Gå til innhold

Noen som syklet Birken?


punkyB

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde og det var litt av en opplevelse. Formen var ikke helt på topp - ble lett forkjølet et par dager før og div. annet men jeg kom da gjennom.

Føret/været var jo ikke det aller beste - regnet hele natten før så det var skikkelig gjørme føre - mye tyngre å sykle enn på tørt føre. Så ut som en skikkelig møkkahaug i mål.

MEN en utrolig flott opplevelse - jeg er klar som et egg for neste år.

Det som forresten imponerte meg mest var noen av de som stilte i trimklassen - mange overvektige og med vanlige litt tyngre sykler gjør det hele til en knallhard tur over fjellet - disse ble jeg dødsimponert over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syklet!

Det var utrolig slitsomt, føret gjorde det ikke bedre! Tror jeg spiste noen gram med grus ja.. :ler:

Jeg merket meg også at det var en del overvektige som gjennomførte, og det er det som gjør Birken til det det er blitt! Det er ikke bare de topptrente og med best utstyr som kommer seg over fjellet, men også vi normale :wink:

Hvert år lover jeg meg selv opp til Skramstadsetra at dette er siste gangen jeg er med. Men når jeg kommer over brua på Lillehammer så er den tanken glemt! Å gjennomføre det 89 km lange blodslitet år etter år. Det å gå i kø over myra mens føttene synker ned i gjørma, bli tilbudt Jægermeister eller å spise nydelige boller med munnen full av grus,det er det som drar meg. For Birken er ikke bare en sykkeltur, det er en minnerik opplevelse!

Og vi kommer tilbake neste år :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg har veldig lyst neste år også.. Må man melde seg på i god tid?

Du bør sitte klar så snart påmeldingen starter - pleier å være fullt etter maks ei uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sykler i klassene 16-24 neste år, kan du melde deg på helt til 1. august. Hvis ikke må du melde deg på med en gang påmeldingene legges ut i oktober for å være sikret plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere nevner at det både er topptrente og "vanlige" som gjennomfører. Hvordan og hvor lenge bør man forberede seg til Birken? Synes det høres gøy ut å være med, kunne tenke meg det neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beyngte å trene i januar med å sykle på trimsykkel 5 mil i uka. Da våren kom begynte jeg å løpe, gå på rulleskøyter og sykle ute tilsammen 2-4 ganger i uka. Fra januar til august syklet jeg ca 65 mil på trimsykkel og 50 mil på terrengsykkelen min. Dette hjalp virkelig på lårene som ikke ble så stive som før.

Likevel skulle jeg nok hatt mer trening. Men det viktigste er nok å trene slik at en ikke blir lei. Ikke vent til den siste måneden, men start tidlig så det ikke blir et mas før birken.

Om påmeldingen: Jeg er ikke sikker på om det er offentliggjort noen dato. Jeg tror det er slik at de plutseig sender ut innbydelsen, og da er det bare å melde seg på! Men jeg vet ganske sikkert at det er i oktober :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når man kan melde seg på da`?

Kanskje vi skulle stilt med KG lag? Hehe...

Neste år er rittet 20. august og de åpner for påmelding 19. oktober. http://www.birkebeiner.no/ritt/ritt05/

I år ble det vel fullt i løpet av en ukes tid, men man vil alltid få plass hvis man venter til rett før rittet for da er det mange som trekker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere nevner at det både er topptrente og "vanlige" som gjennomfører. Hvordan og hvor lenge bør man forberede seg til Birken? Synes det høres gøy ut å være med, kunne tenke meg det neste år.

Mange trener nok ikke veldig mye men det lønner seg absolutt !

Man bør egentlig trene året rundt - har man en god grunnkondis er mye gjort. Så må man sykle en del selvfølgelig - både lange rolige turer og mer intervalltrening. Det er en del bakker så det lønner seg å være god til å sykle oppover - også en del nedover hvor man kan 'peise' på litt om man kan og tør. Det er også en del tekniske parti - så man kan tjene på å trene litt på det på forhånd.

Men det morsomme er at alle kan delta - er man ikke så veldig god er det jo bare å ta tiden til hjelp.

Lønner seg også å ha bra utstyr - god og lett sykkel - sykkelsko og klikkpedaler hjelper veldig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fant ut for en måneds tid siden at det er skikkelig gøy å sykle, så jeg har klikke med spinningtimer og kjøpt meg ny sykkel og driver og sykler i skogen. Jeg har kjempelyst til å være med på Birken neste år! :hoppe:

Koster det noe? Er det noen krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut for en måneds tid siden at det er skikkelig gøy å sykle, så jeg  har klikke med spinningtimer og kjøpt meg ny sykkel og driver og sykler i skogen. Jeg har kjempelyst til å være med på Birken neste år!  :hoppe:  

Koster det noe? Er det noen krav?

Det koster ca. 800 kr i påmelding og engagnslisens. I tillegg må du jo komme deg til og fra Rena/Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...