være tilnærmet perfekt, det kreves ikke av A. Selvfølgelig, vanskelighetsgraden er jo høyere på universitetet, men gitt at du kan hele pensum er en A enklere å oppnå enn 6. Sekserne på vgs er urimelig vanskelige å oppnå. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. mai 2015 #13 Del Skrevet 22. mai 2015 Enig i dette. Det deles som regel ut færre A'er enn 6'ere, så A henger høyt. Min erfaring er altså helt motsatt av dette. Men dette varierer nok mye mellom "fasitfag" (økonomi, matematikk) og "skrivefag" (psykologi, historie). I fasitfag føler jeg sekseren henger høyere enn A. Det føler jeg forsåvidt i skrivefag også, men jeg har ikke studert en hel bachelor i et sånt fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #14 Del Skrevet 22. mai 2015 Hadde nesten ett ren 6'er snitt fra VGS (en av de vanskelige skolene I Oslo). Universitetet ble noe annet..selvom jeg jobbet mye med faget, har en master. A var nærmest umulig å få..jfr normalfordelingen iforhold til en 6 på vgs. Anonymous poster hash: 11d1a...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #15 Del Skrevet 22. mai 2015 rent* Anonymous poster hash: 11d1a...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 22. mai 2015 #16 Del Skrevet 22. mai 2015 Vel, jeg hadde et snitt på 4 fra vgs når jeg gikk, og nå ligger snittet mitt på B. Spørs hvordan neste eksamen går, om den blir A vipper den opp et hakk For meg hadde det alt å si at man hadde interresse for faget! Men enig at det forskjell på psykolgi og feks økonomi. Vi har begge i bacheloren, og psykologien er mye mer tidkrevende å vri hodet rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #17 Del Skrevet 22. mai 2015 Overhodet ikke dee jeg studerer. En 6er kan en pugge seg til, og mye handler om å gjenfortelle pensum. En A krever god forståelse av faget, kunne anvende det på ulike områder, og forstå sammenhenger på en fremragende måte. For å ikke nevne mengden pensum en må kunne for å få A vs 6. Anonymous poster hash: ae8fc...c1a Uenig, mener det i stor grad er motsatt. Man kan fint pugge seg til A, uten at man har noen spesiell faktisk dybdekunnskap.Anonymous poster hash: e6cba...ad5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. mai 2015 #18 Del Skrevet 22. mai 2015 Forskjellen fra videregående til universitet er vel at man på videregående kan få toppkarakter ved å pugge pensum og sitere det på eksamen. På universitetet må man vise at man har forstått pensum og kan anvende og drøfte det selv før man får toppkarakter. Sånn generelt sagt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #19 Del Skrevet 22. mai 2015 Hadde nesten ett ren 6'er snitt fra VGS (en av de vanskelige skolene I Oslo).Anonymous poster hash: 11d1a...1f8 Interessant snikskryting, men hva mener du egentlig med dette? Er der vanskeligere å få gode karakterer på vgs ved en spesiell skole..? Det skal da strengt tatt ikke ha noe å si, med mindre lærerne er gale eller dårlige, ev. begge deler.Anonymous poster hash: e6cba...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 22. mai 2015 #20 Del Skrevet 22. mai 2015 Uenig, mener det i stor grad er motsatt. Man kan fint pugge seg til A, uten at man har noen spesiell faktisk dybdekunnskap.Anonymous poster hash: e6cba...ad5 Enig her. Jeg følte det var mye mer behov for å ha dybdekunnskap og se de store linjene på vgs - spesielt i fag som samfunnsfag, historie og religion - og det var på langt nær nok det lille man fikk ut av pensum. Fagene der krevde mye egenrefleksjon. På universitetene leser man x antall bøker, men der tar bokskriverne og ikke minst foreleserne med sine refleksjoner, så hvis man bare husker hvilke områder det strides om, og begrunnelsene for det så får man mye hjelp på veien til å få en A. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå