AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 Hei! Jeg er ei 20 år gammel jente som er student, og sliter litt med økonomien. Har vært alt for dårlig til å spare (ja, så det er min egen feil), og jeg har heller ikke fått tak i noen sommerjobb, til tross for at jeg har prøvd å søke mange plasser. Derfor er jeg redd jeg må leve veldig enkelt i tiden framover, slik at jeg ikke bruker få mye penger, og dermed kan "overleve" i sommer og klare meg på stipendet fra og med august igjen. Skal feirere litt i sommer, og for å få råd til det, må jeg bruke minimalt med penger på mat. Likevel trenger jeg å spise mye mat, da jeg trener ganske mye, og kan ikke gå ned i vekt. Noen som har tips til hvilken mat, eventuelt merker og butikker jeg bør bruke? Er opptatt av å spise sunt (må spise sunt for å få utbytte av treningen og fungere optimalt). Matvarer jeg "må" ha er f.eks. brød/knekkebrød, kornprodukter, meieriprodukter (særlig yoghurt, kesam, cottage cheese), kjøtt, fisk, egg etc. Spiser også veldig mye frukt og grønt! Noen som har tips?? Tar imot med STOR takk! Anonymous poster hash: e4311...f3e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 Gilde har frosne svinekoteletter til ca. 60 kr. Da får du 6 stykker, og det rekker til mange middager! Anonymous poster hash: 86bdb...8c7
Gjest Miss.Silver Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 Eller kylling- og kalkungrillpølser opp i wokgrønnsaker duger. Evt grønnsakssuppe med k&k-pølsebiter oppi. Pasta carbonara med k&k-biter istedenfor bacon
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 Svineknoke er ganske billig, samme med kyllingkjøttdeigAnonymous poster hash: 6a8bf...fb8
TrickyCicci Skrevet 20. mai 2015 #5 Skrevet 20. mai 2015 Frosne grønnsaker - billigere, bedre, og enkelt å varme kun det du skal ha slik at svinn er ikke-eksisterende. Kjøpe billigvariantene på frukt og grønnsaker som du spiser rått og dermed må kjøpe ferskt, ofte er de billigst bare pga. ukurant form/størrelse (f.eks. Xtra sine gulrøtter, 16kr for 1,5kg hvis jeg husker riktig).
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #6 Skrevet 20. mai 2015 Frosne grønnsaker - billigere, bedre, og enkelt å varme kun det du skal ha slik at svinn er ikke-eksisterende. Kjøpe billigvariantene på frukt og grønnsaker som du spiser rått og dermed må kjøpe ferskt, ofte er de billigst bare pga. ukurant form/størrelse (f.eks. Xtra sine gulrøtter, 16kr for 1,5kg hvis jeg husker riktig). Men hva med f.eks. frukt? Hva er billig der? Er enormt glad i epler, appelsiner og bananer. Også jordbær, ananas osv, men det kjøper jeg bare på tilbud siden det er så dyrt ellers. Anonymous poster hash: e4311...f3e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #7 Skrevet 20. mai 2015 epler og pærer er ganske billig. appelsiner vet jeg ikke noe om da jeg ikke spiser det ellers kan du kjøpe first price/euroshopper etc. sei-blokk fra frysedisken og ha det i fiskesuppe som du lager selv. det blir veldig godt:) Erter er også veldig billig og godt og med det kan du feks. lage ertesuppe. Lapskaus er også god og billig mat, gjerne med svineknoke eller annet svinekjøtt. Vi har en brødbakemaskin som jeg kjøpte på Finn for en hundrelapp. Det sparer vi virkelig mye penger på da et brød koster ca. 6 kr å lage. Ellers bør du følge med på tilbud, men vit at ikke alle tilbud er reelle tilbud eller gode tilbud. Anonymous poster hash: 72bbd...2c8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Kjøp tørkede bønner/linser på innvandrerbutikk. Det er både sunt, godt og skitbillig. Du får 2 kg tørkede bønner/linser til alt fra 30-50 kr, og det blir omtrent 6 kg ferdig kokt vare! Bønner og linser inneholder mye fiber og protein, og det finnes så utrolig mye gode retter man kan lage. Enten rene vegetarretter, eller man kan spe ut kjøttet med dem. Krydder og ris er også veldig billig på innvandrerbutikker. Kjøp stort, dette er varer du kan oppbevare lenge uten å frykte det blir dårlig. Gå for de store frossenposene med kjøtt/fisk i frysedisken, framfor å kjøpe fersk av kjøtt/fisk. Nett hin dagen var det en test av frossentorsk hvor first price torsken vant soleklart, fikk terningkast 5, i motsetning til den grisedyre gourmetfileten fra findus, som fikk en knapp treer. Ikke noen grunn til å gå for det dyre der, altså! 2kg frossen kyllingfilet fra firstprice er også et billig alternativ. Jeg kjøper veldig mye first price i frukt og grønt-disken også. Forskjellen der er stort sett at alt er mindre, eller har mindre pen fasong. Men det gjør jo ingenting. Anonymous poster hash: e0cb3...987
Puny Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 (endret) hehe myyyye mat for billig penge, tenk litt kreativt: konkursbo: http://www.konkursnett.no/auksjon/auction.aspx?aid=16400 Endret 21. mai 2015 av Zereta 1
debattanten Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Mye bra tips, men ligg for all del unna first price kyllingfilet f.eks. Verken billig eller bra. Fersk kylling er ofte mye billigere og bedre. Samme med fisk, fersk fisk er ofte samme pris eller billigere på tilbud enn hva frossen er Ikke at fersk nødvendigvis smaker bedre, men ofte så syns jeg kvaliteten på frossent kjøtt er dårligere enn fersk. Ferske nakkekoteletter er ofte billig og det smaker jo godt!
J_9 Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 Hei! Jeg er ei 20 år gammel jente som er student, og sliter litt med økonomien. Har vært alt for dårlig til å spare (ja, så det er min egen feil), og jeg har heller ikke fått tak i noen sommerjobb, til tross for at jeg har prøvd å søke mange plasser. Derfor er jeg redd jeg må leve veldig enkelt i tiden framover, slik at jeg ikke bruker få mye penger, og dermed kan "overleve" i sommer og klare meg på stipendet fra og med august igjen. Skal feirere litt i sommer, og for å få råd til det, må jeg bruke minimalt med penger på mat. Likevel trenger jeg å spise mye mat, da jeg trener ganske mye, og kan ikke gå ned i vekt. Noen som har tips til hvilken mat, eventuelt merker og butikker jeg bør bruke? Er opptatt av å spise sunt (må spise sunt for å få utbytte av treningen og fungere optimalt). Matvarer jeg "må" ha er f.eks. brød/knekkebrød, kornprodukter, meieriprodukter (særlig yoghurt, kesam, cottage cheese), kjøtt, fisk, egg etc. Spiser også veldig mye frukt og grønt! Noen som har tips?? Tar imot med STOR takk! Anonymous poster hash: e4311...f3e Hva med å låne deg en fiskestang og fiske endel fisk som du kan fryse ned?? Gratis og fersk middag!!!!
Pengebingen Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 Vil også anbefale deg å bruke mye linser, bønner, kikerter osv i stedet for det dyre kjøttet. Disse kan erstatte animalsk protein og er MYE billigere! Og jammen har linser høyere proteininnhold enn f.eks kylling. I alle fall i følge dette: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2601 Så du kan fint droppe kjøtt i en periode selv om du trener mye og trenger proteiner. Kjøp gjerne tørrvare hos innvandrerbutikken og i 1 kgs poser eller mer, da blir pris pr kg lavest. Du kan leve lenge på 1 kg linser, bare google oppskrifter.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #13 Skrevet 21. mai 2015 Havregryn er supermat! Lag havregrøt og bak rundstykker med havre. Anonymous poster hash: 1e6a6...09b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #14 Skrevet 21. mai 2015 hehe myyyye mat for billig penge, tenk litt kreativt: konkursbo: http://www.konkursnett.no/auksjon/auction.aspx?aid=16400 hahaha, kreativ måte å bruke konkurssalget på Anonymous poster hash: 433f1...1de 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #15 Skrevet 21. mai 2015 Jeg vet om en kjempebillig middagsrett. 2 bokser bønner, 2 bokser hermetiske tomater, en paprika og kyllingkjøttdeig. Stek kjøttdeigen først, og hiv oppi alle boksene etterpå. Dette får du en stor gryte av, og er nok til mange middager. Koster rundt 50 kroner. Om du vil at middager skal vare lengre, så legger du til ris eller brødskive ved siden av. Anonymous poster hash: 1962a...169
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #16 Skrevet 21. mai 2015 Frosne grønnsaker,følg med på tilbud i avisene eller hver butikks egen "avis", kjøp kjøtt på tilbud (som går ut den dagen eller neste) og frys det ned. Anonymous poster hash: ab2c7...919
Poserose Skrevet 21. mai 2015 #17 Skrevet 21. mai 2015 Vil si meg uenig med den over her som mener at ferskt er bedre enn frossent. Fryst fisk er i mange tilfeller mer ferskt enn "ferskt", fordi det fryses med en gang, mens de "ferske" blir transportert og ligger mange dager før du kjøper det. I Norge har vi også såpass strenge krav til kjøtt at kyllingen ikke kan bli spesielt dårlig på kvalitet. Jeg syns first price kylling er helt supert, og jeg kjøper nesten aldri de billige merkene. Man må jo kanskje fire litt på kvaliteten med lavt budsjett også Det er en app som heter "mattilbud" eller noe lignende, hvor tilbudsavisa til nesten alle butikkene blir lagt inn hver uke. Husk å ikke brenn deg på å kjøpe mye av tilbudsvarer, for så å ikke ha tid til å spise det før det blir dårlig. Da har du ikke spart så mye. Coop Mega har ofte 50% på ting som går ut på dato samme dag eller dagen etter. Det pleier jeg å kjøpe og så fryse ned. Ville droppet å fryse kylling og kjøttdeig som går ut samme dag, ellers er det meste trygt Og så må du for all del ikke kaste maten fordi "best før" datoen har utløpt. Smak og lukt på alt før du kaster det! Meieriprodukter holder myye lenger enn datoen blant annet. Handle når du er mett. Jeg impulskjøper mye unødvendig om jeg handler på tom mage.
mijaa Skrevet 21. mai 2015 #18 Skrevet 21. mai 2015 (endret) Gryter og gratenger lagd fra bunnen av er billig og varer lenge, samme med kjøttsaus/bolognese, og det kan fryses ned. Kjøp frosne grønnsaker i stedet for ferske. Bak egne brød/rundstykker Kutt ned på, eller dropp, kjøtt Følg med på tilbudsaviser/appen Mattilbud Endret 21. mai 2015 av mijaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå