Gå til innhold

"Saksøke" staten etter psykisk vold i fosterhjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter og er ganske bitter på grunn av min oppvekst i fosterhjem.

Jeg kom dit da jeg var i barneskolealder, og opplevde det som jeg mener er psykisk vold i fosterhjemmet, med mye trusler og redsel.

Har blitt litt bitter, og vurderer derfor å søke om det som heter rettsvederlag fra staten, fordi jeg som tiåring satt og forsøkte å fortelle om situasjonen, men at hun som var kontakten min i barnevernet fortalte dette til fosterfamilien, og jeg ble utsatt for videre straff.

Det er vanskelig å sette ord på situasjonen, fordi mye hadde med psykisk vold og "overvåkning" å gjøre, altså ikke så mye fysisk vold (selv om jeg også opplevde ting som å bli dratt i ørene, håret, kløpet i armen, bitt i armen, riset på rumpa osv, så var ikke dette det verste).

Det var mer alle de daglige truslene om straff, og jeg var alltid redd for å komme hjem. Mye gikk på sånn at jeg skulle skrive 100 ganger at jeg måtte rekke skolebussen, at jeg ble jaget 50 ganger rundt huset mens de løp etter meg, at de satt og stirret på meg i flere timer mens jeg brakk meg da jeg spiste mat jeg ikke likte, og at jeg fikk høre at de hadde agenter rundt om som fortalte dem om alt jeg gjorde.

Slike ting har gjort meg veldig nervøs, og jeg har også slitt med at jeg har vært paranoid og redd. Tør ikke å snakke foran andre fordi vi skulle ses og ikke høres og mye mer.

Jeg er forbannet på dem, og har selvfølgelig ikke kontakt med dem lenger. Men jeg er aller mest forbannet på at jeg hadde tillit til min kontakt i barnevernet og at hun forrådte meg da jeg fortalte henne hvordan jeg hadde det. Så det er altså barnevernet jeg vil at skal få en tilbakemelding på dette, og det ser ut som eneste måten å gjøre dette på er ved rettsvederlag.

Er det noen som har greie på dette?

Er det noen vits i å klage på min situasjon, eller er det sånt man må regne med i en oppvekst?

Er det kun om jeg hadde blitt seksuelt misbrukt eller lignende at det hadde vært vits i å klage?

Har jeg kanskje egentlig ikke noe å klage på?

Takk for alle svar.

Anonymous poster hash: 11764...4fb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Så forfeldelig trist å lese, ts, jeg håper du får det bedre.

. Jeg har hatt en i min krets som har opplevd lignende saker. Han sa at det lureste han har gjort var å kontakte en adokat, gjerne en med forståelse på feltet.

Det finnes visst et lite villniss av erstatningsmuligheter, og saksgangene er vanskelige for mange, men ikke for en advokat:). Så mitt råd er å ta kontakt med en advokat, og forsøke få god hjelp med dette der.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Så forfeldelig trist å lese, ts, jeg håper du får det bedre.

. Jeg har hatt en i min krets som har opplevd lignende saker. Han sa at det lureste han har gjort var å kontakte en adokat, gjerne en med forståelse på feltet.

Det finnes visst et lite villniss av erstatningsmuligheter, og saksgangene er vanskelige for mange, men ikke for en advokat:). Så mitt råd er å ta kontakt med en advokat, og forsøke få god hjelp med dette der.

Takk! Stort sett har jeg det ganske bra nå, men det har tatt mange år, så jeg føler jeg har mistet så mange år av livet mitt som egentlig skulle være enkle og gode, hvor jeg skulle få utvikle meg selv. Når jeg skrev dette, ble jeg like skjelven som da jeg var barn og ungdom.

Jeg har tenkt litt på advokat, men det er ikke noe jeg har råd til. Var derfor jeg tenkte på dette med rettsvederlag, og skrive opp barnevernet i kommunen i klagen min. Ser ut som dette er en direkte søknad hvor jeg ikke trenger å gå via advokat.

Anonymous poster hash: b7566...dc5

Skrevet

Takk! Stort sett har jeg det ganske bra nå, men det har tatt mange år, så jeg føler jeg har mistet så mange år av livet mitt som egentlig skulle være enkle og gode, hvor jeg skulle få utvikle meg selv. Når jeg skrev dette, ble jeg like skjelven som da jeg var barn og ungdom.

Jeg har tenkt litt på advokat, men det er ikke noe jeg har råd til. Var derfor jeg tenkte på dette med rettsvederlag, og skrive opp barnevernet i kommunen i klagen min. Ser ut som dette er en direkte søknad hvor jeg ikke trenger å gå via advokat.

Tror du kan ringe en advokat og forhøre deg ang hva slags økonomiske betingelser du har krav på. Komme til en ordning kanskje, eller at du har rett til fri rettshjelp.

Denne søknaden ang dette du nevner, har erstatningen et tak? Ikke alltid det er mange kronene å hente, man bør vite om de fleste mulighetene. Ville sett litt nærmere på dette, og som sagt, en liten samtale med en advokat kan nok ikke skade.

All dokumentasjon du kan fremskaffe selv, er selvfølgelig alltid et pluss i en slik sak, ts.

Lykke til:)

AnonymBruker
Skrevet

Tror du kan ringe en advokat og forhøre deg ang hva slags økonomiske betingelser du har krav på. Komme til en ordning kanskje, eller at du har rett til fri rettshjelp.

Denne søknaden ang dette du nevner, har erstatningen et tak? Ikke alltid det er mange kronene å hente, man bør vite om de fleste mulighetene. Ville sett litt nærmere på dette, og som sagt, en liten samtale med en advokat kan nok ikke skade.

All dokumentasjon du kan fremskaffe selv, er selvfølgelig alltid et pluss i en slik sak, ts.

Lykke til:)

den økonomiske erstatning du EVENTUELT ( høyst sannsynlig ikke) vil få etter flere års kamp er vil bare være en symbolsk sum.

Sannerlig, vi bor ikke i USA, så det er dumt å fremstille om om vi gjør det..den type erstatningskrav i Norge tjener man ikke penger på, men skal erstatte feks tap av forventet inntekt, behandling med mer.

Anonymous poster hash: e97ce...e72

• Liker 2
Skrevet

Dokumetasjon har alt og si, hvilket skulle være en viss mulighet for i dette tilfellet. En advokat kan kreve å få utlevert mappen du har hos Barnevernet.

Støtter forslaget om å kontakte advokat som kan slike ting, det koster ikke noe å forhøre seg.

AnonymBruker
Skrevet

den økonomiske erstatning du EVENTUELT ( høyst sannsynlig ikke) vil få etter flere års kamp er vil bare være en symbolsk sum.

Sannerlig, vi bor ikke i USA, så det er dumt å fremstille om om vi gjør det..den type erstatningskrav i Norge tjener man ikke penger på, men skal erstatte feks tap av forventet inntekt, behandling med mer.

Summen er ikke viktig, det går mer på at jeg vil at barnevernet i min kommune skal få kjennskap til hvilken elendig jobb de har gjort. Men hvis du tror det bare blir å stange mot systemet og at jeg antagelig ikke når frem, så er jeg mer usikker på om jeg orker.

Ellers tapte jeg omtrent all tid mellom 18 og 25 år til psykiatrien og innleggelser, selvmordsforsøk, evige sykmeldinger osv. Det går relativt greit nå, men jeg har ikke så mye kapasitet, og er nok oftere sykmeldt enn de aller fleste.

AnonymBruker
Skrevet

Dokumetasjon har alt og si, hvilket skulle være en viss mulighet for i dette tilfellet. En advokat kan kreve å få utlevert mappen du har hos Barnevernet.

Støtter forslaget om å kontakte advokat som kan slike ting, det koster ikke noe å forhøre seg.

Takk for svar. Jeg har lest mappen min hos barnevernet, men det står ikke noe om det som har blitt gjort mot meg. Men jeg har et vitne i et familiemedlem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få mappen selv. og trenger ikke advokat til det.

Pjatt, pjatt, pjatt.

• Liker 1
Skrevet

Du kan få mappen selv. og trenger ikke advokat til det.

Pjatt, pjatt, pjatt.

Advokaten har kompetanse til å vurdere om innholdet i mappen er nok til å komme noe vei, og en må alltid ha juridisk bistand i erstatningssaker.

Pjatt pjatt... *mumle*.... noen forstår ingenting...*mumle*

AnonymBruker
Skrevet

Advokaten har kompetanse til å vurdere om innholdet i mappen er nok til å komme noe vei, og en må alltid ha juridisk bistand i erstatningssaker.

Pjatt pjatt... *mumle*.... noen forstår ingenting...*mumle*

Som antatt - det stårjo ingenting i mappen. Da ville jo situasjonene vært endret.

TS har på lik linje med generasjoener av folk hatt tøffe tak i barndommen.

Også kommer det alltid bedrevitere som deg og Sannerlig med velmenende dog dumme råd om skal gi falske håp.

Vond barndom= ta det opp med terapeuten din, ikke advokat.

• Liker 2
Skrevet

Som antatt - det stårjo ingenting i mappen. Da ville jo situasjonene vært endret.

TS har på lik linje med generasjoener av folk hatt tøffe tak i barndommen.

Også kommer det alltid bedrevitere som deg og Sannerlig med velmenende dog dumme råd om skal gi falske håp.

Vond barndom= ta det opp med terapeuten din, ikke advokat.

Det står i mappen at Barnevernet har overtatt omsorgen, det står også hvilket fosterhjem hun var. Det skal være referat fra møter og denne samtalen hun referer til skal også stå. Hvertfall at den har funnet sted.

Den beste til å råde er en som har greie på dette. En advokat som kjenner systemet.

For å være litt mer konkret, kjenner jeg et tilfelle der hvor det ble søkt om erstatning for ødelagt barndom fordi BV IKKE grep inn. Denne saken gikk til veis ende, men ble til slutt bare påstand mot påstand. Her virker det som om det er bittelitt mer kjøtt på benet. Syns jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det står i mappen at Barnevernet har overtatt omsorgen, det står også hvilket fosterhjem hun var. Det skal være referat fra møter og denne samtalen hun referer til skal også stå. Hvertfall at den har funnet sted.

Den beste til å råde er en som har greie på dette. En advokat som kjenner systemet.

For å være litt mer konkret, kjenner jeg et tilfelle der hvor det ble søkt om erstatning for ødelagt barndom fordi BV IKKE grep inn. Denne saken gikk til veis ende, men ble til slutt bare påstand mot påstand. Her virker det som om det er bittelitt mer kjøtt på benet. Syns jeg.

Høres ikke slik ut. Et familiemedlem er eneste vitne, ingen uregelmessigheter ved fosterhjem er registrert i mappen. Så der finnes null og niks å bygge en sak på her.

Anonymous poster hash: 976e4...1b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke slik ut. Et familiemedlem er eneste vitne, ingen uregelmessigheter ved fosterhjem er registrert i mappen. Så der finnes null og niks å bygge en sak på her. Anonymous poster hash: 976e4...1b9

Nei, ingenting!

AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for alle innspill. Det høres ganske håpløst ut, det har dere rett i. Og det føles utrolig urettferdig. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...