june mari Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Jeg og kjæresten planlegger sydentur i tiden ca 7-21 september. Har i hovedsak sett på Tyrkia (for å være "garantert" sol og sommer), men ingen av oss har vært der tidligere. Noen anbefalinger iforhold til hvor i Tyrkia vi burde dra? Ønsker å gjøre litt andre ting enn bare grilling på stranda, gjerne leie bil/sykkel, se oss litt rundt, dra på utflukter som båttur/snorkling/fjellturer og gjerne få med oss litt av serverdigheter/være "turister". Side, Alanya og Antalya er de stedene som hyppigst dukker opp i de ulike søkemotorene vi har benyttet til nå. Hva vil du anbefale?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Vi (jeg og mannen) var i Antalya en uke for et par år siden. Jeg syntes det var slitsomt, selv om det var fint vær, greit hotell, god mat. Jeg hater å føle at jeg blir lurt, og følte at jeg måtte være mistenksom og ha følehorn ute hele tiden. På restaurantene betalte vi ofte høyere priser enn det som sto på menyen, på gata ble vi tilsnakket av folk som skulle vise oss ditt og datt, som nesten ble sinte av å bli avvist, og fotfulgte oss mens de snakket om hvor synd det var på et av barna deres som lå på sykehus, og om vi ikke hadde noen penger til dem. Og dette var helt vanlige mennesker, ikke tiggere! På hotellrommet fikk vi ikke lov til å ta med medbragt vann, selv om det var kjempevarmt. Vann måtte vi kjøpe i små glass i baren - og vi fikk ikke vite prisen, det skulle de legge til på regninga da vi dro. Da vi likevel ville vite prisen, måtte de gå på bakrommet og spørre, og hver dag vi spurte, var det en ny pris. Det irriterte meg også kjempemye at folk står opp tidlig om morgenen, kaprer solstoler ved å legge en håndduk el.l. over, og så går de og legger seg---- eller går inn i byen eller noe. Så det var sjelden folk ved bassenget, men alle solstolene av likevel konsekvent opptatt. Mulig dette er vanlig i syden? Jeg synes det er forferdelig irriterende, til slutt måtte vi også gjøre som de andre, ha på vekkerklokken kl 6 om morgenen, slenge handduker over et par solstoler, og så sove et par timer til. Vi planlegger ny sydentur i oktober, men da blir det IKKE Tyrkia. Det skal være fint og varmt i den tiden på øyene sør i Hellas, eller på Kypros, for eksempel. Mange er sikkert fornøyde med Tyrkia, men det passet ikke for meg. Anonymous poster hash: 51816...592
J_9 Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Jeg og kjæresten planlegger sydentur i tiden ca 7-21 september. Har i hovedsak sett på Tyrkia (for å være "garantert" sol og sommer), men ingen av oss har vært der tidligere. Noen anbefalinger iforhold til hvor i Tyrkia vi burde dra? Ønsker å gjøre litt andre ting enn bare grilling på stranda, gjerne leie bil/sykkel, se oss litt rundt, dra på utflukter som båttur/snorkling/fjellturer og gjerne få med oss litt av serverdigheter/være "turister". Side, Alanya og Antalya er de stedene som hyppigst dukker opp i de ulike søkemotorene vi har benyttet til nå. Hva vil du anbefale? Ikke Antalya!! Velg Alanya Jeg var i Antalya i en uke en gang, kjedet meg nesten ihjel... I Alanya har jeg vært flere ganger og der er det mer å gjøre! 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Ikke Antalya!! Velg Alanya Jeg var i Antalya i en uke en gang, kjedet meg nesten ihjel... I Alanya har jeg vært flere ganger og der er det mer å gjøre! Enig! Både jeg og familien elsker Alanya Anonymous poster hash: 628a7...f5a 1
Gjest morhjertegod Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 Jeg ville valgt Side, om du vil slippe masete selgere, og mindre folk. Havnen og gamlebyen er kjempe koselig, stranden bra, ligger en time fra Antalya og Alanya, ca midt i mellom. Om dere vil ha litt mere party faktor, live og røre, så ville jeg valgt Alanya. Borgen, strendene og gode spisesteder. Mitt inntrykk er at Alanya er litt mere Tyrkia (litt mer eksotisk ), men Side er litt mer turist. Var mye i Alanya som ung, men etter barn har vi valgt Side. Lykke til å god tur.
WubWub Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 Jeg ville valgt Side, om du vil slippe masete selgere, og mindre folk. Havnen og gamlebyen er kjempe koselig, stranden bra, ligger en time fra Antalya og Alanya, ca midt i mellom. Om dere vil ha litt mere party faktor, live og røre, så ville jeg valgt Alanya. Borgen, strendene og gode spisesteder. Mitt inntrykk er at Alanya er litt mere Tyrkia (litt mer eksotisk ), men Side er litt mer turist. Var mye i Alanya som ung, men etter barn har vi valgt Side. Lykke til å god tur. Om man vil unngå masete selgere er Side siste plassen du vil reise. Bare selgere i Marmaris overgår de i masing. Har du noen gang vært i Side gamlebyen? (sentrum) - man kan ikke gå 5 meter uten at selgere henger på en som hauker "hello my friend, where are u from? norje? hejja norge! jag ar din kompis! how long u stay here bestfriend? come come i give you tea in my shop"
Gjest morhjertegod Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Om man vil unngå masete selgere er Side siste plassen du vil reise. Bare selgere i Marmaris overgår de i masing. Har du noen gang vært i Side gamlebyen? (sentrum) - man kan ikke gå 5 meter uten at selgere henger på en som hauker "hello my friend, where are u from? norje? hejja norge! jag ar din kompis! how long u stay here bestfriend? come come i give you tea in my shop" Vel jeg mener de i Alanya er like ille om ikke verre. I side har de egentlig ikke lov, man kan melde inn de butikken som maser, og etter tre advarsler må de stenge. De hilser ja, men i Marmaris, Antalya og Alanya har jeg opplevd at de holder deg i armen, nesten drar deg inn i butikk, basar o.l. Handlegata i Side gamleby er byens turist felle, kjempe dyrt og masete, holde deg langt unna. Tenkte mest på den antikke delene av gamle byen.
Gjest morhjertegod Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 Det er ikke lov i Alanya heller. Så bra, var ikke klar over dette. Er noen år siden jeg var der sist, supert.
Miss Lucky Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Så bra, var ikke klar over dette. Er noen år siden jeg var der sist, supert. Ting har forandret seg mye. For 10-15år siden var det grusomt der, man ble forfulgt av ekkel selgere og kjeftet på om man ikke handlet noe fra de. Nå stortrives vi der og opplever kun hyggelige folk. Vi er der flere ganger i året og opplever veldig sjeldent innpåslitne og/eller uhyggelige folk. 1
Gjest morhjertegod Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 Ting har forandret seg mye. For 10-15år siden var det grusomt der, man ble forfulgt av ekkel selgere og kjeftet på om man ikke handlet noe fra de. Nå stortrives vi der og opplever kun hyggelige folk. Vi er der flere ganger i året og opplever veldig sjeldent innpåslitne og/eller uhyggelige folk. Jeg har kun vært i Side de siste 5 turene, fordi ungene elsker stedet. Har funnet drømme hotellet. Jeg husker også den tiden for 10-15 år siden som slitsom, man fikk kjeft om man tittet i butikken og ikke handlet, helt vilt. Men slik er det ikke lengre, man lærer seg til å smile, gå videre om de prøver få kontakt, man blir ikke plaget. Jeg elsker landet, menneskene og maten, må tilbake med jevne mellomrom.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 Reis heller til Hellas. Anonymous poster hash: f1821...9ed 2
WubWub Skrevet 21. mai 2015 #13 Skrevet 21. mai 2015 Vel jeg mener de i Alanya er like ille om ikke verre. I side har de egentlig ikke lov, man kan melde inn de butikken som maser, og etter tre advarsler må de stenge. De hilser ja, men i Marmaris, Antalya og Alanya har jeg opplevd at de holder deg i armen, nesten drar deg inn i butikk, basar o.l. Handlegata i Side gamleby er byens turist felle, kjempe dyrt og masete, holde deg langt unna. Tenkte mest på den antikke delene av gamle byen. Jeg har vært i marmaris 2 ganger, kemer, alanya, istanbul 2 ganger, bodrum, antalya, manavgat og side 10 ganger. kan uten tvil slå fast at de maser mest i side av disse stedene. i de fleste travle turist byer som side, marmaris og alanya så er det satt opp video kamera som dekker store områder. i gamle dager kunne man bli dratt inn i en butikk med fysisk makt, nå kan de ikke det lenger for da blir de filmet og så kommer gendarmerie. dummeste man kan finne på er å kjøpe noe fra side gamlebyen, er bare ræl og søppel alt sammen. det ser fint ut men det blir ødelagt ganske fort.
RedDaisy Skrevet 22. mai 2015 #14 Skrevet 22. mai 2015 Jeg ville valgt Hellas i stedet. Mye mer koseligere og ingen innpåslitne tyrkere.
Example Skrevet 22. mai 2015 #15 Skrevet 22. mai 2015 Finnes en del flotte steder lenger vest i Tyrkia og da. Didim, Bodrum, Kusadasi osv. Litt roligere enn f.eks. Alanya.
Majeanh Skrevet 22. mai 2015 #16 Skrevet 22. mai 2015 Var på ferie i tyrkia med mannen i fjor. Vi bodde på et 5stjerners luksushotell, hvor alt så fantastisk flott og stort ut. Det var flott og stort, men de som jobbet der snakket ikke engelsk og var så sure og grinete at jeg ble deprimert av å være rundt de. Det var masse nyrike russere som bodde på hotellet som ikke var noe hyggelige å være rundt. Maten var ikke noe å rope hurra for heller og AC virket kun i perioder. Syns ikke noe om lokalbefolkningen som var både masete og innpåslitne. Etter to uker i Tyrkia reiser jeg aldri tilbake!
Example Skrevet 23. mai 2015 #17 Skrevet 23. mai 2015 Var på ferie i tyrkia med mannen i fjor. Vi bodde på et 5stjerners luksushotell, hvor alt så fantastisk flott og stort ut. Det var flott og stort, men de som jobbet der snakket ikke engelsk og var så sure og grinete at jeg ble deprimert av å være rundt de. Det var masse nyrike russere som bodde på hotellet som ikke var noe hyggelige å være rundt. Maten var ikke noe å rope hurra for heller og AC virket kun i perioder. Syns ikke noe om lokalbefolkningen som var både masete og innpåslitne. Etter to uker i Tyrkia reiser jeg aldri tilbake! Man må ta det for det er. Å bo på et femstjernershotell er ikke ferie på samme måte som for eksempel leie en leilighet. Disse hotellene er svært så pompøse, og gjengir lite av landet i sin helhet. At tyrkere kan være masete, det er det ingen tvil om, men dette har blitt mye bedre etter nye regler om f.eks. innkasting. Reiser man på 5-stjerneshotell får man nettopp det, servitører som jobber der uten å prate engelsk, fordi man som regel har betalt for maten på forhånd ved å bo der, mens man vil f.eks. på så si alle andre restauranter i turistområdene ha større konkurranse, med bedre mat, relativt lave priser, og serivtører som både er opptatt av service og prater godt engelsk. Man vil også ofte unngå disse nyrike russerne, som helst blir værende på hotellet likevel. Det er synd du dropper Tyrkia på grunn av dette, men sånn er det. Mange flotte steder å reise til i verden. Personlig er jeg glad i Tyrkia og reist mye der, i ganske mange forskjellige byer opp gjennom oppveksten og i det voksne liv. For å oppleve landet man reiser til så bør man styre unna de mest pompøse hotellene, og heller å gå ut å spise andre steder. Stort sett er de kjempeflinke på mat der nede, og er opptatt av service. Det er alltid noen slitsomme mennesker, men sånn vil det nok alltid være der nede. Ta en tur og spis på steder lokalbefolkningen spiser også, der finner man regel fantastisk god mat til en ufattlig billig penge i forhold til turiststedene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #18 Skrevet 24. mai 2015 Tyrkia er et ufattelig kjipt sted. Skjønner ikke hvorfor alle synes det er så stas med chartertur dit. Har vært der flere ganger, så vet hva jeg snakker om. Kommer aldri til å reise tilbake. Tyrkere er innpåslitne. Tyrkisk mat er ikke spesielt godt. Eneste man får kjøpt er vanlige suvernirer og masse fake dritt som de innpåslitne tyrkerne prøver å prakke på deg. Ikke spesielt fint der. Jeg kjeder meg alltid i Tyrkia. Holder på å krepere etter 1 uke. Aldri i verden om jeg hadde brukt penger på noe så stusselig som en ferietur til Tyrkia. Da er det faktisk mye bedre å bli hjemme. Hvis dere vil på sydentur og ikke har så mye penger, så ville jeg valgt Hellas. Der er det mer frodig og naturskjønt, er mye spennende historie rundt om i Hellas, masse deilig mat og grekerne er ålreit folkeslag som ikke plager deg. Anonymous poster hash: e2dce...a23 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #19 Skrevet 24. mai 2015 Aldri mer Tyrkia på meg i allefall. Ufattelig slitsomt folkeslag som aldri gir deg fred. Sikkert noen stille og roligere plasser med mindre folk, men de fleste jeg har snakket med har samme opplevelse. Grekerne er et mye mer trivelig folkeslag og feriene på Kreta og Hellas har vært helt andre opplevelser for oss. Anbefaler derfor ikke Tyrkia. Anonymous poster hash: f5914...699
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #20 Skrevet 24. mai 2015 Jeg trives så godt i Alanya at jeg har skaffet meg leilighet der. Jeg har ingen problemer med innpåslitne selgere, det er faktisk ikke vanskeligere enn å smile og si nei takk! Tyrkerne er hyggelige og gjestfrie, og det tyrkiske kjøkken er regnet som det 3. beste i verden. Det mest plagsomme i Alanya er faktisk alle turistene som tror de eier hele verden, og forventer at alle skal stå på pinne for dem. Klorbleket hår, oransjekrem i trynet og nesa i sky, sure og kravstore, mange har ikke lært å si takk engang. Anonymous poster hash: eb261...35f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå