AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Har prøvd å spørre om dette under økonomi, men tenker det kanskje er større sjanse for å treffe på noen som kjenner til dette her: Kan noen si meg hvordan særfradraget for enslig forsørger virker inn? Bør jeg endre skattekortet når jeg nå blir separert fra min mann? Vi skal ha delt omsorg 50/50, så vi deler ekstra barnetrygd og altså dette særfradraget. Fradraget vil da utgjøre litt over 2000 kr mnd. Men det betyr vel bare at det er 2000 kr i mnd det ikke blir trukket skatt av? Hvordan finner jeg ut hvor mye mer jeg vil få utbetalt pr mnd? Og vil dette ha noe å si for skattekort/beregning av skatt, eller vil det bare være penger jeg får tilbake ved skatteoppgjøret? Tjener såpass mye at jeg har toppskatt også, om det har noen betydning. Hjelp? Holder på å sette opp budsjett for min nye fremtid. Anonymous poster hash: 75e27...d9e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Det er forskjell på delt omsorg og være enslig forsørger. Som enslig forsørger er du den som har ansvaret helt og alene med barn og det økonomiske. Delt omsorg bor jo barnet 50/50, og man betaler jo ca halvparten. Anonymous poster hash: 8fa8f...08d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Link til skatteetaten: http://www.skatteetaten.no/no/tabeller-og-satser/sarfradrag-for-enslige-forsorgere-/ Fradraget skal være forhåndsutfylt i selvangivelsens post 3.5.5. Du skal ikke selv endre beløpet i post 3.5.5. Du har rett til særfradrag hvis NAV anser deg som en reell enslig forsørger, og du har mottatt utvidet barnetrygd fra NAV etter barnetrygdloven § 9 i løpet av inntektsåret. Barnetrygd gis for barn under 18 år. Du får altså ikke særfradrag om du kun forsørger ungdom som har fylt 18 år. Hvis du har/får utvidet barnetrygd etter 1. januar 2015, kan retten din til særfradrag påvirke opplysningene i skattekortet for 2015. Du bør endre skattekortet hvis opplysningene om deg som enslig forsørger er feil eller mangelfulle. Anonymous poster hash: bf6cd...c72
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Informasjonen over har jeg funnet selv. Og vi har rett på ekstra barnetrygd og dermed også særfradrag selv med delt omsorg 50/50. Jeg lurer på hvor mye det faktisk slår ut økonomisk. Men får vel heller ringe NAV og spørre. Er bare utrolig vanskelig å få hjelp der, så jeg håpet noen hadde erfaring med dette. Anonymous poster hash: 75e27...d9e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 Joa... For NAV kan det de driver med? Ville heller spurt skatteetaten jeg. Skulle gjerne hjulpet deg presist, men har dessverre ikke lovboka fra 2015 i hus. Slik jeg skjønte det så er det ikke noen skatteklasse 1 og 2 lenger, det som er av fradrag kommer på selvangivelsen din og vil bli fylt ut fra nav. Eneste som du da evt skriver på er foreldrefradraget som du får fra SFO/BGH/dagmamma. Dere kan selv velge om fradraget skal stilles på deg 100%, på han 100% eller 50/50. Det vil være et særfradrag på 4067 pr mnd som blir trukket fra din alminnelige inntekt på selvangivelsen. Anonymous poster hash: bf6cd...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå