Gå til innhold

Katt biter av seg pelsdotter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår har nettopp begynt å rive av seg store pelsdotter fra et område på ryggen når hun vasker seg. Ser også at hun har en del flass og røyter en del. Skiftet pga av dette til for som skal være godt for pelsen (Brit). Hun er ellers en trygg og kjælen katt og har ikke endret adferd ellers. Noen som har opplevd dette? Har sett på dottene og kan ikke se noe "småkryp" i dem, ei heller flott på huden. Hun er ute noen timer for dag...

Anonymous poster hash: f6ebb...f54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med å ta ham til dyrlegen for å sjekke for allergi, midd eller annet som kan gjøre at han klør.

Hvis alt ser ut til å være fint og ingen tester er positive, så ville jeg vurdert om katten kan slite med stress. F.eks små barn, andre dyr eller annet i hverdagen som katten kan oppleve som stressende. Da kan de få slik atferd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet med å ta ham til dyrlegen for å sjekke for allergi, midd eller annet som kan gjøre at han klør.

Hvis alt ser ut til å være fint og ingen tester er positive, så ville jeg vurdert om katten kan slite med stress. F.eks små barn, andre dyr eller annet i hverdagen som katten kan oppleve som stressende. Da kan de få slik atferd.

Takk for svar. Kan de plutselig utvikle allergi? Hun har ikke vist tegn før. Det ser ut til å være er lite område hun river i. Har sett at det rykker litt i musklene der, akkurat som noe irriterer. Men kan ikke se noe i pelsen. Kan man se midd? Hun viser ingen andre tegn til stress som jeg kan se, ikke endrer adferd. Hvilke andre tegn kunne det være? Hun er rolig og avslappet ellers.

Anonymous poster hash: f6ebb...f54

Skrevet

Jeg ville tatt utgangspunkt i at det kan være noe fysiologisk i første omgang. Finner veterinæren ingenting etter flere sjekker, og ingen behandlinger fungerer, så kan man evt begynne å tenke på om det kan være atferdsmessig/stress. Hvis katten ellers ikke virker rolig og du mener det ikke er noe i kattens liv som kan være stressende, så er det ikke sikkert vi trenger å tenke på det i første omgang. :)

Ellers er jeg ikke sikker på spørsmålene dine om allergi og midd, jeg ville tatt henne til dyrlegen og spurt der. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...