Gå til innhold

Barn som forsyner seg uten å ha spurt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva gjør dere om deres barn har venner på besøk, og disse forsyner seg (uten å spørre først) av det du har satt frem på bordet til dine voksne gjester?

Hva om dette ikke er barna til de voksne gjestene dine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt høflig ifra om at dette er til de voksne og ikke til dem, og at de må spørre først :wink:

Skrevet

Har jeg gjester, er maten til alle, ikke bare til de voksne. Barna kan godt vente til det blir sagt værsågod.

Skrevet

Enig med Morrison,men de får vente til jeg har sagt værsågod.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva gjør dere om deres barn har venner på besøk, og disse forsyner seg (uten å spørre først) av det du har satt frem på bordet til dine voksne gjester?

Var det ikke slik amn gjorde før i tiden??

Setter du ikke frem oe til barna når du serverer til voksne?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er selv oppdradd til at man ikke forsyner seg før man har fått et " vær så god". Og det har jeg lært til mine barn.

Når det er sånn at man dekker på bordet og barna "raner" det før man får sagt noe som helst, så blir man litt opprørt.

Ja, noen ganger hender det at man dekker på bare til voksne.

Jeg mener det er litt forskjell på om det er barn som er inne hos barna dine, eller barn som er på besøk med sine foreldre.

Skrevet
Jeg er selv oppdradd til at man ikke forsyner seg før man har fått et " vær så god". Og det har jeg lært til mine barn.  

Når det er sånn at man dekker på bordet og barna "raner" det før man får sagt noe som helst, så blir man litt opprørt.  

Jeg mener det er litt forskjell på om det er barn som er inne hos barna dine, eller barn som er på besøk med sine foreldre.

Sier meg enig!

Det er ofte barnebesøk her og om disse forsynte seg av det som sto på bordet til gjester vi ventet, ville jeg sagt klart ifra. Håper virkelig ikke mine barn gjør sånt :-)

Skrevet

Vil at barna skal vente til vi har sagt Vær så god, og ei heller da forsyne seg med alt på fatet.

Dessuten går det an å lage en skål med noe godt i til barna utenom det som står på bordet.

Skrevet
Har jeg gjester' date=' er maten til alle, ikke bare til de voksne. Barna kan godt vente til det blir sagt værsågod.[/quote']

:enig_animasjon:

Klems Charmina

:babyjente: vi venter ei jente 11.11 :babyjente:

Skrevet

Selvfølgelig burde de vente til noen sier "vær så god", men jeg synes også at maten burde være til alle. Da jeg var liten hadde jeg en slektning som alltid hadde store boller med mat/potetgull/godteri til de voksne og bare "restene" til ungene. Synes til dags dato at det er gjerrig og urettferdig ovenfor ungene. (da kan man heller si til de/få de til å begrense seg)

Skrevet

Sier meg enig der ja :Nikke:
Skrevet

Jeg lurer bare på hvorfor barnas gjester er mindre viktige enn de voksne sine gjester?

Skrevet
Jeg lurer bare på hvorfor barnas gjester er mindre viktige enn de voksne sine gjester?

Lurer jeg også på! Jeg har ihvertfall opplevd foreldre som hadde som vane å ikke beregne middagsmat på barnas gjester (selv om de skulle være til etter middagstid). Hvis de hadde hatt voksne gjester så tror jeg nok de hadde spandert samme hvor lite mat det var

Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv, men jeg har ganske stor forståelse for at kaka som er bakt til symøtet/styremøtet i fotballgruppa eller hva det nå er, skal forbeholdes dem, og ikke alle andre, enten det er voksne eller barn.

Det vil da alltid være noen ting som blir laget eller servert til noe/noen spesielle, slik at det ikke er fritt frem for andre?

Skrevet

Hadde jeg hatt andres barn på besøk og andre voksne gjester hadde jeg gjort som følgende:

Satt noe på bordet til alle og sagt værsågod med en gang (hva er poenget med å vente med å si værsågod?). Eller jeg ville (dersom gjestene var der pga formelle omstendigheter) forklart dette for barna - men da hadde jeg også bedt barna gått hjem med forklaring om hvorfor de ikke kunne være der mer. Siste alternativ er å vente til barna er gått hjem igjen til seg selv - og forklart dette for gjestene.

Skrevet
Satt noe på bordet til alle og sagt værsågod med en gang (hva er poenget med å vente med å si værsågod?).

Noen ganger hender det at ting settes på bordet i etapper, eks fordi verten er på kjøkkenet og ordner resten. Da synes jeg det er litt frekt å eks forsyne seg med kake, mens verten eks er ute på kjøkkenet og henter kaffen/kake nr 2 eller noe sånt. I slike tilfeller hender det vel at verten venter med å si værsågod til alt er på bordet.

Skrevet

Vet du, synes ikke det er noe dumt å gi barna godteri i en skål for seg selv. Hvem har sagt at dette er rester?

Men kanskje jeg har vokst opp i en sær familie da. For der var maten på bordet i hovedsak til de voksne og vi barna fikk selvfølgelig, men vi fikk ikke før noen hadde sagt værsågod eller vi fikk ikke "ræne" fatene.

Skrevet

jeg må si jeg er enig med morrison, men det spørs jo hvor mange barn som er på besøk, jeg holder ikke hele ungeflokken i gata med godt/kake eller hva det måtte være. :)

Skrevet

Nå har ikke datteren min begynt å ha venner inne enda som ikke kommer sammen med våres venner.Men hadde jeg opplevd det så hadde jeg enten sendt di andre barna ut hvis vi ventet gjester,eller så hadde jeg sagt i fra at di ikke skulle røre det på bordet.og forklart at di skulle fått sitt eget snop på rommet.Jeg kan ikke noe for det men jeg liker å ordne egne skåler til barna (det samme som til oss voksne)for dem har en tendens til å krise å gjerne ta på alt.spesielt hvis det er mange barn.Å da blir det som regel litt roligere rundt bordet også.

Skrevet

Jeg lager gjerne egne skåler til barna. Og det er fordi min egen sønn ikke klarer å stoppe. Han hiver i seg og stopper ikke før det er tomt. Så da får barna hver sin skål, og de voksne har godt på bordet. (Så kan han heller få smake litt på voksengodtet, men det har han sånne respekt fo at da blir det under "normale høflige" former og ikke styrte ned.

Og forsyner barne seg da, så sier jeg at de har fått sine skåler, mens dette er til de voksne. (Nå er de bare fire da!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...