Gå til innhold

Hvordan gikk tilvenning i barnehagen for dere med barn som var veldig mamma/pappa-dalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg litt til bhg.oppstarten, pga jenta vår på 14mnd er ekstremt mamma/pappa-kjær.

Ingen andre får holde henne og hun gråter dersom fremmede prater til henne eller kommer for tett på.

Dersom det er barn rundt henne på samme alder, så leker hun fint på egenhånd eller sammen med andre da.

Noen ganger har det hendt dersom hun blir ifra seg av at det har skjedd noe nytt eller uventet, at hun hikstet slik hun nesten mister pusten. Veldig ekkelt å oppleve, og kan ikke skjønne at andre enn mamma eller pappa skal klare roe henne dersom det skjer i bhg :sukk:

Blir helt på gråten av tanken på at noe skal skje med henne..

Trenger vel noen gode historier fra noen der ute som var like bekymret som meg? :(

Anonymous poster hash: 7c45d...cb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er sønnen min også, følger! :)

Anonymous poster hash: 938e1...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Mi eldste var sånn. Helt ekstremt mammadalt. Det tok litt tid for henne å bli vant til bhg, så vi lot henne ha veldig korte dager de første ukene. Etter rundt 3 uker gikk det seg til den forstand at hun sluttet å gråte etter at vi hadde dratt (i starten gråt hun leeeenge og høyt), men det tok ganske lang tid før hun bare løp inn, for å si det sånn. Jeg angrer på at vi ikke sto på for å bruke lengre tid enn 3 dager på tilvenningen, og kommer til å gjøre det på nestemann hvis det blir nødvendig. Når alt dette er sagt: I dag er hun 5 år og trives godt i bhg, men hun er nok fortsatt ei jente som setter pris på få være hjemme innimellom og som løper mot oss når vi kommer for å hente (...men heldigvis er hun da stortsett veldig blid og fornøyd og har masse å fortelle).

Anonymous poster hash: 4a604...b31

AnonymBruker
Skrevet

Mi eldste var sånn. Helt ekstremt mammadalt. Det tok litt tid for henne å bli vant til bhg, så vi lot henne ha veldig korte dager de første ukene. Etter rundt 3 uker gikk det seg til den forstand at hun sluttet å gråte etter at vi hadde dratt (i starten gråt hun leeeenge og høyt), men det tok ganske lang tid før hun bare løp inn, for å si det sånn. Jeg angrer på at vi ikke sto på for å bruke lengre tid enn 3 dager på tilvenningen, og kommer til å gjøre det på nestemann hvis det blir nødvendig. Når alt dette er sagt: I dag er hun 5 år og trives godt i bhg, men hun er nok fortsatt ei jente som setter pris på få være hjemme innimellom og som løper mot oss når vi kommer for å hente (...men heldigvis er hun da stortsett veldig blid og fornøyd og har masse å fortelle).

Jeg skal ta tre uker ferie når han begynner i barnehagen. Håper det er nokk for og få han trygg. Tenker veldig korte dager i begynnelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta tre uker ferie når han begynner i barnehagen. Håper det er nokk for og få han trygg. Tenker veldig korte dager i begynnelsen.

Jeg som svarte over. Tre uker ferie er sikkert nok. Tror faktisk mi var litt ekstrem altså. Alle sa liksom at barn slutter å gråte når foreldrene har dratt, men det var så langt fra tilfelle, men jeg tror det gjelder veldig mange. Men jeg er allikevel veldig for at man bruker lang tid på innkjøringen og tror det vil gi en bedre opplevelse for alle, så neste gang tar vi mer høyde for det.

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt var veldig knyttet til oss foreldrene når han begynte i barnehagen når han var 14 måneder. Fikk stor sorgreaksjon når han skjønte at han måtte være der uten oss. De første ukene gråt han hele barnehagedagen som varte rundt 3 timer. Det ble bedre etter 2 måneder, og det essensielle var korte dager det første barnehageåret. Hadde for det meste maks 4 timer våken tid i barnehagen og fri en dag i uken. Med neste kommer vi til å vente til hun er nærmere 2 før hun begynner. Han trives godt i bhg nå da.

Anonymous poster hash: a8426...022

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som svarte over. Tre uker ferie er sikkert nok. Tror faktisk mi var litt ekstrem altså. Alle sa liksom at barn slutter å gråte når foreldrene har dratt, men det var så langt fra tilfelle, men jeg tror det gjelder veldig mange. Men jeg er allikevel veldig for at man bruker lang tid på innkjøringen og tror det vil gi en bedre opplevelse for alle, så neste gang tar vi mer høyde for det.

Får håpe det :) nei det er nok ikke like enkelt for alle og begynne i barnehagen. Jeg har jobbet i barnehage selv så er klar over at det kan bli mye sutring i begynnelsen :( tenker veldig korte dager de første ukene og så trappe opp siste uka. Kommer til og ha han 80% den ene uka og 60% andre uka. Det er først nå man ser fordelene med kvelds og helgejobbing ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...