AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 Jeg er veldig opptatt av å spise sunt og variert. Teller kcal med MyFitnessPal (skal opp i vekt, ikke ned), og får dekket så og si alt jeg trenger gjennom kosten + tran av viktige næringsstoffer. Unntatt jern! Jeg sliter ekstremt med å få i meg nok. Føler selv jeg spiser nok kjøtt, men der stopper det opp. Noen tips til å få i seg mer jern? Uten å mælme nedpå med kjøtt. Anonymous poster hash: 69970...86b
Gjest Lino Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 (endret) "Biff, karbonadedeig (<- men kanskje ikke det du var helt på jakt etter), og leverpostei er noe av det beste du kan spise hvis du har mangel på jern. Grønne grønnsaker inneholder også en del jern, og brød og kornvarer er faktisk en av våre største kilder til jern." Kilde: http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/358-disse-matvarene-gir-deg-mye-jern Endret 20. mai 2015 av Lino 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 De beste kildene er animalske siden animalsk jern er rikere på hemjern som vi har best opptak av. Spis mer kjøtt og spis gjerne innmat. For å øke opptaket av ikke-hemjern bør du spise c-vitamin til måltidet. Paprika inneholder fire ganger mer c-vitamin per 100g enn appelsin. Du bør også styre unna matvarer som senker opptaket av jern, som kaffe, te, melk og fytinsyre. Fytinsyre finner du hovedsaklig i korn, men også i mindre mengder i belgfrukter, nøtter og frø. Det er riktig at korn inneholder litt jern, men det hemmer samtidig opptaket så det er en elendig kilde til jern. Anonymous poster hash: 42fb5...aed 1
Vulpes Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 Matblod Billig kilde på jern! Blodpannekaker er faktisk veldig godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå